• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99032717829
  • خبرنگار : 50233

همزمان با روز جهانی بیابان‌زدایی اعلام شد:

کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی سمنان به یک‌سوم/ سهم 16درصدی استان از بیابان‌های ایران

کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی سمنان به یک‌سوم/ سهم 16درصدی استان از بیابان‌های ایران

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی این استان به یک‌سوم در سال 99 خبر داد.

علی‌نقی حیدریان همزمان با 27خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران استان، گستره اراضی بیابانی در این استان را ۵.۲ میلیون هکتار اعلام اظهار کرد: یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از این اراضی بیابانی مناطق تحت‌تاثیر فرسایش بادی هستند که 540 هزار هکتار از آن در شمار کانون‌های بحرانی تت‌تاثیر فرسایش بادی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شعار امسال کنوانسیون بیابازدایی سازمان ملل را "صرفه‌جویی در غدا، علوفه و الیاف"است افزود: برای تهیه و تولید سه گزاره غذا، علوفه و الیاف نیاز به آب و زمین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به برخی آمارهای جهانی به خطر تداوم بیابان‌زایی در جهان و ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس اعلام سازمان‌های جهانی مرتبط، سه میلیارد نفر از جمعیت جهان در معرض مخاطرات ناشی از بیابان‌زایی هستند.

بیابان‌زایی 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران را تهدید می‌کند

وی با اشاره به اثرات پدیده بیابان‌زایی در بخش تولید و کشاورزی جهان تصریح کرد: بنا به اعلام سازمان های جهانی 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در معرض خطر بیابان‌زایی قرار دارد.

حیدریان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی نیاز آبی کشور ما تا سال 2050 با افزایش 55درصدی روبرو خواهد شد گفت: براساس داده‌های این تحقیقات نیاز غذایی ما نیز در این بازه زمانی با افزایش 50درصدی روبرو خواهد شد که برای پاسخگویی به این افزایش نیاز، به منابع آبی و خاکی بیشتری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از 80کشوری است که با بیابان‌زایی روبرو هستند ادامه داد: عمده کشورهایی که در مناطق بیابانی و در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارند، عمده آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین می‌کنند که همین سبب شده که بیش از پیش با پدیده بیابان‌زایی روبرو شوند چرا که هرچه بر گستره اراضی کشاورزی و برداشت آب از منابع زیرزمینی اضافه شود بیشتر با شور شدن خاک و متعاقب آن با افزایش بیابان و شوره‌زار روبرو خواهیم بود.

سهم 16درصدی سمنان از بیابان‌های ایران

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از صرفه‌جویی و مصرف بهینه در سه حوزه غذا، علوفه و الیاف به عنوان یک راهکار موثر در راستای بیابان‌زدایی نام برد و گفت: به هر میزان  که بتوانیم از دورریز این منابع ارزشمند جلوگیری کنیم، به تحقق شعار امسال کنوانسیون بیابازدایی سازمان ملل کمک کرده‌ایم.

وی از سمنان به عنوان استانی خشک و نیمه خشک نام برد و افزود: 55درصد از استان سمنان در مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده و همین استان سمنان را در ردیف سوم 22 استان دارای بیابان کشور قرار داده است.

حیدریان به وسعت 32 میلیون هکتاری بیابان‌ها در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: استان سمنان با 5.2 میلیون هکتار بیابان‌ به تنهایی 16 درصد از اراضی بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش خاک در این استان تصریح کرد: 32 نقطه در استان سمنان در گستره 540 هزار هکتاری کانون‌های بحرانی قرار دارند.

جذب 100درصدی اعتبارات بیابان در استان سمنان

این مدیر مسوول با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی به این استان هم در حوزه بیابان و هم در حوزه آبخیزداری اختصاص یافته افزود: سال 98 از محل این صندوق 16 میلیارد تومان به طرح‌های بیابانی استان تخصیص یافت که 100درصد آن جذب شد.

وی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق طرح‌های بیابانی استان به بهره‌برداری رسیده افزود: چند پروژه دیگر نیز باقیمانده که این پروژه ها نیز تا پایان سال مالی به بهره‌برداری می‌رسند.

حیدریان با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد نهال‌کاری در مناطق بیابانی این استان گفت: با اجرایی شدن این طرح‌ها، امروز وسعت جنگل‌های دست‌کاشت استان که عمدتا تاغ‌زار و درختچه‌های بیابانی استاند به بیش از 110 هزار هکتار رسیده است.

ایجاد 2750 هکتار تاغ‌کاری در یک سال اخیر

وی از انجام دو هزار و 750 هکتار نهال‌کاری تاغ از محل تخصیص همین اعتبارات خبر داد و گفت: اجرای طرح "مدیریت روان‌آب‌ها" یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در استان سمنان و دیگر استان‌های کشور است که مبدع آن استان سمنان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از اجرای طرح"مدیریت روان‌آب‌ها" در 2279 هکتار از اراضی بیابانی این استان در یک سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: ایجاد بادشکن در حاشیه اراضی کشاورزی همجوار با بیابان از دیگر طرح‌های مرتبط با بیابان است که با همکاری کشاورزان و بهره‌برداران در استان عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط طی یک سال گذشته بیش از 61 کیلومتر، بادشکن زنده از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در شهرستان استان ایجاد شده است.

حیدریان با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه بیابان استان در سال 99 گفت: متاسفانه دو سوم اعتبارات استان در این بخش کاهش یافته و از 15-16 میلیارد تومان به حدود 5-6 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha