• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99032717324
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

شعار مردم شهر این است؛ هرچه بادا باد!

شعار مردم شهر این است؛ هرچه بادا باد!

ایسنا/خراسان جنوبی بعضی از مردم شعار "هرچه بادا باد" را سرلوحه خود کرده و ترجیح می‌دهند ماه‌های قرنطینگی را فراموش کرده و به زندگی عادی خود ادامه دهند، تصمیمی که تنها شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

کرونا چند ماهی است که مهمان ناخوانده زندگیمان شده، اما پس از چند ماه قرنطینه مردم گویی بی حوصله شده‌اند و دست از مراقبت کشیده‌اند، تصمیمی که اثراتش را در چند هفته آینده مشاهده خواهیم کرد.

مهم‌ترین اصل این بیماری این است که گاهی خودمان هم نمی‌دانیم ناقل این بیماری هستیم، به این بیماری مبتلا هستیم و یا خیر. به همین علت باید از حضور در اجتماعات بپرهیزیم، امری که در چند هفته اخیر نادیده گرفته شده است.

مردم انگار کرونا را فراموش کرده‌اند، کرونایی که فراموش کردنش به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود.

تست‌های مولکولی، اصلی ترین راه تشخیص کرونا است

مسعود ضیائی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای تشخیص کرونا دو نوع تست انجام می‌شود، گفت: یک نوع آن، تست‌های مولکولی (PCR) است که از حلق و بینی انجام می‌شود و اصلی‌ترین و قطعی‌ترین راه تشخیص ویروس کروناست.

وی با بیان اینکه روش دیگر تست‌های سرولوژی است، افزود: در این روش از بیمار خون گرفته می‌شود و بر روی کیت با روش‌های سرولوژی؛ شکل‌گیری آنتی بادی در بدن بیمار بر علیه کووید ۱۹ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به دو نوع آنتی بادی IgM و IgG اشاره کرد و گفت: IgM بیشتر اشاره به عفونت حاد دارد، اما به تنهایی قابل تفسیر نیست؛ IgG نیز بسته به مرحله بیماری دیرتر تولید می‌شود و می‌تواند نشان دهنده سابقه ابتلاء به کرونا باشد.

ضیائی افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت، تست‌های سرولوژی روش تشخیصی نیستند بلکه می‌توان برای بررسی‌های تحقیقاتی و سابقه بیماری از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انجام تست‌های سرولوژی در آزمایشگاه‌ها در دسترس است، مردم این آزمایش را انجام می‌دهند و با مثبت شدن دو آنتی بادی igM و igG نگران می‌شوند که سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند، باید اعلام شود که اولاٌ igM مثبت کاذب دارد و نباید روی آن حساب کرد و همچینن این تست‌ها تشخیصی نیستند که بر اساس آن خود را قرنطینه کنیم.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه igG کاربرد بیشتری دارد و می‌تواند سابقه بیماری را نشان دهد، گفت:  در کنار این تست، باید آزمایش‌های مولکولی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: افراد در صورتی که علائم داشته باشند، به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز انجام تست‌های مولکولی درخواست شود.

ضیائی درباره روند رو به افزایش کرونا در سطح کشور و استان گفت: مردم بسیار این بیماری را ساده گرفته‌اند و با تصور اینکه خطر انتقال آن کاهش یافته است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به شرکت مردم در تجمعاتی مانند عزا و عروسی، خاطرنشان کرد: مردم این بیماری را مانند روزهای اول جدی بگیرند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.
این استاد بیماری های عفونی با تاکید بر استفاده از ماسک حتی به صورت ماسک پارچه‌ای، گفت: استفاده از ماسک تا حد زیادی خطر انتقال بیماری بین افراد را کاهش می‌دهد.

آغاز فاز دوم کرونا

فرشید عابدی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ابراز خرسندی از بهبودی و ترخیص ۳ بیمار مسن ۹۲، ۹۰ و ۸۰ ساله از بخش کرونا بیمارستان ولیعصر(عج) در دو روز گذشته، افزود: از طرفی نیز نگرانیم چرا که، در بخش آی سی یو که مدت‌ها بیماری به خود ندیده بود، در حال حاضر سه بیمار جدید کرونا بستری شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه باتوجه به شرایط موجود، وارد فاز دوم کرونا می‌شویم، اظهار کرد: مردم اصول پیشگیری از کرونا را رعایت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: سعی کنیم از رفتن به تجمعات جلوگیری شود و برگزاری هرگونه تجمع و مراسم مانند جشن عروسی به زمان دیگری موکول شود.

ماسک و شست و شوی دست‌ها از ضروریات است

عابدی با اظهار اینکه استفاده از ماسک باعث کاهش شدید قدرت واگیرداری کرونا می‌شود، گفت: توصیه می‌شود مردم هر وقت از منزل بیرون می‌روند، از ماسک استفاده کنند.

وی، فاصله‌گذاری اجتماعی  با رعایت حداقل فاصله یک متری از دیگران از سایر راه‌های موثر پیشگیری از کرونا برشمرد و افزود: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی کردن دست‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی و همچنین ضدعفونی کردن سطوح با وایکتس نیز از اقدامات ساده‌ای است که رعایت آن در اردیبهشت ماه باعث کاهش تعداد مبتلایان شد.

منفی بودن تست نشانه عدم ابتلا نیست

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش‌های تشخیص کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: متاسفانه  گاهی وقت‌ها مردم گمان می‌کنند، با دادن یک تست بدون علامت بالینی و یا اینکه نتیجه آن منفی شود، یعنی اینکه در مقابل ابتلاء به کرونا محفوظ هستند.

عابدی تصریح کرد: اگر فردی دارای علائم بالینی شامل؛ تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، کاهش و یا ازبین رفتن حس بویایی و چشایی، درد شکم، تهوع، استفراغ و یا دردهای عضلانی شد، باید به پزشک مراجعه کند.

وی اظهار کرد: در این شرایط ابتدا، یک سری تست‌های ساده آزمایشگاهی درخواست می‌شود و اگر در این تست‌ها علائمی به نفع درگیری با بیماری‌های ویروسی مشاهده شود، تست کرونا گرفته می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تست منفی کرونا به این معنی نیست که به کرونا مبتلا نخواهیم شد، خاطرنشان کرد: پیشگیری از کرونا نیاز به مراقبت بیشتر افراد دارد و در صورتی که علائمی مشاهده شد، برای جلوگیری از واگیری به افراد سالمند، بیماران زمینه‌ای و خاص و... در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

در صورت عدم رعایت، محدودیت‌ها دوباره برمی‌گردد

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: چنانچه مردم دستوالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و بیماری گسترش یابد، ستاد ملی کرونا محدودیت‌ها را دوباره اعمال خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی برخی واحدها و مشاغل به شرط تمکین افراد به پروتکل ها، چنانچه ضوابط بهداشتی رعایت نشود، احتمال تجدید محدودیت‌ها وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: همان طور که آمارها نشان می‌دهد، به جهت عدم رعایت پروتکل‌ها و کاهش حساسیت‌ها متأسفانه آمار شیوع بیماری کرونا در کشور و در استان افزایش یافته است.

معتمدیان ادامه داد: تکلیف کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد مبنی بر تولید محتوای مناسب برای بهره‌برداری فضاهای مجازی و همچنین تهیه و پخش برنامه‌های آموزشی با کیفیت با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و مطبوعات از جمله موارد تأکیدی ستاد مدیریت کرونای استان است که در راستای تبیین اذهان عمومی و هشدار دادن به مردم رقم می‌خورد.

وی از مردم استان خواست همان طور که در چند ماه گذشته به سیاست‌های کلان توجه داشته و پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند، همچنان به دستورالعمل‌ها عنایت داشته باشند.

معتمدیان یادآور شد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در مراکز تجمعی، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، توجه به توصیه‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر پرهیز از سفرهای غیرضروری از جمله اقداماتی است که  باید انجام شود تا بتوانیم از این مقطع حساس گذر کنیم.

وی با تأکید بر نقش بسیار مهم مردم در جریان مدیریت بیماری کرونا در چند ماه گذشته، خاطرنشان کرد: با همکاری و همراهی مردم می‌توانیم از این شرایط هم به سلامتی عبور کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha