• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032616861
  • خبرنگار : 71605

بر اساس قوانین جدید،

چین در برخی موارد امنیت ملی هنگ‌کنگ برای خود صلاحیت رسیدگی قضایی در نظر می‌گیرد

چین در برخی موارد امنیت ملی هنگ‌کنگ برای خود صلاحیت رسیدگی قضایی در نظر می‌گیرد

یک مقام بلندپایه اعلام کرد، چین در برخی موارد "بسیار نادر" مربوط به امنیت ملی هنگ‌کنگ، برای خود صلاحیت رسیدگی قضایی در نظر می‌گیرد. این موضوع زمانی اعلام می‌شود که پکن، در حال پرده‌برداری از قانون جدید ضد خرابکاری خود برای این قطب کسب‌وکار نیمه‌خودمختار است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این افشاگری دقیقاً سه روز قبل از نشست مهم شورای قانون‌گذاری چین انجام شد. پکن درباره این قانون جدید امنیتی برای هنگ‌کنگ - که نهاد قانون‌گذاری دولت‌شهر هنگ‌کنگ را نادیده می‌گیرد- اعلام کرده که لازم است این قانون که در پی یک سال اعتراضات طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ مطرح شده، فوراً تصویب شود.

"دنگ ژونگوا"، معاون رئیس دفتر امور هنگ‌کنگ و ماکائو در چین اظهار کرد: اجرای قانون امنیت ملی تا حد زیادی به دست مقامات محلی و پلیس هنگ‌کنگ خواهد بود.

دنگ افزود: با این حال، مقامات مرکزی باید صلاحیت قضایی خود را در موارد بسیار نادری که جرمی در هنگ‌کنگ اتفاق می‌افتد و تهدیدی برای امنیت ملی چین به حساب می‌آید، حفظ کنند.

تحت توافق "یک کشور، دو سیستم" بعد از واگذاری هنگ‌کنگ از سوی بریتانیا، چین اعلام کرد به هنگ‌کنگ اجازه نگهداری آزادی‌های مشخص و خودمختاری- شامل استقلال قانونی و قضایی- تا سال ۲۰۴۷ را می‌دهد.

اما اظهارات دنگ نخستین باری است که یک مقام پکن به طور واضح بیان کرده که مقامات چین، بعد از تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، در برخی موارد امنیت ملی دارای صلاحیت رسیدگی قضایی برای خود خواهند بود.

هنگ‌کنگ سال گذشته با ماه‌ها اعتراضات وسیع و عموماً خشونت‌آمیز در طرفداری از دموکراسی مواجه شد. در واکنش به این وقایع، پکن اعلام کرد قانون جدیدی را برای مقابله با براندازی، جدایی، تروریسم و تأثیر خارجی به هنگ‌کنگ تحمیل می‌کند.

به اعتقاد پکن، قانون جدید ثبات را برگردانده و آزادی‌های سیاسی را دست‌نخورده باقی می‌گذارد؛ "ضمن آنکه مجلس هنگ‌کنگ طی سال‌ها در تصویب قوانین امنیت ملی خود ناکام مانده است."

این در حالی است که مخالفان این موضوع، از جمله بسیاری از کشورهای غربی، نگران این هستند که قانون جدید- با توجه به قوانین ضدبراندازی که روزانه به منظور مقابله با ناآرامی در چین استفاده می‌شود- سرکوب سیاسی به سبک قلمروی اصلی را به همراه آورد.

در همین حال دنگ ژونگوا افزود: قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ مردم را بابت خطاهایی که در گذشته انجام داده باشند، مجازات نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha