• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99032616538
  • خبرنگار : 71480

نامدگان و رفتگان

نامدگان و رفتگان

یک‌سال مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی درباره حضور افراد مختلف در این انتخابات آغاز شده است که برخی حضور خود را تکذیب کرده و برخی هم هیچ واکنشی نسبت به مطرح شدن نام خود نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، محسن هاشمی، علی لاریجانی، سعید جلیلی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، سیدحسن خمینی، سورنا ستاری، محمدجواد آذری جهرمی، محمدرضا عارف و پرویز فتاح از جمله کسانی هستند که احتمال حضورشان در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری وجود دارد و فعلا فقط نام محسن رضایی در این جمع به چشم نمی‌خورد. در این بین برخی از این افراد نسبت به مطرح شدن نام خود واکنش نشان داده و برخی هیچ واکنشی نداشته اند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت حسن روحانی اولین کسی بود که اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شود. او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در انتخابات 1400 اظهار کرد:« با کمال صداقت عرض می کنم که اصلا من خودم را دارای صلاحیت برای چنین مسئولیتی نمی‌دانم. همین کاری که می کنم را اگر دوستان اجازه بدهند، انجام دهم. حالا محضر که نبردند ما را که ما تعهد محضری دهیم که اجازه دهند ما کار روابط خارجی را انجام دهیم. اما باز هم عرض می کنم من فقط این یک کار را بلدم اگر این کار را هم اجازه ندهند انجام دهم در در دانشگاه درس می‌دهم.»

پس از ظریف، حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم به عنوان کاندیدای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری تکذیب شد. دفتر رییس شورای شهر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که«ایشان برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و طرح اینگونه احتمالات اثر مثبتی بر شرایط امروز جامعه که سخت درگیر مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، مسائل اقتصادی - اجتماعی و تحریم‌های ظالمانه است، ندارد و مناسب‌تر است که توجه و تمرکز مسئولان و رسانه ها بجای پرداختن به گمانه زنی‌ها و شایعات بی اساس به بهبود خدمت رسانی و انجام وظایف خویش معطوف گردد.»

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه از  جمله افرادی است که نامش برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است با این حال خود او تاکنون واکنش رسانه‌ای و علنی در این زمینه نداشته است اما امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در توییتی از قول رئیسی گفته است که او  به شدت با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالف است. قاضی‌زاده هاشمی در توییتی نوشت که «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه‌قضاییه، طرح بحث‌های این‌چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

اما محمود احمدی نژاد که سابقه حضور و ردصلاحیت در انتخابات 96 را دارد هم از جمله کسانی است که احتمال می رود در این انتخابات شرکت کند. نزدیکانش از جمله عباس امیری فر گفته مواضع احمدی نژاد تغییر کرده و حاضر است به شورای نگهبان تعهد بدهد. اما خود احمدی نژاد در مصاحبه با US IRAN TV  می‌گوید که «هنوز هیچ فکری به مساله انتخابات نکرده و شخصا تمایلی به این کار ندارم ولی مثل همه ایرانیان آماده فداکاری در راه ایران هستم.» او در سال 96 هم گفته بود که قصدی برای حضور در انتخابات ندارد ولی وقتی  بقایی را برای ثبت نام در انتخابات همراهی می‌کرد، خودش هم ثبت نام کرد.

تا این جای کار فقط ظریف، محسن هاشمی و احمدی نژاد واکنش مستقیم به ذکر نامشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته اند و موضع رئیسی هم از زبان قاضی زاده هاشمی بیان شده است البته اگر یک سیب را در آسمان سیاست ایران پرتاب کنید، صدهزار چرخ می‌خورد تا به زمین برسد. کسانی که امروز حضورشان را در انتخابات رد می‌کنند شاید نزدیک به انتخابات، تحت فشار حامیان خود قرار گرفته و برای خدمت به مردم ایران وارد صحنه شوند مخصوصا احمدی‌نژاد که الهه اقدامات شگفت، خارق العاده و غیرقابل پیش‌بینی در ساحت سیاست ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۱:۱۷

نامردین اگه منو به عنوان جامعه شناس نظریه پرداز معرفی نکنین .وبه نام خودتون مطالب منو استفاده کنین و حلالش نباشه هرکی از مطالب من پیشرفت کنه و باعث پیشرفت خودم نشه

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۱:۳۹

احمدی نژاد شاید در ساحت رسانه ای برخوردهای مناسبی با رسانه ها نداشت و شما هم به دلیل همان برخوردها از او خوشتان نمی آید اما واقعا مردمی است.همین حالا هم سه هیچ از همه کاندیداهای دیگر جلوست. من حامی او نیستم اما در جامعه واقعی ایران زندگی می کنم و بازخوردهارو می بینم

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۲:۳۸

برای خدمت به مردم ایران وارد صحنه شوند؟؟؟؟!!!!!یا برای ... ؟؟؟؟