• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99032616899
  • خبرنگار : 30054

نکات مهم از قوانین بیمه شخص ثالث

نکات مهم از قوانین بیمه شخص ثالث

رشد روزافزون تولید خودرو، جلوگیری از خطرات و حوادث رانندگی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌هایی است که خودروها به جان و مال سرنشینان و اشخاص ثالث وارد می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمی لایک، بیمه بدنه نیز برای کاهش هزینه‌های خسارت، ضروری است؛ اما چقدر درباره این بیمه مهم و اجباری اطلاعات داریم؟ در این متن سعی داریم به مهم‌ترین نکات بیمه شخص ثالث اشاره‌کنیم:

نرخ حق بیمه

نرخ دیه: مبلغ دیه عامل اصلی در تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث می‌باشد. این مبلغ هر ساله توسط قوه قضائیه به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود.

نوع خودرو: انواع خودرو سواری، بارکش، اتوکار و ... در محاسبه‌حق بیمه تاثیرگذار هستند.

کاربری: تاثیر کاربری خودروها به دلیل اختلاف ریسک با یکدیگر متفاوت می‌باشد. برای مثال حق بیمه خودروهایی با کاربری شخصی و تاکسی برون‌شهری و تعلیم رانندگی با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

مدل و سال ساخت: عمر خودروهای بیش از ۱۵ سال با توجه به فرسودگی و استهلاک آنها منجر به افزایش حق بیمه می‌گردد.

پوشش‌های بیمه نامه: تعهدات جانی شرکاهای بیمه یکسان است ولی بیمه‌گذار می‌تواند تعهدات مالی خود را افزایش دهد. با افزایش تعهدات مالی، حق بیمه نیز افزایش می‌یابد.

مدت بیمه نامه: عموما بیمه نامه شخص ثالث یکساله صادر می‌گردد ولی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند بیمه نامه کوتاه مدت صادر کنند حق بیمه کاهش پیدا می‌کند.

تخفیفات بیمه نامه: اگر در مدت یکسال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنید در زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت دریافت می‌کنید. بر مبنای قانون جدید تخفیف عدم خسارت سالانه معادل ۵% می‌باشد.

جرایم دیرکرد: با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث در صورت عدم تمدید به‌موقع بیمه نامه به‌صورت روزانه جریمه می‌شوید. جرایم دیرکرد که به آن جریمه صندوق نیز گفته می‌شود به‌حق بیمه شما در زمان تمدید بیمه نامه اضافه می‌گردد.

تعهدات بیمه شخص ثالث

همان‌طور که پیشتر گفتیم هرساله نرخ دیه توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود بنابراین تعهدات بیمه شخص ثالث نیز بر مبنای دیه تعیین می‌شود. پوشش خسارت جانی بیمه برابر با مبلغ دیه در ماه‌های حرام در سال جاری می‌باشد در حالی‌ که پوشش مالی بیمه نامه به میزان ۲.۵ در صد پوشش مالی محاسبه می‌شود که تا سقف نصف دیه قابل‌افزایش خواهد بود. برای مثال نرخ دیه ماه‌های حرام در سال ۹۹ معادل ۴۴۰ میلیون تومان می‌باشد که حداقل خسارت مالی معادل  ۱۱ میلیون تومان و تعهدات حوادث راننده نیز ۳۳۰ میلیون تومان (معادل مبلغ دیه در ماه غیر حرام) می‌باشد. خسارت مالی از مبلغ ۱۱ میلیون تومان تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان قابل‌ افزایش می‌باشد.

تخفیفات بیمه شخص ثالث و انتقال سوابق

با تغییرات قانون بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه می‌تواند تخفیفات بیمه نامه را به خودروی جدید منتقل کند. برای اینکه بتوانید تخفیفات خودرا به خودروی جدیدتان منتقل کنید لازم است مراحل ذیل را طی کنید.

اول به همراه مالک جدید به شرکت بیمه موردنظر مراجعه کنید و الحاقیه حذف تخفیفات را دریافت کنید.

به یاد داشته باشید در زمان دریافت الحاقیه حذف تخفیفات، روزهای باقیمانده تا پایان اعتبار بیمه نامه، حق بیمه بدون اعمال تخفیفات محاسبه می‌شود و بیمه‌گذار باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

دوم الحاقیه تخفیفات عدم خسارت را به شرکت بیمه‌ای که خودرو جدید خود را آنجا بیمه کرده‌اید ببرید تا تخفیفات به بیمه‌نامه جدید منتقل شود.

دریافت خسارت

خسارت جانی

خسارت جانی خسارتی است که منجر به فوت، نقص عضو یا آسیب جانی به اشخاص ثالث می‌گردد. در صورت بروز خسارت جانی حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری می‌بایست به شرکت بیمه اعلام خسارت نمایید. در این حالت پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم نهایی شرکت بیمه گر خسارت مربوطه را ظرف مدت ۳۰ روز پرداخت می‌نماید. درصورتی‌ که هر دو خسارت جانی و مالی وارد شده باشد. زیان‌دیده می‌تواند با دریافت نامه از دادگاه تا صدور راین‌هایی اقدام به دریافت خسارت مالی از شرکت بیمه نماید.

خسارت مالی

خسارتی که به اموال اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی) وارد شود را خسارت مالی می‌گویند. در حوادث رانندگی که منجر به خسارت مالی می‌گردد، مقصر و  زیان‌دیده پس از دریافت گزارش پلیس و ترسیم کروکی، حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری به شرکت بیمه موردنظر مراجعه و اعلام خسارت کنند. در شرایط زیر نیازی به ترسیم کروکی نمی‌باشد:

عدم اختلاف میان طرفین حادثه

میزان خسارت وارده کمتر از حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد (در سال ۹۹ معادل ۱۱ میلیون تومان)

خسارت وارده در اثر تصادف بین دو خودرو باشد (در صورت تصادفات زنجیره‌ای یا با بیش از ۱ مقصر ترسیم کروکی الزامی است.)

خرید بیمه نامه شخص ثالث

اعتبار بیمه نامه از نکات دیگری است که باید به آن توجه کافی داشت. از سال ۹۷ تمامی بیمه‌نامه‌های صادره دارای کد یکتای بیمه مرکزی هستند و بر اساس این کد یکتا می‌توان صحت و اصالت آن را از سایت بیمه مرکزی استعلام گرفت. در حال حاضر نمایندگی‌ها مجاز شرکت‌های بیمه خدمات فروش بیمه نامه را انجام می‌دهند. امروزه خرید بیمه نامه به‌صورت آنلاین مدتی است که مرسوم شده است. فروش آنلاین بیمه ماشین زمان محاسبه و استعلام نرخ حق بیمه شرکت‌های بیمه و مقایسه آنها را تا حد زیادی کاهش داده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.