• سه‌شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99040302147
  • خبرنگار : 71573

انتشار «هفتاد سال عاشقانه» محمد مختاری

انتشار «هفتاد سال عاشقانه» محمد مختاری

کتاب «هفتاد سال عاشقانه» محمد مختاری به تازگی منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، چاپ تازه این کتاب در ۸۱۸ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۱۳۴ هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم به چاپ رسیده است.

این کتاب پیش‌تر توسط ناشران دیگر منتشر و در بازار کتاب عرضه شده بود.

در مقدمه محمد مختاری بر این کتاب می‌خوانیم: بین چاپ و اجازه انتشار این کتاب متأسفانه شش سال فاصله افتاد. اما خوشحالم که سرانجام به همان صورت که ارائه شده بود منتشر می‌شود.

اکنون که پس از این مدت به آن بازمی‌نگرم کمبودها و نقص‌هایی در آن می‌یابم که با نظر انتقادی خوانندگان گرامی قطعا مشخص‌تر نیز خواهد شد.

در این فاصله شاعران، به‌ویژه شاعران جوان، کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند که بنا به رویکرد تاریخ ادبیاتی این گزینه، به‌جاست، در صورت امکان، نمونه‌هایی از آثارشان در آن گنجانده شود. به شماری البته محدود از کتاب‌ها نیز دست یافته‌ام که تا سال هفتاد بدان‌ها دسترسی نداشتم، یا از وجودشان بی‌خبر بودم. اگرچه مجموعه این هر دو نوع، از شش هفت درصد کل کتاب‌شناسی موجود تجاور نمی‌کند.

اگر کتاب به‌موقع منتشر شده بود چه‌بسا جای این‌گونه اشارات در مقدمه چاپ بعدی آن بود. اما به هر حال سرنوشت غم‌انگیز این کتاب نیز از موقعیت ناموزون فرهنگی‌ ما برکنار نیست. امیدوارم، اگر چاپ دیگری در کار بود، بتوانم به رفع کمبودها بپردازم، و چند نکته تکمیلی را نیز در بررسی و تحلیل شعر و عشق، طی مقدمه‌ای به مباحث کتاب بیفزایم.

 نکته آخر این‌که به‌رغم پرس و جو متأسفانه نتوانستم به چند تن از شاعران گرامی، برای کسب اجازه نقل اثرشان، دسترسی پیدا کنم. امیدوارم پوزش مرا بپذیرند.

همچنین  در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: محمد مختاری در «هفتاد سال عاشقانه» به گزینشی «مثلثی» روی آورده است که اضلاع آن این‌هاست: حد عام قابل قبول، قدرت نمایندگی شعر از سوی شاعر، نظر شخصی گردآورنده. روح کلی این گزینش، مفهوم اساسی کار او در کتاب «انسان در شعر معاصر» است: «درک حضور دیگری».  عاشقانه‌های همه گرایش‌های شعر معاصر در این کتاب منعکس شده است و به همین اعتبار، این کتاب مخاطب را با سیمایی کمابیش جامع از شعر عاشقانه معاصر آشنا می‌کند. مختاری در مقاله مفصل «ذهنیت غنایی معاصر» که در آغاز کتاب آمده کوشیده است روش کار و گزینش خود را تشریح کند و مفهوم عشق را در دو ساحت «ادبیات کلاسیک» و «شعر معاصر» بکاود و تفاوت بنیادین این هر دو فصل شعر فارسی را در نگاه به عشق و انسان بیان کند. به جرأت می‌توان گفت که این آنتولوژی تا امروز نیز جامع‌ترین آنتولوژی شعر عاشقانه فارسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha