• شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99040704917
  • منبع : نمایندگی سمنان

چهارگانه‌ای که عشایری استان سمنان را از دیگر جوامع عشایری متمایز می‌کند

چهارگانه‌ای که عشایری استان سمنان را از دیگر جوامع عشایری متمایز می‌کند

ایسنا/سمنان مدیرکل امور عشایری استان سمنان از عشایر این استان به عنوان ملی آگاه و با ویژگی‌های برجسته نام برد و گفت: عشایر استان در چهار شاخص و ویژگی مهم فراتر از میانگین‌های کشور هستند.

مراد خادم 7 تیرماه در جلسه شورای عشایری استان سمنان اظهار کرد: عشایر استان سمنان دارای چهار ویژگی منحصر به فرد هستند که این قشر را از عشایر دیگر استان‌های کشور برجسته می‌کند.

 وی ادامه داد: اولین ویژگی خاص عشایر استان سمنان سرانه سواد و دانش بالای عشایر استان است که این عدد در میانگین کشوری ۶۳ و این شاخص در استان سمنان ۷۲ درصد است .

مدیر کل امور عشایری استان اضافه کرد: دومین ویژگی خاص عشایر استان سرانه دام است، به نحوی که در میانگین کشوری سهم هر خانوار عشایری در کشور ۱۱۳ راس دام و در میان عشایر استان سمنان این عدد ۳۳۰ راس دام یعنی حدودا سه برابر میانگین کشور است.

خادم با اشاره به تنوع بالای محصولات لبنی عشایر در این استان افزود: ویژگی سوم عشایر استان سمنان تنوع تولیدات لبنی است که بنا بر اسناد و مستندات، عشایر استان سمنان بیش از ۳۲ محصول لبنی را از شیر تولید می‌کنند، در حالی که این عدد در میان دیگر عشایر ایران بسیار کمتر است .

وی تصریح کرد: چهارمین وجه تمایز عشایر استان سمنان به عشایر سایر استان‌های کشور طول مسیر ۱۴۰۰ کیلومتری کوچ بین ییلاق و قشلاق است که به‌عنوان طولانی ترین مسیرکوچ عشایر شناخته می‌شود.  

 مدیر کل امور عشایری استان با اشاره به برپایی شورای عشایر استان با حضور رئیس امور عشایری کشور و استاندار سمنان به مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: پیگیری مشکل مخابرات و ارتباطات عشایر توسط استاندار سمنان از طریق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه خدمات یکسان به عشایراستان سمنان، پیگیری جهت ابلاغ نتایج طرح‌های تفصیلی مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه ،تقویت پوشش بیمه ای عشایر استان سمنان ،محاسبه‌ی سهمیه آرد عشایر بر اساس تعداد واقعی عشایر و نه بر اساس آمار گذشته ،پیگیری تامین سوخت برای عشایر استان سمنان  و تامین اعتبار جهت تجهیز خانوارهای عشایری به پنل‌های خورشیدی توسط فرمانداران استان از مصوبات و دستاوردهای جلسه امروز برای عشایر این استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha