• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99040403495

وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به درخواست نماینده اردکان:

ثبت جهانی کاروانسراها در قالب یک پرونده انجام می‌شود

ثبت جهانی کاروانسراها در قالب یک پرونده انجام می‌شود

ایسنا/یزد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این که تعدادی از پرونده‌های ثبت جهانی به علت گستردگی آثار به‌ شکل مشترک با سایر کشورها ثبت می‌شود، گفت: به منظور ثبت جهانی کاروانسراها، همه آثار در قالب یک پرونده در حال انجام است.

«علی‌اصغر مونسان» در دیدار نماینده مردم اردکان، در مورد درخواست ثبت کاروانسراهای اردکان به این که سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی وجود دارد اشاره و اظهار کرد: با توجه به گستردگی آثار، مجبور هستیم تعدادی از پرونده‌ها را به‌شکل مشترک با سایر کشورها ثبت کنیم تا سهمیه باز شود.

وی شروع به ثبت خطی پرونده‌های مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور را از اقدامات وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این اقدام به منظور ثبت جهانی همه این آثار در قالب یک پرونده در حال انجام است لذا باید از سهمیه‌های مشترک حداکثر بهره را ببریم.

وی با اشاره به تعدد آثار تاریخی و ثبت بیش از ۳۴ هزار اثر تاریخی، گفت: بودجه میراث‌فرهنگی تنها ۲۰۰ میلیارد تومان است و افزایش بودجه این وزارتخانه ضروری است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم، بودجه وزارتخانه ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما اکنون به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است و با وجود افزایش دو برابری هنوز هم این میزان کافی نیست.

متقاضی تسهیلات ویژه بومگردی‌ها

«محمدرضا دشتی اردکانی» نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در دیدار با وزیر میراث فرهنگی با بیان این که اردکان ۳۸ کاروانسرا دارد، گفت: این کاروانسراها از مهم‌ترین محل‌های استراحت کاروانیان و مسافران بین‌راهی به‌ویژه اردکان به شمال‌غرب کشور بوده است.

وی افزود: با توجه به ‌این که بافت تاریخی اردکان زنده است و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده، متقاضی اقدام برای ثبت جهانی آن‌ها هستیم.

دشتی اردکانی وسعت اردکان را ۲۴هزار کیلومتر مربع خواند و گفت: این شهر دارای جاذبه‌های خاص گردشگری در مناطق مختلف عقدا، خرانق و بخش مرکزی است و هفت بافت تاریخی آن قدمت زیادی دارد از طرفی در سه ‌ماه اخیر با تلاش‌های رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان، تعدادی از بناهای ارزشمندی که در حال تخریب بودند با راه‌اندازی گروه جهادی متشکل از اقشار مختلف با کمترین هزینه حفظ و احیا شدند.

نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه پیشنهاد ثبت جهانی چند کاروانسرای اردکان به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواستار اختصاص تسهیلات به واحدهای بوم‌گردی و هنرمندان صنایع‌دستی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار شد.

معطلی 15 ساله پردیسان اردکان

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به طرح پردیسان اردکان، اظهار کرد: معطلی این طرح به 15 سال می‌رسد لذا به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد، فاطمی در ادامه خاطرنشان کرد: با مشارکت شهرداری‌ها تعداد پرونده‌های ثبتی استان یزد افزایش یافته و مقرر شده در دفتر ثبت آثار چند جلسه برای ثبت ملی این آثار برگزار شود، همچنین برای ثبت جهانی بادگیرهای یزد پرونده‌ای را تهیه کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha