• پنجشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032918469
  • خبرنگار : 71496

نعیم قاسم: سلاح‌های مقاومت هرگز در داخل استفاده نمی‌شوند/ علت بحران اقتصادی لبنان آمریکاست

نعیم قاسم: سلاح‌های مقاومت هرگز در داخل استفاده نمی‌شوند/ علت بحران اقتصادی لبنان آمریکاست

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر وحدت ملی و مخالفت حزب‌الله با تعرض به ارتش، اموال عمومی و شخصی و نیز امنیت کشور، گفت، استعفای سعد حریری نه به دلیل شروط ما بلکه به علت فشارهای آمریکا و عدم حمایت احزابش بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با تلویزیون LBCI اظهار کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود موضع‌گیری‌های حزب درباره مسائل مختلف را اعلام کرد و نباید هر بار که او موضع‌گیری را بیان می‌کند، گفته شود اعلام مقابله بوده است. آنچه نصرالله گفت تعیین سیاست کلی مرحله آتی و بیان رویکرد حزب‌الله درباره مسائل مختلف از جمله گرسنگی، تغییر دولت و اقتصاد مقاومتی بود، در واقع او قصد داشت بگوید اگر فردی به گرسنه نگه‌داشتن لبنانی‌ها و تحت فشار گذاشتن آنها بیندیشید تا بتواند در مقابل امتیازهایی را از لبنان یا حزب‌الله بگیرد، اشتباه کرده چرا که ما گروهی عقیدتی هستیم که موضع‌گیری‌هایمان را براساس اصولی ثابت بنا کرده، بر پایه حق عمل می‌کنیم و برای تحقق آن که یک مسؤولیت است، جانفشانی می‌کنیم.

نعیم قاسم افزود: ما در منظر عقیدتی هرگز آنچه را در سند فوریه ۱۹۸۵ بیان شد، تغییر نخواهیم داد و تا زمانی که باشیم در این راه تلاش خواهیم کرد زیرا ما یک حزب عقیدتی هستیم و موضع‌گیری‌های ما از اعتقاد و ایمانمان نشات می‌گیرد و نه از منافع فوری، به این ترتیب این اندیشه هرگز تغییر نخواهد کرد. امروز زمانی که می‌گوییم ما بخشی از اسلام هستیم عقیده‌مان را بیان می‌کنیم و این مساله برای دیگران الزام‌آور نیست اگر کسی از من سوال کند هویت تو چیست می‌گویم مسلمانم و اگر بپرسد ارتباط تو با کشورهای عربی و اسلامی چگونه است به او پاسخ خواهم داد به دنبال تقویت روابط برادرانه، همکاری‌ها و تقویت اصول هستم و این مساله زیانی برای لبنان نخواهد داشت و بر تفکرات دیگران تاثیری ندارد ما نمی‌گویم که می‌خواهیم لبنان به این شکل اسلامی باشد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان اظهار کرد: در حالی که می‌گویم امتداد خطی اسلامی هستیم حامی وحدت اسلامی و وحدت ملی نیز هستیم و از هرگونه همکاری با دیگر مذاهب و قومیت‌ها به خاطر کشور حمایت می‌کنیم. ما مساله تشکیل کنفرانسی بنیادی را مطرح نکردیم و خواستار کنفرانس سه جانبه و یا دو جانبه نشدیم و هرگز تغییر یک طایفه و یا تغییر در اختیارات دیگر طوایف را نخواستیم ما بر این باوریم قانون اساسی وجود دارد و هر آنچه در آن ذکر شده باید اجرا کنیم باید به مسائل مردم توجه شود قانون طوایف اختیارات، دفاتر و پایگاه‌ها را به هر طایفه‌ای در داخل ساختار سیاسی می‌دهد ما خواهان اجرای این قانون هستیم نه این‌که جایگاه شیعه در این ساختار سیاسی تقویت شود هر چند که این حزب مظلوم واقع شده است. ما بر این باوریم راه‌حل منطقی و عادی این مساله این است که هر کدام از احزاب به حق خود برسند. طرف‌های که از تغییر و اصلاح صحبت می‌کنند بر حق نیستند و ما خواهان اجرای قانون هستیم.

او در ادامه گفت: امروز لبنان نه شرقی است و نه غربی. گروه‌های وجود دارند که باورهای خود را به شکل‌های مختلف بیان می‌کنند ما مقاومت می‌کنیم چرا که لبنان به مقاومت نیاز دارد ما هرگز براساس دستور العمل‌ها و مدیریت خارجی عمل نمی‌کنیم مقاومت، لبنان را نجات داد و آن را از جریان تفکیری که می‌خواست از شرق وارد شود، حفظ کرد.

او تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم نظر خود را بر کسی تحمیل کنیم بخشی از دولت هستیم و تصمیماتی را به صورت مشترک می‌گیریم ما بخشی از پارلمان هستیم و این پارلمان است که قوانین را با اکثریت آرا تصویب می‌کند. ما بخشی از ساختار دولتیم و حقوق و مسؤولیت‌های که داریم برای همه وجود دارند. پیامدهای که امروز شاهد آن هستیم و وضعیت کنونی لبنان نتیجه انباشتگی دولت‌ها و عملکرد آنهاست و نه حضور حزب‌الله در داخل دولت.

این مقام برجسته مقاومت لبنان در ادامه گفت: فعالیت سیاسی حزب‌الله دولت را نجات داد و موجب تشکیل لبنانی قدرتمند شد. حزب‌الله تلاش می‌کند لبنان رهبر باقی بماند چرا که اولین حزبی بود که با استعفای سعد حریری مخالفت کرد و این استعفا اشتباه بود چرا که مشکلات بیشتری را ایجاد کرد تلاش می‌کنیم کابینه‌ای متشکل از تمامی گروه‌ها تشکیل شود در واقع حریری هرگز به دلیل شروط ما و یا فشار اعتراضات استعفا نکرد بلکه علت استعفای او فشارهای آمریکا بود و حزبش که در لحظه آخر او را رها کرد، او تصور کرد که نمی‌تواند با وجود این پیچیدگی‌ها وارد کار شود او بارها شهادت داده که حزب‌الله و حزب امل برای بازگرداندن او به قدرت تلاش کرده‌اند اما خودش معتقد بود که مصلحتش در این کار نیست و نمی‌تواند در  این مرحله کاری انجام دهد و استعفای او هرگز ارتباطی با ما نداشت.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: ما موافق دولت فدرال و یا اتحادیه‌ای نیستیم بلکه حامی اقدام براساس قانون اساسی و قوانین کشور هستیم. کسانی که هم‌پیمان مقاومت هستند پیروز خواهند شد و تمامی اقدامات آنها دستاورد و پیروزی است اما دیگر طرف‌ها چه دستاوردی داشتند؟

او در ادامه گفت: هیچ کسی به این فکر نمی‌کند میشل عون چه زمانی با ما هم‌پیمان شد او متوجه شد این راهی است که دستاوردی لحظه‌ای برای او دارد. او به دلیل باورش به مقاومت، آزادی و استقلال با ما هم‌پیمان شد و ما با او ائتلاف کردیم زیرا کسی که چنین باوری داشته باشد می‌توان با او کشوری آزاد و مستقل بنا کرد. ما تلاش می‌کنیم این کشور را براساس همکاری بنا کنیم و تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم چرا که لبنان بعد از استعفای حریری در شرایطی بدی است، دولت حسان دیاب با هم‌پیمانان به توافق رسید ما از روز اول گفتیم که سلاح‌های حزب‌الله هرگز در داخل استفاده نخواهند شد و هرگز از آن برای دستاوردهای سیاسی داخلی استفاده نمی‌شود. اصرار ما بر حفظ سلاح‌هایمان برای مقاومت به معنای مخالفت ما با کنترل اسرائیل یا آمریکا بر لبنان بود.

نعیم قاسم تاکید کرد: دولت باید به شکلی عمل کند که کشور را نجات دهد ما بارها گفتیم که رئیس بانک لبنان مسؤول است و بانک‌ها همگی مسؤولیت دارند و اما آنها به تنهایی مسؤول این وضعیت نیستند بانک‌ها با خودداری از پرداخت پول مردم، خودشان را در معرض این بحران و در مقابل مردم قرار دادند.

وی تاکید کرد: حزب‌الله کشور را به شرایط مثبتی پیش برد به سوی مقاومت و بازسازی.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده حزب‌الله از سلاح‌هایش در داخل گفت: این سلاح‌ها کجا استفاده شدند؟ در سال ۲۰۰۶ این سلاح‌ها مشاهده شدند و لبنان را از یک فاجعه بزرگ نجات دادند همچنین از لبنان در برابر تروریسم تکفیری حفاظت کردند و اسرائیل به دلیل وجود حزب‌الله جرات نمی‌کند وارد خاک لبنان شود و به آن تجاوز کند و همگی‌ اینها یک دستاورد هستند.

نعیم قاسم در ادامه گفت: حزب‌الله موضع‌گیری خود درباره رئیس بانک لبنان را در رسانه‌ها بیان نمی‌کند، این مساله در کابینه در حال بررسی است و ما به تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، پایبندیم. ما هیچ پیش شرطی نداریم که براساس آن گفت‌وگو کنیم و منفعت در این است که این مساله در داخل کابینه بررسی شود.

نعیم قاسم در ادامه گفت: خواستار تغییر ساختار اقتصادی نیستیم علت بحران اقتصادی کشور آمریکا و عملکرد بد برخی طرف‌ها در لبنان است نه حزب‌الله. فقری که در کشور رو به افزایش است به دلیل فساد و عملکرد سیاسی و فشارهای خارجی است و نه حزب‌الله و در واقع حزب‌الله به حل این مشکل کمک می‌کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما مخالف تعرض به ارتش، اموال شخصی و دولتی و امنیت کشور هستیم. مسؤولیت کشور ممانعت از این اقدامات و در پیش گرفتن تدابیری برای مقابله با آنهاست. روزی که این اتفاق رخ داد تصمیم گرفتیم مجموعه تدابیری را برای کمک به کشور در پیش بگیریم. کسانی که در بیروت خراب کاری کردند از مناطق مختلف، گروه‌های مختلف بودند که تصمیم مشترکی داشتند آنچه رخ داد یک آشوب و نه یک خشم عمومی بود. ابراز مخالفت حقی قانونی است اما نباید آسیبی به اموال شخصی و دولتی وارد شود. برخی تحریک‌های مذهبی و سیاسی باید متوقف شوند تلاش ما حمایت از کشور است.

او در پایان تاکید کرد: دولت باید گذرگاه‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند را مسدود کند، مرزها مسؤولیت ما نیستند، دولت، ارتش و نیروهای امنیتی باید در این زمینه فعالیت کنند، حزب‌الله نه ارتش است و نه پلیس بلکه برای ممانعت از تخلف در مرزهای لبنان و سوریه تلاش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۹ ۱۴:۲۶

نعیم قاسم هم شده اقتصاد دان.....دوستان ما چه کسانی هستند