• پنجشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99040504216
  • منبع : دانشگاه علم و فرهنگ

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد

کاهش ۳۰ درصدی شهریه متغیر دروس عمومی/ برگزاری آنلاین تمامی امتحانات

 کاهش ۳۰ درصدی شهریه متغیر دروس عمومی/ برگزاری آنلاین تمامی امتحانات

تشکیل صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا، برگزاری جلسات دفاع به صورت مجازی، ارائه خدمات مشاوره رایگان به دانشجویان و خانواده‌های آنان، تصمیم به برگزاری امتحانات دانشگاه به صورت مجازی در تمامی مقاطع تحصیلی و کاهش۳۰ درصد از شهریه متغیر دروس عمومی دانشجویان این دانشگاه از جمله برخی از اقدامات مهم دانشگاه علم و فرهنگ در دوره کرونا بوده است.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: با توجه به شرایط موجود به دلیل ویروس کرونا، با دوره‌ای سخت و پرچالش رو به رو بودیم ولی به لطف خدا و همکاری همه‌جانبه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه، این چالش‌ها به تجربیات ارزشمندی تبدیل شد و خوشبختانه ترم جاری ازهمان تاریخ تقویم آموزشی ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و با تلاش حداکثری و میانگین قابل قبولی از کیفیت آموزشی در حال اتمام است و تمامی امتحانات این دانشگاه در تمامی مقاطع نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد که اطلاعیه‌های مرتبط توسط معاونت دانشجویی و تحصیلات تکمیلی صادر شده است.

دکتر سید سعید هاشمی گفت: درترم جاری دانشگاه، بیشتر کلاس‌ها به صورت مجازی تشکیل شد و کلاس‌های عملی،کارگاهی و آزمایشگاه‌ها نیز از ۱۷ خردادماه به صورت حضوری با برنامه‌ریزی حضور محدود برای دانشجویان و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی درحال اجراست. همچنین بیشتر دروس عمومی دراین ترم به صورت آفلاین ارائه شد و با توجه به نشست‌هایی که با دانشجویان و فعالان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه داشتیم، تصمیم گرفته شد با توجه به ارائه آفلاین برخی از دروس عمومی، ۳۰ درصد از شهریه متغیر همه دروس عمومی کاهش پیدا کند.

رییس دانشگاه علم فرهنگ گفت: با توجه به شرایط موجود، دانشگاه با الکترونیکی کردن فرایندهای مربوط به دفاع از پایان‌نامه و رساله، بستر برگزاری جلسات دفاع را به صورت مجازی فراهم کرده است و این فرایندها فعلا به صورت پایلوت در دانشکده فنی-مهندسی درحال اجراست‌که امیدواریم پس از رفع مشکلات احتمالی، این مدل در سایر دانشکده‌های این دانشگاه نیز عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: تلاش زیادی انجام شد تا کیفیت آموزش‌ها ارتقاء یابد و تاکنون بیش از ۸۰۰۰ فایل جهت آموزش به صورت آفلاین در سامانه مدیریت یادگیری توسط اساتید به صورت نوشتاری، فایل‌هایpdf یا پاورپوینت، فیلم، صوت و تصویر آپلود شده است. بالاترین تعداد شرکت کننده در سامانه آموزش آنلاین به صورت همزمان ۱۵۰۰ نفر، میانگین تعداد دانشجوی حاضر در سامانه آموزش برخط در یک روز هفته ۲۸۶۸ نفر و بیش‌ترین تعداد دانشجوی حاضر در سامانه آموزش برخط در یک روز هفته نیز ۴۳۰۱ نفر بوده است که خوشبختانه مشکل خاصی ایجاد نشده است.

هاشمی درخصوص روند کلی مجازی شدن آموزش‌های دانشگاه گفت: دانشگاه علم و فرهنگ ازهمان اواسط اسفندماه۱۳۹۸(همزمان با خطر همه‏گیری بیماری کرونا)کار مطالعاتی راه ‏اندازی آموزش مجازی و بررسی گزینه ‏های مختلف برای اجرای آموزش مجازی را آغاز کرد و در نهایت با انتخاب نرم ‏افزار Moodle به عنوان سیستم مدیریت یادگیری و Adobe Connect به عنوان سیستم کلاس غیرحضوری برخط (آنلاین) عملیات پیاده سازی این دو سیستم آغاز شد و تست کلاس‌های غیرحضوری برخط (آنلاین) نیز پیش از شروع رسمی کلاس‌ها و درتعطیلات فروردین با میانگین مشارکت ۸۵ درصدی اساتید و دانشجویان در محیط ادوبی کانکت انجام شد.

وی درخصوص کیفیت آموزش‌های مجازی این دانشگاه گفت: از آن‌جا که برای آماده سازی زیرساخت‌های دانشگاه جهت ارائه آموزش‌های مجازی مدت زمان کوتاهی آن هم در تعطیلات فروردین ماه فرصت داشتیم، طبیعی است با چالش‌هایی هم رو به رو بوده‌ایم ولی دانشگاه علم و فرهنگ نیز همسو با تمام دانشگاه‌های کشور، توان حداکثری خود رابرای برپایی به موقع کلاس‌ها وهمچنین افزایش کیفیت آموزش‌های مجازی انجام داد و بر همین اساس از همان تعطیلات فروردین ماه آموزش‌های لازم برای اساتید و دانشجویان آغاز شد و سامانه آموزش غیرحضوری برای تمامی برنامه‌‏های درسی نظری دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در مدت زمان حدود ۷روز کاری توسعه یافت.

هاشمی از تعطیلی شرکت‌های سرویس دهنده سخت افزاری و نرم افزاری، ذهنیت منفی دانشجویان نسبت به آموزش مجازی به دلیل آشنانبودن با فرآیند یادگیری در بستر مجازی، آشنا نبودن اساتید با این سیستم، مشکلات دسترسی برخی از دانشجویان به کامپیوتر شخصی یا لپ‌‏تاپ و استفاده بسیاری از آن‌ها از موبایل برای بهره‏ گیری از آموزش مجازی و همچنین پایدار نبودن اینترنت کشور و افت مرتب پهنای باند به عنوان مهم ترین این چالش ها اشاره کرد و افزود: به تدریج مشکلات کم‌تر شد و با ارائه آموزش ‏های لازم توسط کارشناسان فنی اداره فناوری اطلاعات دانشگاه به اساتید و دانشجویان در اشکال مختلف شامل فیلم ‏های آموزشی و فایل‌های راهنما شامل فایل ویژه اساتید جهت کار با سامانه LMS،فایل ویژه اساتید جهت تهیه محتوای آموزشی مناسب و فایل ویژه دانشجو جهت کار و استفاده از سامانه LMS و همچنین رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری این دوره‌ها به ثبات نسبی در کیفیت رسیدند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در ایام کرونا گفت: به منظور حمایت از دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ، صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا در معاونت دانشجویی – فرهنگی این دانشگاه تشکیل شدکه تاکنون بیش از ۴۰۰ دانشجو در آن ثبت نام کرده‌اند و از تخفیف‌های هدفمند برخوردار شده‌اند که این رقم جدای از تخفیف‌های قانونی و سالانه است که معمولا به دلیل معدل بالا یا فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی به دانشجویان تخصیص داده می‌شود.

هاشمی، چاپ هشت نشریه تخصصی دانشجویی، تشکیل پویش‌های دانشجویی، برگزاری مسابقات کتابخوانی،تولید پادکست‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات مجازی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی را از جمله فعالیت‌های اثربخش حوزه دانشجویی- فرهنگی دانشگاه دانست و افزود: نقد مجازی هفت فیلم در حوزه روانشناسی، برگزاری بیش از ده مسابقه علمی، برگزاری ده وبینار فرهنگی و تخصصی، برگزاری هفته های تخصصی گرافیک و نقاشی و جلسات معرفی کتاب توسط بسیج، انجمن‌ها و کانون‌های علمی دانشجویی دانشگاه در دوره کرونا انجام شده است.

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین استرس ناشی از بیماری کرونا جهت جلوگیری از ایجاد تنش روحی و مسائل روانشناختی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان، مرکز مشاوره دانشگاه خدمات رایگان به صورت مجازی و تلفنی ارائه کرده است که کانون‌ها و انجمن‌های مرتبط با سلامت همکاری نزدیکی با آنان دارند.

هاشمی گفت: ایجاد ساختار مناسب برای تولید محتوای الکترونیکی، تولید دروس الکترونیکی به منظور ارائه در دوره‌‏های آموزش الکترونیکی (رسمی و کوتاه مدت) و همچنین در اختیار قراردادن این تولیدات برای استفاده در سایر مؤسسات آموزش عالی از برنامه های آتی دانشگاه برای فعالیت در بستر مجازی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، وی همچنین تجزیه و تحلیل بازخوردهای آموزشی و فرهنگی را به منظور برنامه‌‏ریزی‏ جهت برگزاری دوره‌‏های رسمی یادگیری الکترونیکی با رفع کاستی‏‌ها و اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از دیگر برنامه‌های آتی این دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کردکه به زودی سلامتی به جامعه بازگردد و تجربه ارزشمند آموزش‌های برخط و فعالیت‌های فرهنگی مجازی نیز در کنار آموزش‌ها و فعالیت‌های عادی به عنوان یک ظرفیت خوب استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.