• جمعه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99033018973
  • خبرنگار : 50339

بهره وری مناسب از آب و خاک راهبرد مهم دولت در جهش تولید است

بهره وری مناسب از آب و خاک راهبرد مهم دولت در جهش تولید است

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان در یادداشتی به ارتقای بهره‌ وری آب و خاک و بالا بردن راندمان تولید از راهبردهای مهم اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در بخش کشاورزی این شهرستان پرداخته است.

مجتبی شجاعی در این یادداشت آورده است: سرمایه گذاری بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریالی دولت از طریق اجرای ۱۳هزار هکتار آبیاری نوین در دلگان طی سالهای اخیر، منجر به افزایش حداقل ۳۰ درصدی محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف کود و سم و کاهش حداقل ۲۵ درصدی انرژی، بهره وری ۵۰ میلیون متر مکعبی آب و برگشت سریعتر سرمایه در بخش کشاورزی و به تعبیری، مصداقی خوب از اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده است.

شهرستان دلگان در جنوب غربی سیستان و بلوچستان با حدود ۱۱ هزارو ۷۸۰ کیلومتر مربع وسعت و ۸۰ هزار نفر جمعیت به عنوان ششمین شهرستان وسیع استان، از اهمیت آمایشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خاصی برای استان برخوردار بوده که به دلیل قدمت تمدن کشاورزی و همجواری با تالاب جازموریان و دارا بودن منابع آبی و خاکی مناسب با دارا بودن حدود ۲۸هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در بخش کشاورزی از اهمیت خاصی در تولید برخوردار می باشد به شکلی که در سالهای اوج خشکسالی، تکیه گاه خوبی برای جبران کسر تولید برخی نقاط استان در پاره ای محصولات استراتژیک بوده است.

حوزه آبریز شهرستان از سمت شمال از کوه های بزمان(زنده) و هودیان تا منطقه کاشک و گرم شور بسمت مرکز شهرستان منتهی به منطقه جازموریان جاری می باشند، از سمت جنوب از کوه های فنوج و روستای اسفند و رمشک بسمت مرکز بخش جلگه چاه هاشم و بخش مرکزی سرازیر می باشند و به جازموریان منتهی می گردد. از سمت شرق رودخانه بمپور که بطرف جازموریان جاری است، از سمت غرب نیز رودخانه هلیل رود کرمان به سمت جازموریان جاری است.

در طول سالیان گذشته با کاهش نزولات آسمانی، افزایش برداشت غیر ‌کارشناسی و غیرقانونی از منابع زیرزمینی در بخش‌ کشاورزی و بی ­توجهی به روش‌های بهینه مصرف آب و از سویی مشکلات مربوط به تالاب جازموریان و بی نظمی در تخصیص حق آبه استان، عملاً بحران آبی پیش آمد که به نظر می‌رسد علی رغم تاخیر در چاره جویی، اما چاره جویی سنجیده و دوراندیشانه دولت در اجرای سازه های نوین آبیاری، جلوگیری از برداشت های بی رویه، آخرای روش های آبخیزداری توسط منابع طبیعی و... در کنار بارندگی های اخیر، تا حدودی باعث کاهش نگرانی ها گردیده است. از سوئی ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

خشکسالی های چند سال گذشته و کاهش سطح آبهای زیرزمینی و به دنبال آن کاهش منابع آبی استان بالاخص در حاشیه تالاب جازموریان، باعث شده تا کشاورزان و مسئولان این بخش توجه به تغییر الگوهای کشت از پر آبخواه به کم آب و همچنین تغییر روش های آبیاری از روش های سنتی چون غرقابی به روش های آبیاری تحت فشار را در دستور کار خود قرار دهند که شهرستان دلگان با اجرای حدود ۱۳ هزارهکتار آبیاری نوین از سطح ۲۸ هزارهکتار کل اراضی شهرستان، ضمن اجرای آبیاری نوین در ۴۰ درصد کل اراضی شهرستان، حدود ۳۰ درصد کل عملیات اجرای آبیاری نوین در استان را به خود اختصاص داده و حدود ۱۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر است که این مهم مرهون تلاش جهاد کشاورزی و البته همت جامعه کشاورزی و تخصیص اعتبارات مناسب بخش آب کشور است.

سرمایه گذاری بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریالی دولت از طریق اجرای  ۱۳هزار هکتار آبیاری نوین در دلگان طی سالهای اخیر، منجر به افزایش حداقل ۳۰ درصدی محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف کود و سم و کاهش حداقل ۲۵ درصدی انرژی و برگشت سریعتر سرمایه در بخش کشاورزی و به تعبیری، مصداقی خوب از اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده است.

در سال جدید که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است اجرای این طرح ها باعث افزایش تولید به میزان حداقل ۴۰ درصد خواهد شد و نیز سبب افزایش راندمان آبیاری به بیش از 90 درصد خواهد گردید  و البته این‌ مهم مستلزم همراهی وزارت نیرو تداوم همت کشاورزان و تخصیص به موقع اعتبارات است که در حال حاضر طبق دستور العمل و بخش نامه با توجه به نوع و شیوه سیستم آبیاری و نوع اراضی بین ۸ تا ۱۳ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی دولت به ازای هر هکتار پرداخت شده است.

لازم به ذکر است با اجرای برنامه های مدیریت منابع آبی خوب در دلگان، سال زراعی گذشته ۲۴۰ هزار تن صیفی جات،  ۳۵ هزار تن خرما، ۱۸ هزارتن گندم، ۱۳هزار تن گیاهان دارویی اعم از چای ترش و حنا و غیره تولید گردیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha