• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۱:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99032516173
  • خبرنگار : 71463

یک خبر، چند پرسش؛

خودانتقادی و بی‌عملی

خودانتقادی و بی‌عملی

«اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند پس چه کسی باید مشکلات را حل بکند.» این جمله محمدباقر قالیباف رئیس جدید مجلس اشاره به معضلی است که مدت‌هاست در میان مسئولان به عنوان یک نقطه ضعف بدل شده است؛ خودانتقادی و بی‌عملی.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی یکشنبه ۲۵ خرداد مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی مسائل حوزه فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و در این جلسه محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جریان بررسی چالش‌های فرهنگی با انتقاد از رهاشدگی فضای مجازی، عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتقادات دیگری را هم به وضع فرهنگی کشور وارد کرد.

در همان جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: «بنده نیز نکته‌ای داشتم من هم مانند شما یک خدمتگزار در مجلس شورای اسلامی هستم. از نظر بنده ما که مسئولیتی برعهده داریم حق نداریم از خودمان انتقاد کنیم در جایی که وظیفه برعهده ماست. همه بایدهایی که شما به آن اشاره داشته‌اید مسئول‌شان خودتان هستید همه باید دست به دست هم داده و مشکلات را با هم حل کنیم. به نکاتی که شما اشاره کردید چه کسی باید بپردازد همه ما مسئول هستیم که وظایف‌مان را به درستی انجام دهیم. اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند پس چه کسی باید مشکلات را حل بکند.»

این اظهارات که برای بار اول هم نیست که از سوی یکی از مسئولان مطرح می‌شود و بارها از سوی مسئولان مختلف در بخش‌های متفاوت کشور شنیده شده و البته نکات درستی که رئیس مجلس به آن‌ها اشاره کرد، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. آیا مسئولان تنها باید به انتقاد از عملکرد حوزه‌هایی که اتفاقا خودشان در آن مسئولیت دارند بپردازند و یا وظیفه اصلی‌شان رفع آن مشکلات است؟

۲. آیا تاکنون باید و نبایدهایی که هر روز از زبان مسئولی شنیده می‌شود با اقدامی قاطع به ثمر نشسته و یا تنها در حد حرف و انتقاد باقی مانده است؟

۳. آیا بهتر نیست مسئولان به جای برخی فشارها به بعضی رسانه‌ها، پرداختن این انتقادات و باید و نبایدها را به رسانه‌ها و افکار عمومی واگذار کنند و خود در رفع مشکلات و انجام وظایف‌شان بکوشند؟

۴. مخاطب باید و نبایدهایی که مسئولان در اظهارات خود خطاب به مردم بیان می‌کنند چه کسانی هستند؟ مردم یا خود مسئولان؟ آیا مسئولان توقع دارند انتقاداتی که خودشان نسبت به حوزه‌های زیر نظر خود مطرح می‌کنند توسط مردم به سرانجام برسد؟

۵. چه کسی ناظر بر اجرای باید و نبایدها و انتقاداتی است که اصحاب قدرت در ضرورت نیازهای جامعه مطرح می‌کنند؟ آیا باز هم در این مورد نبود رسانه‌های با دست باز برای انتقاد و البته نظارت و پیگیری مشاهده نمی‌شود؟

*شما مخاطبان ایسنا هم می‌توانید پرسش‌های خود را درباره این خبر در بخش نظرات مطرح و مسئولان را در پیگیری این موضوع یاری کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۰۹:۱۶

دم قالیباف گرم خوب جواب .... داد

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۰۹:۲۳

خدا کنه قالیباف هم فقط حرف نزنه و عمل کنه.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۰۹:۳۰

این چاهی است که خود قالیباف نیز بزودی توی آن خواهد افتاد! حرف زدن آسان است اما عمل کردن دشوار!

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۰۹:۳۷

این عمل از بابت این ضرب المثل است که می گوید ترک عادت موجب مرض است. از آنجا که این مسئولین فعلی در چند سال گذشته ذهنشان و دهانشان به انتقاد از مسولین دوره های اصلاحات و اصولگرایان عادت کرده حالا که مسئولیت به خود آنها رسیده نمی توانند عادتشان را ترک کنند و ار خودشان هم انتقاد می کنند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۰۹:۵۵

امان از این اختراع اصطلاحهای نوین؛ راستی این خود انتقادی از نظر دستور زبان ایرادی نداره؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۰:۰۴

اصولا .... و تریبون سیستمش فقط حرف است ...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۰:۳۱

این مورد از نکات با مزه در نظام جمهوری اسلامی است ....

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۲:۳۲

رفتار و عمل درست فرهنگ میشود نه با حرف و تبلیغ

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۳:۱۵

یاد فیلم اخراجیهای 3 افتادم.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۳:۲۴

اینجانب استادیار دانشگاه، گروه علوم و کامپیوتر هستم. با عرض ادب ، با نظر جناب قالیباف رئیس محترم مجلس موافق نیستم. خود انتقادی مسئولان با چارت سازمانی زیر مجموعه اش، یک ایده علمی و آکادمیک است که در آینده مدیریت جامعه را دگرگون می کند. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به چند مقاله بنده که در ژورنال های معتبر علمی به چاپ رسیده است(خودانتقادی معاونت اداری مالی، معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی دانشگاه ها) اجرای این طرح های علمی در جامعه ، مسئولان علمی و دانشگاهی می طلبد که کماکان متتظریم...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۳:۵۴

... مطمئنم که دولتمردان لحظه شماری میکنند تا این یک سال هم هرچه سرییعتر بگذرد.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۵:۲۹

تمومه. نیازی به منتظر ماندن نیست.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۷ ۰۱:۱۴

درکشور ما مسئول درد رامیبیند درمان را میداند اما تکلیف....