• یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99040100231
  • خبرنگار : 71592

حمایت آمریکا و کشورهای عربی از اظهارات سیسی پیرامون لیبی

حمایت آمریکا و کشورهای عربی از اظهارات سیسی پیرامون لیبی

کشورهای آمریکا، عربستان، امارات و بحرین در بیانیه‌های جداگانه حمایت خود را از اظهارات رئیس جمهوری مصر درباره لیبی مبنی بر "مشروع" خواندن مداخله مستقیم در این کشور اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم‌نیوز، وزارت خارجه آمریکا حمایت خود را از تلاش‌های مصر برای بازگشت به مذاکرات سیاسی در لیبی به رهبری سازمان ملل اعلام کرد.

مورگان اورتگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نشان می‌دهد که لیبی، کشورهای همسایه آن و بازیگران خارجی باید با یکدیگر برای تحکیم آتش‌بس در لیبی همکاری کنند تا درگیری‌های بزرگتری رخ ندهد."

وی گفت، آمریکا از تمایل لیبیایی‌ها در پایان دادن به مداخله نظامی خارجی‌ها، پایبندی به تحریم تسلیحاتی به کشورشان و دیگر تعهداتی که در جریان کنفرانس برلین مطرح شد، حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری مصر روز شنبه در جریان بازدید از نیروهای منطقه غربی نظامی اعلام کرد، هر گونه مداخله مستقیم مصر در لیبی مشروعیت بین‌المللی یافته است، هدف از مداخله مستقیم در لیبی تأمین امنیت مرزها و برقراری آتش‌بس است. مصر هیچ روزی از دعوت کنندگان به تخاصم نبوده اما برای تامین امنیت مرزهای خود و مرزهای امنیت ملی‌اش تلاش کرده است و امنیت و ثبات مصر ارتباط مستحکمی با امنیت و ثبات منطقه دارد. قاهره به دنبال پایان دادن به مداخلات خارجی غیرقانونی در لیبی است مداخلاتی که کانون‌های تروریسم را در این کشور تغدیه می‌کند.

سیسی در ادامه گفت، آمادگی نیروهای مصر برای جنگ و درگیری امری ضروری است، قاهره همواره خواستاری دستیابی به راه‌حل جامع در لیبی است و از حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کند و تنها مردم خود لیبی هستند که از کشورشان دفاع می‌کنند و مصر هم در این راه به آنها کمک خواهد کرد.

وزارت خارجه امارات نیز با صدور بیانیه‌ای بر همبستگی و حمایت خود از مصر در اتخاذ اقدامات برای حفاظت از امنیت و ثبات خود در مقابل تبعات تحولات نگران‌کننده در لیبی تأکید کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود از تلاش‌های مصر برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع در لیبی به ویژه ابتکارعمل قاهره که با تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی همسو است، قدردانی کرد.

در این بیانیه امارات آمده است، علاقه رئیس جمهوری مصر به لزوم برقراری مجدد امنیت و ثبات در لیبی ناشی از "جهت گیری اصیل عربی" است که امنیت لیبی را بخش جدایی ناپذیر از امنیت و ثبات مصر و امنیت ملی عربی می‌داند.

وزارت خارجه امارات از تلاش قاهره در پایان دادن به کشتار مردم لیبی، فراهم کردن شرایط فوری برای برقراری آتش‌بس، آغاز مذاکرات عملی و سیاسی جامع زیر نظر سازمان ملل و براساس نتایج کنفرانس برلین و اجرای ابتکارعمل قاهره که بر انحلال شبه‌نظامیان، تحویل تسلیحات آنها، توقف مداخلات خارجی در لیبی و نیز توقف هرگونه حمایت خارجی از گروه‌های تندرو در این کشور تصریح دارد، قدردانی کرد.

این وزارتخانه بار دیگر تأکید کرد، امارات خواستار برقراری فوری آتش‌بس در لیبی و تعهد به روند سیاسی است. راه حل سیاسی تنها راه‌حل قابل قبول برای پایان دادن به درگیری‌های در لیبی و برقراری ثبات است.

ریاض نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، از حق مصر در دفاع از مرزها و ملت خود و نیز اظهارات سیسی درباره حق مصر در حفاظت از مرزهای غربی خود با لیبی حمایت می‌کند.

عربستان در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواست مسؤولیت خود را برعهده گرفته و به درخواست‌های مصر مبنی بر دستیابی به راه‌حل جامعی که امنیت را در لیبی برقرار می‌کند، پاسخ دهد.

بحرین نیز با تایید اظهارات سیسی در خصوص حق قاهره برای دفاع از امنیت ملی خود، بر حمایت از اقدامات سیسی در حفظ ثبات و امنیت این کشور تاکید کرد.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه خود اظهارات سیسی را به مثابه پیامی واضح برای کسانی دانست که قصد تعدی به امنیت مصر و کشورهای عربی را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha