• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99040201554
  • خبرنگار : 71610

بعید است سیسی تدارک ورود به جنگی گسترده در لیبی را دیده باشد

منابع دیپلماتیک و دولتی مصر بعید می‌دانند که این کشور برای حمایت از نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" نیروی زمینی و یا دریایی به لیبی اعزام کند.

به گزارش ایسنا، چند منبع آگاه دیپلماتیک و دولتی مصر درباره اظهارات اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری کشورشان درباره مشروعیت هرگونه مداخله مستقیم مصر در لیبی در چارچوب حق قاهره برای دفاع از خودش، بعید دانستند که مصر برای حمایت از نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر در مقابل نیروهای دولت وفاق ملی این کشور، نیروی زمینی و یا دریایی به لیبی بفرستد.

این منابع به العربی الجدید گفتند: اظهارات سیسی چیز جدیدی جز رسمی و علنی بودن ندارد و تصمیم گیرنده مصر کاملاً از غیرممکن بودن انجام جنگ گسترده در لیبی آگاه است.

منابع مذکور درباره اظهارات سیسی و اشاره به مداخله نظامی در لیبی، تأکید کردند: مصر بیشترین کاری که می‌تواند انجام دهد، انجام حملات هوایی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای "متخاصم" (دولت وفاق و هم پیمانان آن) است و این چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز در جریان تلاش نیروهای دولت وفاق برای پیشروی به سمت شهر "سرت" رخ داده بود.

طبق گفته این منابع، تصمیم گیرنده مصر (سیسی) پس از آنکه با شکست بزرگ نیروهای حفتر غافلگیر شد، به دنبال جایی برای خود در معادله لیبی است و واکنش ترکیه به ابتکار عمل قاهره و بی‌توجهی کامل آنکارا و دولت وفاق لیبی به آن دلیل اصلی واکنش مصر بود.

منابع مذکور همچنین بعید میدانند که دولت مصر به زودی و آنگونه که سیسی در اظهاراتش به آن اشاره کرد، برای مداخله مستقیم در لیبی بسیج عمومی اعلام کند. همچنین این به سود مصر نیست که در زمان کنونی یک جبهه نظامی در مقابل ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ایجاد کند.

طبق این گزارش، هدف از اظهارات سیسی؛ تغییرات مختلف در نحوه برخورد با پرونده لیبی و کمک به تحمیل یک واقعیت جدید در این کشور ازجمله مشروعیت بخشیدن به حملات هوایی قاهره و کمک‌های نظامی آن به نیروهای حفتر و همچنین فراهم کردن مقدمات گسترش دادن این دو فعالیت‌ است.

طبق گفته منابع فوق، از جمله اهداف دیگر این اظهارات؛ آماده‌سازی یک ارتش وابسته به مصر در لیبی است که نیروهای خلیفه حفتر هسته اصلی آن خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha