• پنجشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032918561
  • خبرنگار : 71496

حزب دعوت اسلامی عراق: اربیل و بغداد شکاف در روابط با آنکارا را از بین ببرند

حزب دعوت اسلامی عراق: اربیل و بغداد شکاف در روابط با آنکارا را از بین ببرند

حزب دعوت اسلامی (الدعوه) عراق تعرض نیروهای ارتش ترکیه به حاکمیت این کشور و مناطق آن در اقلیم کردستان را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، این حزب با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام نیروهای ترکیه‌ای در نقض حاکمیت عراق و تعرض به خاک آن در اقلیم کردستان، تاکید کرد: این توجیه ترکیه که در حال تعقیب و بیرون راندن مخالفان مسلح موجود در مناطق مرزی است، قابل قبول نبوده و باید برای دستیابی به راه‌حل‌هایی سیاسی و به دور از خشونت، کانال‌های دیپلماتیکی میان دو کشور ایجاد شوند.

همچنین این حزب از دولت عراق و دولت اقلیم کردستان خواست این شکاف موجود در روابط بغداد-آنکارا را از بین ببرند.

فاضل الفتلاوی، نماینده ائتلاف فتح عراق به المیادین گفت: پارلمان عراق باید جلسه فوق‌العاده‌ای درباره تعرض‌های ترکیه به حاکمیت عراق تشکیل دهد.

او در ادامه از دولت و وزارت خارجه عراق خواست شکایت رسمی و شدید اللحنی را علیه این تعرض‌ها به شورای امنیت ارائه داده و از سفیر ترکیه بخواهند خاک عراق را ترک کند و نیز تمامی تبادل‌های اقتصادی با این کشور را که مرتکب تعرض‌هایی علیه امنیت ملی عراق شده، متوقف کنند.

حاکم الزاملی، از اعضای جریان صدر عراق نیز با اشاره به اینکه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در مناطقی که هدف بمباران‌های ترکیه قرار گرفته‌اند، حضور نظامی ندارد، گفت: ترکیه حزب کارگران کردستان را بهانه‌ای برای تجاوز به خاک عراق قرار داده است.

الزاملی افزود: آنچه در حال اجراست، طرحی ترکیه‌ای برای کشاندن منطقه به یک جنگ داخلی و پس از آن نفوذ به عراق و توسعه آن است.

این عضو جریان صدر عراق در ادامه گفت: ترکیه با استفاده از شرایط ضعیف عراق و بی‌ثباتی سیاسی و با رویکرد توسعه‌طلبانه عثمانی به شکلی آشکار و بدون هیچ مانعی تلاش می‌کند خاک عراق را اشغال کند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه سکوت در برابر اقدامات آنکارا یک پیام منفی بوده و توجیه آشکاری برای استمرار این دست تجاوزهاست، از دولت عراق خواست اقداماتی را برای متوقف کردن تعرض‌ها به خاک عراق و حاکمیت آن در پیش بگیرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت این کشور دانسته بود.

وزارت دفاع ترکیه در ادامه عملیات موسوم به "پنجه عقاب" که علیه پایگاه‌های پ.ک.ک در عراق آغاز کرد، پایگاه‌های شبه‌نظامیان کرد در منطقه حفتانین در شمال عراق را هدف قرار داد.

وزارت خارجه عراق پس از آغاز این عملیات، سفیر ترکیه در این کشور را احضار کرده و پیام اعتراضی بغداد را به او تحویل داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha