• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99040403077
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

20 ثانیه تا زندگی‌

 20 ثانیه تا زندگی‌

ایسنا/خراسان جنوبی دست‌ها یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر هستند و گفته می‌شود برای رهایی از ابتلا به کرونا شستن مداوم دست‌ها به مدت 20 ثانیه بسیار اثرگذار خواهد بود.

ویروس‌های تنفسی به مانند بیماری ویروس کرونا  زمانی پخش می‌شوند که بزاق یا قطرات آلوده به ویروس از طریق چشم‌ها، بینی یا گلو وارد بدن شما می‌شوند. این اتفاق اغلب از طریق دستان‌تان رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مالیدن سریع دست‌ها به هم و آبکشی بعدی، تمام آثار ویروس را از روی دست‌ها پاک نخواهد کرد. میکروب‌ها در سطح پوست خیس راحت‌تر از پوست خشک پخش می‌شوند، بنابراین خشک کردن دست‌ها یک گام کاملا مهم است. حوله‌های کاغذی یا پارچه‌های خشک مؤثرترین روش برای پاک کردن میکروب‌ها بدون پخش آنها به سطوح دیگر است.

استفاده از آب کلردار یا مایع ضد عفونی کننده که حاوی حداقل 60 درصد الکل است، بهترین روش‌های ثانویه در صورت عدم دسترسی به آب و صابون هستند. اگر به این مواد دسترسی نداشتید، استفاده از آب صابون‌دار و یا خاکستر نیز می‌تواند در نابودی باکتری‌ها کمک کند، اما میزان تأثیرگذاری یکسانی نخواهد داشت.

تابستان و افزایش مبتلایان

مسعود ضیائی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی گفت: امیدوار بودیم با آغاز فصل تابستان شاهد فروکش شدن بیماری کرونا باشیم، اما با بازگشایی بسیاری از مراکز و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هم اکنون ما شاهد برگشت این ویروس فرصت‌طلب با شدت بیشتر از نظر واگیری و افزایش مبتلایان هستیم.

وی افزود: کرونا هنوز وجود دارد و مردم نباید توصیه‌های اصلی بهداشتی را که در این مدت به آن تاکید شده، فراموش کنند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و نماینده علمی ویروس کرونا در استان ادامه داد: قبل و بعد از غذا خوردن باید دست‌ها ضدعفونی شوند و تمام این مراحل باید پیش از غذا خوردن رعایت شود.

وی با بیان اینکه رستوران باید تهویه مناسب داشته و هوا در آن راکد نباشد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها ما باید مدتی با کرونا زندگی کنیم و شاید براساس برخی محاسبات سال‌ها با ما زندگی کند؛ بنابراین باید آداب و اصولی را رعایت کنیم.

ضیایی با تاکید بر اینکه کسب و کارها یکباره نباید بازگشایی شوند و نباید همه چیز آزاد شود، افزود: باید اجتماعات محدود شود.

شبهه عدم تاثیر شستن دست‌ها

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر شستن مداوم دست‌ها، بیان کرد: شبهاتی ایجاد شد که این بیماری از طریق دست منتقل نمی‌شود که این باور غلط است.

ضیایی یادآور شد: شدت انتقال این بیماری از طریق دست‌ها از تنفس کم‌تر است، اما باید دانست که از طریق دست هم منتقل می‌شود.

علل افزایش آمار

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند افزود: عدم رعایت مردم، شرکت در اجتماعات، برگزاری مراسم عزا و عروسی، دید و بازدیدها و مسافرت‌های تعطیلات عید فطر و اواخر خرداد، از علل اصلی افزایش آمار در این مدت است.

ضیایی با اشاره به اضافه شدن یک بخش به بخش‌های عفونی به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان، گفت: افزایش کار و خستگی همکاران به دلیل افزایش بار بیماری، منجر به کم شدن دقت همکاران برای مراقبت از خود شده که این باعث مریضی پرسنل و کاهش کارایی مجموعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان خادمین و مدافعین سلامت مردم در خط مقدم مبارزه با کرونا از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و عزیزان خود با رعایت نکات بهداشتی از قبیل؛ ماسک زدن، شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات غیرضروری به کاهش همه گیری این ویروس منحوس کمک کنند.

اکنون کرونا در زندگی همه ما رخنه کرده و به گفته مسئولان خانواده‌ها را درگیر کرده است، تنها راه گریز از آن، رعایت اصول بهداشتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha