• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99033119498
  • خبرنگار : 71548

گفت‌وگو با ایرج اسکندری ـ هنرمند نقاش

رنگ‌ها به مبارزه با کرونا برمی‌خیزند!

رنگ‌ها به مبارزه با کرونا برمی‌خیزند!

ایرج اسکندری، هنرمند نقاش معتقد است که تحولات اجتماعی همچون شیوع ویروس کرونا در جهان، می‌تواند در حال و هوای آثار هنرمندان تاثیرگذار باشد؛ و این تاثیرگذاری به معنای خلق اثر با موضوع روز نیست، بلکه این شرایط در سبک کاری هنرمند و حال‌وهوای آثار او تاثیر می‌گذارد.

اسکندری در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه واکنش هنرمندان به تحولات مهم روز جامعه، اظهار کرد: به طور کلی هنرمند وظیفه‌ دارد به کار خودش قوام ببخشد و این قوام بخشیدن در تلاش روزافزون شکل می‌گیرد، بنابراین برنامه‌ای که هنرمند برای انجام کار هنری ریخته است، باید در طول زمان شکل بگیرد. حالا در این مدت زمان، ممکن است وقایع مختلفی رخ بدهند که می‌توانند روی کار او تاثیرگذار باشند.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم فعالیت هنری عشایر را در نظر بگیریم، یک عشیره وقتی فرش یا گبه می‌بافد، هر خبری که به او می‌رسد در انتخاب رنگ و نوع کار او تاثیرگذار است. وقتی به یک بافنده عشیره خبر مسرت‌بخشی می‌دهند، ناخودگاه دست او به سمت رنگ‌های شادی‌بخش می‌رود؛ اما وقتی خبر مرگ عزیزی را می‌شنود انتخاب رنگ او از خبری که شنیده، متاثر می‌شود. 

این هنرمند پیشکسوت اضافه کرد: در واقع با توجه به اینکه معمولا بافنده‌های عشیره خودجوش کار می‌کنند و اینگونه نیست که نقشه‌ای از پیش داشته باشند و مطابق آن برنامه کار کنند؛ بنابراین شنیدن هر خبری روی کار آنها تاثیر می‌گذارد. به طور کلی می‌توان گفت که این موضوع در روند کاری اغلب هنرمند وجود دارد. بنابراین وقتی اتفاقی همانند «کرونا» در دنیا رخ می‌دهد، به نوعی در شیوه کاری هنرمندان تاثیر می‌گذارد؛ اما اصلا اینگونه نیست که یک هنرمند صرفا موضوع کار خودش را به کرونا و تحولات آن تغییر دهد، بلکه این شرایط در سبک کاری هنرمند و حال‌وهوای آثار او تاثیر می‌گذارد.

اسکندری با بیان اینکه «ما این روزها در حال مبارزه با یک دشمن نامرئی هستیم»، خاطرنشان کرد: مبارزه هنرمند کار اوست و وقتی در حال خلق اثر است یعنی دچار نگرانی و تشویش و تزلزلی نشده و کارش را ادامه می‌دهد. همانند اینکه ما زمان جنگ و زیر موشک‌باران دشمن نیز کار می‌کردیم. در حقیقت تولید اثر یک نوع مبارزه و ابراز وجود است که بگوییم ما هستیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۰۲ ۱۸:۴۹

بسیار عالی بود موفق باشید