• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032415307
  • خبرنگار : 71145

قیس خزعلی: آنکه حامی مالی و تسلیحاتی داعش بود، دشمن ماست

قیس خزعلی: آنکه حامی مالی و تسلیحاتی داعش بود، دشمن ماست

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق اعلام کرد، عراق با همت ملتش توانست بر کل طرح‌هایی که دشمن روی آنها حساب باز می‌کرد، پیروز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در ششمین سالگرد تاسیس سازمان حشد شعبی اظهار کرد: بعد از تهدیداتی که به حد موجودیت ما رسیده بود،‌ باید دشمن را از دوست تشخیص دهیم و کسانی که حامیان مالی داعش بودند و ورود هزاران انتحاری به عراق را تسهیل می‌کردند، همان آنها دشمنان ما هستند.

قیس خزعلی در این راستا اشاره کرد:‌ حشد شعبی سوپاپ اطمینان عراقی‌هاست. منفعت حشد شعبی این است که به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد. تنها راه حفظ این مسیر مقدس این است که حشد شعبی جزئی از نیروهای مسلح عراق باشد همانطور که پارلمان تصویب کرد.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد: حضور آمریکا در عراق اشغالگری محسوب می‌شود زیرا پارلمان مصوبه‌ای در رد آن صادر کرده و ملت در تظاهراتی عظیم در طول تاریخ خود علیه این حضور به خیابان‌های آمدند.

قیس خزعلی عنوان کرد: کسی که به اشغالگری داعش راضی نمی‌شود هرگز به اشغالگری دیگر راضی نخواهد شد ما اکنون در شرایط حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی هستیم و این موضوع را پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی، اشغالگری آمریکایی محسوب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون مذاکرات یا گفت‌وگویی با آمریکا درباره حضور نظامی آن در جریان است و کسانی هستند که می‌خواهند این مذاکره را گسترش دهند تا شامل زمینه‌های دیگر فرهنگی،‌ اجتماعی و غیره شود اما نباید از مذاکره و گفت‌وگو بر سر حضور نظامی آمریکا در عراق غافل شویم از این رو ما سه ملاحظه اصلی را مطرح می‌کنیم و سپس پیام‌مان به سه طرف یا عناوین مشخص را مطرح می‌کنیم، معتقدیم مهم است که روی سخن‌مان با آنها باشد.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد: نکات اصلی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که در حال حاضر صحبت‌، مذاکره یا گفت‌وگو با آمریکا در جریان است، طبعا باید این مذاکره ضمن توافق چارچوب استراتژیک با آمریکا باشد یعنی این اصل و اساس است و مذاکره همان جزئیات داخل این چارچوب است. سوالی که مطرح می‌شود حول میزان تعهد آمریکا به مسؤولیت‌هایش در برابر این توافقنامه است و ما تجربه‌ای در این زمینه داریم.

قیس خزعلی افزود: اگر این سوال مطرح باشد نیاز به پاسخ نیز دارد و پاسخ این است که ما تجربه سال ۲۰۱۴ را داریم زمانی که عراق در معرض تهدید موجودیتی قرار گرفت که آمریکا بدون هیچ اقدامی به مدت چند ماه ساکت ماند این به رغم امضای توافقنامه‌ امضا شده و وجود سلاح‌هایی بود که پول‌هایش از مدت‌ها قبل پرداخت شده بود اما آمریکا هیچ کاری نکرد بنابراین تعهد آمریکا کجاست؟ تضمین وجود چنین تعهدی در آینده چه می‌شود؟

دبیرکل عصائب اهل الحق اشاره کرد: طرف عراقی براساس این توافقنامه و طبق قانون اساسی نیازمند موافقت پارلمان است و کسب موافقت پارلمان به منزله آن است که این توافقنامه‌الزام آور است اما آن برای آمریکا غیرالزام آور است زیرا هیچ موافقتی در داخل مجلس نمایندگان آمریکا درباره آن صورت نگرفته است بنابراین چه کسی تضمین می‌کند، آمریکا متعهد باشد، بعد از تجربه تلخ گذشته و ناامیدشدن‌ها از آمریکا در عراق چه کسی این تضمین را می‌دهد؟

وی اشاره کرد: نکته دیگر تضمین عدم استفاده آمریکا از این توافقنامه و سوء استفاده از حضور نظامی آن و تسلطش بر حریم هوایی عراق به منظور وارد کرد این کشور به تسویه‌حساب‌ها با جمهوری اسلامی است. تضمین چیست که آمریکا از حضور نظامی خود در هدف گرفتن فرماندهان عراقی، فرماندهان پیروزی بر داعش استفاده نکند، همانطور که فرمانده ابومهدی المهندس، حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی و همراهانش را هدف قرار داد. چه کسی متعهد به این تضمین می‌شود که آمریکا این سیاست را تغییر داده است؟

دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان در کنار آمریکا و اسرائیل علیه عراق به واسطه طرح‌های خاص با هزینه‌های میلیارد دلاری توطئه می‌کنند. آنها سازمان‌های اطلاعات و جاسوسی و مراکز تحقیقاتی و موسسات رسانه‌ای و ده‌ها هزار نیرو را برای نابودی کشور به خدمت گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha