• جمعه / ۶ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99040604413
  • خبرنگار : 71592

درخواست سازمان‌های حقوق بشری از قاهره برای آزادی خانواده فعال مصری

درخواست سازمان‌های حقوق بشری از قاهره برای آزادی خانواده فعال مصری

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و مصری در بیانیه‌ای بازداشت شدن اعضای خانواده فعال حقوق بشری که اخیرا علیه نخست وزیر سابق مصر به دادگاه آمریکا شکایت کرده، محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه رأی‌الیوم نوشت، در این بیانیه که در سایت دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده، آمده است، نیروهای امنیتی مصر پنج تن از نزدیکان "محمد صلاح سلطان"، فعال حقوق بشری مصری – آمریکایی که اول ژوئن دادخواستی در دادگاه واشنگتن علیه مقامات ارشد فعلی و سابق مصر ارائه کرده است، بازداشت و به مدت دو روز آنها را مخفی کرده است.

براساس این بیانیه‌، به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها در واکنش به شکایت سلطان از "حازم الببلاوی"، نخست وزیر سابق مصر به دادگاه آمریکا با ادعای شکنجه و نقض حقوق بشری وی باشد که با استناد به قانون حمایت از قربانیان شکنجه این شکایت را ارائه کرده است.

صلاح سلطان، فرزند یکی از رهبران اخوان المسلمین اوت ۲۰۱۳ هنگامی که در حال همکاری با برخی رسانه‌های خارجی و روزنامه‌نگاران برای پوشش‌دهی تظاهرات حامیان محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر بود، بازداشت شد و دو سال بعد در سال ۲۰۱۵ مقامات مصر او را به دلیل وضعیت سلامتی‌اش آزاد و به آمریکا تبعید کردند.

۲۱ سازمان فعال در حوزه حقوق بشری و دیگر سازمان‌ها در بیانیه مذکور اعلام کردند، آزار و اذیت مداوم خانواده این شهروند آمریکایی که به دنبال عدالت، حقیقت و جبران خسارت است، به دست نیروهای امنیتی مصر یک نگرانی جدی را به بار آورده است.

این سازمان‌ها از مقامات مصر خواستند فورا اعضای خانواده سلطان را آزاد و به انتقام‌های سیستماتیک علیه فعالان حقوق بشر و نزدیکان آنها پایان دهند.

در این بیانیه، ادعاهای سلطان نیز آمده است که گفته الببلاوی از جمله مسؤولانی بود که تلاش داشت خارج از قانون او را اعدام و در زمان بازداشت در قاهره بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ شکنجه‌اش کند.

سلطان می‌گوید، هدف از بازداشت نزدیکانش انصراف وی از شکایتش علیه الببلاوی است.

سازمان‌های حقوق بشری عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را به تشکیل رژیم سرکوبگر متهم می‌کنند که کمپینی علیه اسلام‌گرایان راه‌اندازی کرده و بعد هم این کمپین را گسترش داده تا جایی که اکنون شامل دیگر مخالفان دولت نیز می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۰۶ هزار زندانی در مصر وجود دارد که ۶۰ هزار تن از آنها زندانی سیاسی هستند. این در حالی است که سیسی وجود بازداشتی‌های سیاسی را در کشور تکذیب می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha