• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99041108216
  • خبرنگار : 71523

تحلیل یک کارشناس از حال و روز و آینده بورس

تحلیل یک کارشناس از حال و روز و آینده بورس

یک اقتصاددان ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور، با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد و اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت قرار دارد، این است که از این بابت مالیات می گیرد.

محمود جام ساز در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته وظیفه مهمی را در توسعه اقتصادی بر عهده دارد، اظهار کرد: به این صورت که زمانی که شرکت‌ها طبق مقررات خاصی در بورس پذیرش می‌شوند یا عرضه اولیه دارند، این سهام  به خرید ماشین آلات، تجهیزات مورد نیاز برای تولید، کشاورزی و... اختصاص داده و در نهایت به ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در سال‌های قبل یک کشور بانک محور بوده و به بازار سرمایه توجهی نداشته است، گفت: منظور از کشور بانک محور این است که همه موسسات تولیدی، کشاورزی، خدماتی، کسب و کارها، بنگاه های کوچک و متوسط و...، بخشی از سرمایه گذاری را از بانک‌ها به صورت تسهیلات بلند مدت دریافت می‌کنند و درمورد سرمایه در گردش هم  از کمک تسهیلاتی بانک‌ها بی‌بهره نیستند.

بررسی عملکرد بانک‌ها در ایران

این اقتصاددان ادامه داد: در این شرایط بانک‌ها نقش بسیار مهمی را در افزایش تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌کنند. درواقع هدف از جمع آوری سپرده‌های خرد مردمی و پرداخت بهره به این سپرده‌ها، تجمیع این سپرده‌ها برای اعطای اعتبارات تولیدی، تجاری و ... است تا آن‌ها نقش اساسی خود را برای تزریق سرمایه که یکی از مهم‌ترین عوامل تولید است، ایفا کنند.

جام‌ساز با بیان اینکه بانک‌ها در ایران به دو دسته  تجاری و تخصصی تقسیم شده‌اند، توضیح داد: بانک‌های تجاری وام‌ها را برای امور تجاری، بازرگانی، صادرات و واردات و بانک‌های تخصصی نیز، مانند بانک‌های مسکن و کشاورزی و... وام‌ها را به امور مربوط به رشته تخصصی خودشان اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های هیچ زمانی وظیفه مذکور را به طور کامل انجام نداده‌اند، گفت: فسادی که در بخشی از بانک‌ها حاکم است باعث شد منافع خرد مردمی که به عنوان سپرده جمع آوری کردند، در اعطای تسهیلات تحت سلطه عوال رانتی قرار بگیرد، از سوی دیگر بانک‌ها مبادرت به ایجاد شرکت‌ها و موسساتی کنند که به طور غیر مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستند و یا همه سپرده های مردمی را به تعداد خاصی از افراد اختصاص دادند.

این اقتصاددان ادامه داد: برخی تسهیلات چند میلیاردی یا چند هزار میلیاردی را فقط به برخی افراد خاص می‌دهند درصورتی که این تسهیلات می‌تواند بین صدها موسسه بخش خصوصی، واحدهای بزرگ و متوسط و کسب و کارها به طور عادلانه توزیع شود و در بخش واقعی اقتصاد(بخش خصوصی) که موتور محرکه اقتصاد است، تحرکی ایجاد شود. البته بانک‌ها درحال حاضر از منابع تهی هستند. درواقع برای بخش خصوصی واقعی منابعی ندارند.

جام ساز با بیان اینکه در کنار بانک‌ها بازار سرمایه هم راه اندازی شد، اظهار کرد: البته بازار سرمایه در ابتدا ضعیف عمل کرد و در سال ۱۳۸۴ شاهد ترکیدن حباب این بازار به دلیل اطلاعات نامتقارن و مدیریت ناصحیح و اعمال قدرت صاحبان اصلی سهام بودیم و تا مدتی بازار سرمایه کشور آنچنان از توجه و رونق برخوردار نبود. گرچه تعداد زیادی از موسسات دولتی و خصوصی بورسی شده بودند  اما مردم به دلیل عدم شناخت بازار سرمایه و همچنین عملکرد گذشته این بازار، رغبت نمی‌کردند که با سپرده‌های بانکی خودشان سهم بخرند.

وی با اشاره کسری بودجه، گفت: کسری بودجه بالا است. زمانی که تولید ناخالص داخلی منفی باشد، یعنی سرمایه گذاری در بخش مولد صورت نمی‌گیرد. زیرا یکی از عوامل مهم افزایش تولید ناخالص داخلی سرمایه گذاری است. رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، منفی بوده و اقتصاد کشور مجموعا در این دو سال، ۱۴ درصد کوچک‌تر شده، زیرا سرمایه گذاری صورت نگرفته است، تولید تحلیل رفته و اشتغال هم کاهش یافته است.

رونق حبابی بازار سرمایه

این اقتصاددان افزود: اگر بازار سرمایه یک بازار سرمایه عمیق بود و وظایف اصلی بازار سرمایه را انجام می‌داد، پول سهامی که توسط مردم خریداری می‌شد، باید توسط شرکت‌ها در تولید کارخانه‌ها و بنگاه‌ها هزینه می‌شد. در این شرایط تولید افزایش و در نتیجه تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. بنابراین زمانی که با رشد اقتصادی منفی رو به رو هستیم یعنی سرمایه‌هایی که در بورس جمع می‌شود به سمت تولید هدایت نمی‌شود و به بخش‌هایی مانند طلا و دلار می‌رود یا اینکه در بورس به صورت قمارگونه می‌چرخد. بنابراین بازده سهام در پایان سال منفی خواهد بود.

جام‌ساز با بیان اینکه زمانی که سهام‌دار وارد بورس می‌شود، از دو جهت انتظار دارد که سودآوری داشته باشد، توضیح داد: نخست سودآوری به دلیل بازده سهام در پایان سال است. هرچه سهام مثبت‌تر باشد، باید ارزش اسمی در بورس بالا رود. دوم از جهت خرید و فروش سهام به ارزش اسمی آن.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد. اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت است و از یک طرف تبلیغات زیادی برای جذب سپرده‌ها انجام می‌دهد و از طرف دیگر سپرده‌های بانکی را کاهش داده است، سهام عدالت را آزاد کرده و سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی است را عرضه کرده است، این است که از این بابت مالیات می گیرد. درواقع دولت از هر معامله‌ای نیم درصد مالیات می‌گیرد و درآمد کسب می‌کند. یکی از علل مهم قدرت گرفتن بورس همین مساله است.

این اقتصاددان ادامه داد: با توجه به اینکه دولت کسری بودجه دارد، درامد نفت محدود است و پیش بینی شده امسال به دو میلیارد دلار خواهد رسید، درامدهای مالیاتی را هم نمی‌تواند به خاطر کاهش رشد اقتصادی  وصول کند، هم اوراق بدهی منتشر و هم از بورس استفاده می‌کند و هدف این است حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه روند بورس در آینده افزایشی نخواهد بود، اظهار کرد: در چند روز اخیر ارزش معاملاتی بورس در یک روز به ۲۵ هزار میلیارد تومان هم رسید اما باز به ۱۲ هزار میلیارد تومان برگشت. زیرا قیمت دلار بالا رفت و مردم بخشی از سرمایه خود را به دلار تبدیل کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۰:۱۶

اقای اقتصاد دان شما از بورس و سهام هیچی نمیدونی .. الان بالا رفتن بورس به بی ارزش شدن پول ملی ارتباط دارد نه بزرگ یا کوچک شدن حجم اقتصاد الان پراید شده 90 میلیون سکه شده 9 میلیون آیا اقتصاد بزرگ شده ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۹:۲۹

مشکل همینجاس که ماایرانیا هممون خودمونو متخصص میدونیم و به کسیکه بیشترعمرشو صرف علم اقتصاد کرده ایراد میگیریم که چرا برخلاف خواست ما حرفی زده

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۲۱:۰۵

دقیقا من متعجم ملت این همه فریب خوردن بازم دارن میخورن ی عده بنام کارگزار فردا باخالی کردن جیب ملت میشن مولتی میلیارد اونوقت همین ملت میان میگن بافساد برخورد کنید بابا خودتون باعث بوجود اومدن فساد میشید ازتون سواستفاده میکنند...

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۲۳:۵۰

دلیل بی ارزش شدن پول همان کوچک شدن اقتصاد است .

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۰۰:۳۱

...

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۱:۰۲

خو‌شم میاد هرروز یه نفر کارشناس درمورد حباب بورس وریزشش داره حرف میزنه آیا مسکن دلار طلا وخودرو حباب ندارن؟ ارزش پول ملی اندازه افغانستانم نیست وهرروزم کم میشه گیریم کاری کردین بورس ریخت سرمایه خرد همه مردم به باد رفت فکر میکنی مردم میشینن نگا میکنن؟ قضیه بنزین رو ضربدر میلیارد کنین بعدش ببینین نقطه جوش آخر مردم کجاست امتحانش ضرر نداره سال 84 و92 که بورس ریخت 500هزار نفر سهامدار نبودند الان 50میلیون نفر سهامدارن پس بفکر عواقب حباب وارتون باشین

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۱:۳۰

این تحلیل گر خودش گفته که اقتصاد کوچک شده نه بزرگ . مردم دارن با در نظر گرفتن بازار حقیقی سرمایه گذاری میکنم تو بورس وای به روزی که دیگه نقدینگی واسه تزریق نباشه اونوقت بورس شروع به ریزش میکنه و همین ملت طمع کار به خاک سیاه می‌نشینند ‌این همه سرمایه در بورس جمع شده چقدرش به بخش تولید رفته؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۶:۰۱

یه زمانی در مورد طلا و دلار و مسکن هم خیلی بحث حباب و ترکیدن و ... مطرح میشد.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۳:۳۰

با سلام بنده از سال 83 در بورس فعال هستم. اولا تحلیل ایشان در مورد سقوط شاخص در سال 84 تا حدود زیادی غلط است! در آن سال سقوط بورس بیشتر منشا سیاسی داشت و ناشی از انتخاب احمدی نژاد بود! دوم اینکه صحبتهای ایشان در مورد رشد اقتصادی مبتنی بر آمارهای تخمینی و غیردقیق صندوق بین المللی پول است، که این منجر به این شده که بر اساس آن اطلاعات غلط و بروز نشده به نتیجه غیرواقعی رسیده! بورس چه حبابی باشد و چه نباشد، فعلا نقدینگی مردم جایی جز بورس برای حفظ ارزش خود پیدا نکرده و تا زمانیکه این نقدینگی محیط جذابتری نسبت به بورس پیدا نکند و تا مادامیکه اتفاق خاص سیاسی در کشور یا منطقه رخ نداده جریان نقدینگی به بورس ادامه خواهد داشت!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۵:۱۹

عجججب،چه تحلیل قوی و پر منطقی! شما چرا مدیرعامل بورس نشدی؟ مرد حسابی،این بابا لااقل یه تحلیل معقول کرد؛شماکه کل حرفت خزعبل بود

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۱:۱۰

دقیقا حرفتون درسته ... به همین ایشون بفرمایید با علم اقتصادتون این افزایش قیمت دلار یا سکه رو کرده بودید ؟ یا استقبال مردم از بورس بورس ... راهی جز جهش نداره همون میشه جهش تولید فکر کردید سیاست های جهش تولید از پول فروش نفت تامین میشه ... خیر از سرمایه گذاری در بورس

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۲۰:۵۶

اقای قربانی نظر شما درسته کاملا ، البته که بعضی از سهم ها حباب دارن مثل ... و خیلیایه دیگه، اما حرف شما کاملا درسته رشد بورس بعلت این هست که نقدینگی بسیاری زیادی به بکرس داره میاد. مردم باید دقت کنند که سهام شرکت هایی با بنیاد خوب رو بخرند تا اگر حمایت مردم و دولت تمام شد متضرر نشند

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۰۴

با درود. در اینکه بورس حباب دارد شکی نیست. ولی فقط بورس حباب دارد؟ پرداید 90 میلیونی چطور؟ دلار 21000 تومانی چطور؟ مسکن متری خدا تومان چطور؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۱۵

احسنت ... از شاخص 200 هزار واحدی کلا دارن میگن بورس میریزه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۳۹

کاملا موافق هستم با نظر جام ساز-یه روزی تق این بورس در میره

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۴:۳۹

دو ساله همه دارن اینو میگن

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۴۲

اگر بازار سرمایه یک بازار سرمایه عمیق بود و وظایف اصلی بازار سرمایه را انجام می‌داد، پول سهامی که توسط مردم خریداری می‌شد، باید توسط شرکت‌ها در تولید کارخانه‌ها و بنگاه‌ها هزینه می‌شد? ایشان تحلیل دقیقی از سهام نکردند، پول خرید و فروش سهامداران که در اختیار شرکت قرار نمیگیرد!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۵ ۰۳:۲۰

دوست عزیز سهام وقتی برای بار اول عرضه میشه پول به حساب شرکت واریز میشه و درقبالش سهام رو به مردم میده مردم هم سهام رو به همدیگه میفروشن مثل مالکی که خونه اش رو رهن میده و پول رو از مستاجر جدید میگیره و به قبلی میده ولی پول اولیه دست خودش میمونه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۴۳

یکی از بورس ستیزان بزرگ

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۴:۴۸

مردم رو داره مستقیم تشویق به سرمایه گذاری تو ارز میکنه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۵:۲۰

درسته رشد بورس به بی ارزش شدن پول ملی ربط داره ولی بازم فاصله بورس نسبت به بی ارزش شدن بیشتره که درواقع بخاطر حمایت دولت هست که میخواد نقدینگی روقفل کنه ودر موقع دلخواه از مردم بگیره چون سهام ایران هیچ ترزش بین المللی نداره ولی دلار یک پول جهانی هست

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۶:۴۴

بازار بورس یه نوع ...

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۶:۴۷

... به ایشان میگویم هنوزم دیر نیست دلار و سکه ها و املاکتونو بفروشید بیارید تو بورس.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۶:۴۵

تا ۲ملیون مطمئن اگر برگردد در این دولت نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۷:۵۹

من چند بار یک نظر رو تایپ کردم ولی هر بار پرید و نتونستم کاملش کنم بیخیال شدم فقط میگم. زمانی ک بانکها ذره ذره و دیرکرد رو دریرکرد جیب مارو خالی کردن و جوانی مارو تباه کردن کسی بفکر نبود اما الان ک این شعبه های دزدی و اختلاس خلوت شدن همه دایه دلسوزتراز مادر شدن. برین و پرونده های بایگانی شده وامهای امثال من رو ک برای 4تومن 22تومن دادم ببینید تا دلیل خلوت شدن بانکها رو بفهمین

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۲۵

خوب الانم بلاخره کارگزاری پولوکجا میزاره؟!بازم توبانک!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۱۸:۵۰

سلام جناب جام ساز فرمایشات شما کاملا عالی بود و تنها راه حل جهت داشتن بورس در خدمت رشد اقتصادی آن است که از صکوک بعنوان ابزار در خدمت تولید استفاده نمود و بورس را در مسیر اصلی خود که کمک به بنگاههای تولیدی است قرار داد.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۱ ۲۳:۳۷

نظر ایشان در مورد عمق بازار سرمایه درست هست بازار سرمایه ایران عمیق نیست چون که شناوری سهام در آن پایین هست. برای جلوگیری از فروپاشی بازار سهام باید درصد شناوری سهام افزایش پیدا کند وگرنه شاهد ریزش و ترکیدن حباب بورس خواهیم بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۰۱:۲۹

ایشون نظریه بسیار بی منطق و...دادن و ...تمام حرفای ایشون... و از روی عقب ماندن از بورس هست.تمام

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۲:۳۰

با سلام ادب بالاخره چه کار کنیم؟ اگه بورس بده و حبابه، طلا و دلار و ایران خودرو و سایپا چیه آقای اقتصاددان چرا فقط اعتراض و منفی بافی می کنید چرا مردم را مأیوس می کنید چرا خوتان یک کاری نمی کنید فقط حرف می زنید چرا از این همه پول در جهت رونق تولید استفاده نمی کنید منظورم تولید خودرو نیست تولید و رونق کشاورزی است کشاورزی بزرگترین پشتوانه رایگان یک سرزمین است کشاورزی قدرت یک ملت است توصیه می کنم گاهی اوقات به قرآن یک سری بزنید و مدیریت کردن را یاد بگیرید طلا و دلار و خودرو در تملک شخص است و هیچ منفعتی در اقتصاد کشور ندارد حالا که مردم به بورس روی آورده اند عوض اینکه توی دل مردم خالی کنی و نظرات ...و منفی بدی سعی کن وارد کار بشی و از حرف زدن بکاهی و عمل کنید و اقتصاد و تولید را رونق بدید مردم مثل همیشه وارد عرصه شده اند پشتوانه شما هستند شما عوض منفی بافی کاری انجام دهید اگر واقعا دلتان به حال این مردم مهربان می سوزد. مردم خودشان می دانند ولی برای کمک به تولید و اقتصاد وارد میدان شده اند شما هم برای رضای خدا همت کنید یا علی

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۴:۰۲

دلار نخرید، طلا نخرید، ملک نخرید،بورس نرید، پولتون بگذارید بانک شیش ماه بعد التماس وام کنین، تازه همون زمان هم ارزشش معادل پ...ل شده

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۴:۰۹

کارشناس محترم درست میفرمایید ولی 3 علت را در نظر نگرفته اید بروز شدن دارایی های شرکت ها و کارخانه ها. ورود سرمایه حقیقی به بورس با کاهش نرخ بهره بانکی و شفافیت و امنیت برای سرمایه گذار و اخر حمایت دولت

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۵:۰۶

جناحی صحبت کرده این کارشناس شما زیر ساخت ها رو درست کن جای فال گیری مردم متضرر نشن نشسته واسه خودش نظر میده

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۶:۳۴

ای خدا پس تکلیف ما بنده ها تو این مملکت چیه اخه چیکار کنیم هر جا دست بزاریم که بتونیم دوتومن در آمد داشته باشه دنبالش ترس ولزره از دست اختلاسگرا مملکت خدایا نجاتمون بده

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۱:۵۵

اگر طبق این نظر قرار باشه دولت حداقل مبلغ سیصد هزار میلیارد تومان از محل نیم درصد مالبات هر معامله بورسی بدست بیاره لازم هست ارزش بازار به حدود ششصد ملیون میلیارد تومن افزایش پیدا کنه یعنی چیزی حدود ۳۷ برابر اررش فعلی بازار سرمایه و این در حالی است که در حال حاضر ارزش فعلی بازار سرمایه که سالها از تاسیس آن گذشته است حدود شانزده میلیون میلیارد تومن میباشد این چگونه امکانپذیر است؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۱۴

خدا نجات داده بنده خدا نمی ذاره تا زمانی که اختلاس دزدی تو مملکت بیداد میکنه همینه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۶:۴۹

بورس مثل سکه ودلار نیست که حباب داشته باشه ولی با لا وپایین رفتن داره که ذات بورسه .در زمان کاهش قیمت دستپاچه نشوید.صبور باشید

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۸:۳۳

تاآخردولت ... بهترین بازار بورس........

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۸:۵۶

تا زمان انتخابات آمریکا و اتمام دولت رو به رشد خواهد بود. با خیال راحت سرمایه گداری کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۹:۳۸

... از بورس عقب افتادی اومدی داری ...میکنی ... خوابی طلا شده گرمی ۹۰۰ و یا ..... بفروش سریع بیا وغدیر بخر ....

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۹:۵۲

کارشناس محترم حاضرم سر ده برابر هر چی شما بگین باهاتون شرط ببندم که شاخص تا پایان سال 99 بالای 8 میلیون باشه، شما همون کسی هستی که گفتین شاخص بالای 300 هزار نمیره و حبابه ، مردم تازه با این بازار آشنا شدن، به نظر من شما یا نوسان گیر هستی یا دلال ارز و طلا یا ...میدوارم خداوند به راه راست هدایت تون کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۹:۵۸

کارشناس عزیز ....

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۰:۳۸

با احترام به نظر کارشناس محترم تا کی باید متکی به بانک باشیم برادر عزیز تا افرادی مثل جنابعالی باشند که مردم تشویق به فرهنگ مشارکت در تولید توسط عمومی سازی بورس باشد انتظار دو ساله نباید داشت پول مستقیم به تولید تزریق بشه ضمنا کتاب عقاید یک دلقک بخوانید مربوط به قرن بیستم در آنان مردم بورس مشارکت داشتند ولی ایران ما تازه دو سال هست بورس رونق گرفته پس حمایت کنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۲:۴۲

سلام الان که موج سرمایه مردم به هر دلیلی به سمت بوری آمده دگه وقت انتقاد نیست بهتره که جهت بدید به سرمایه و به تولید کمک کنه وگرنه دور باطل می زنیم و اوضاع و احوال از اینم بدتر میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۲:۴۹

سلام من نه تو بورس پول دارم نه بانک در اصل پولی نمی مانه که سرمایه گذاری کنم اما از بورس خیلی خوشحالم که باعث شد پول مردم از بانک‌های که باعث گرونی همه چیز شدن ودر هرچی ورود کردن فاتحه قیمت اون رو خوندن خوشحالم که بطرف بورس کشیده شده حداقل منفعی بجیب مردم میره نه بانک‌ها که با پانزده درصد سود سر مردم کلا میگذارن

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۳:۲۱

از این چرت و پرت ها در مورد دلار هم گفته شد

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۰:۵۸

کمتر ...بگو

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۱:۲۵

بورس افزایش خواهد یافت چه بخواهید و چه نخواهید،زمانی همین آقایون می گفتندد ارزش دلار ۶۰۰۰ هزار تومن بیشتر نیست ولی الان دلار بیست هزار رو رد کرده،پس افزایش حتمی است

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۱:۴۱

این ماه اصلاحی قویی داریم حواستون باشه خروج بزنید و در منفی سهام ها رو بخرید از جمله سهام شستا و....

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۴۱

همچی نسبت به ده پانزده سال پیش صدبرابر شده خوب معقوله سهام وبورس بیست سی برابر نسبت به اون موقع بالا بره

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۴:۰۷

متوجه نشدین چی گفت. دوباره بخونید. انشالله متوجه میشین. درست میگه. داره میگه عامیانه. کباب درست نمی کنن دارن .... متوجه شدین.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۶:۲۳

وقتی که ... از بورس حمایت میکند دیگه چی می خواین

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۶:۲۴

با دانش ومطالعه وپرهیز از جو زدگی استفاده از نظر کارشناسان متعهد بورس اقدام کنید در غیر اینصورت در بورس هر جای دنیا باشید متضرر خواهید شد

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۸:۳۸

فقط بانک من که اگه بانک ۱ درصد هم سود بده از بانک پولم رو در نمیارن

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۸:۳۸

دوستان صدبارپیام گذاشتم هیچکس جواب نداد.من یه مبلغی بعد۳۰سال جمع کردم بانک گذاشتم ولی اجاره خونمم نمیشه ازطرفی بورس هم آگاهی ندارم.لطفا یکنفربخاطر خدا راهنماییم کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۴۶

سلام علیکم بازار سهام امروز با قمار هیچ تفاوتی ندارد تحمل باخت دارید تا آخر سال سهام داری کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۴۸

گول بازیگران سهام و کامنت ها رو نخورید و احساسی تصمیم نگیرید

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۴۹

قیمت سهام شستا در بورس غیرعادی است. 10 درصد سهام شستا در فرا بورس با قیمت 860تومان عرضه شد وبیش از 2 میلیون نفر شخص حقیقی به استقبال این سهام رفتند وقیمت سهام روز به روز رشد کرد بطوری که درحال حاضر هیچ توجیه فنی برای این قیمت نیست بلکه جوزدگی وتبلیغات غیررسمی سبب رشد قیمت سهام شستا شده است مدیرعامل محترم شستا پس ازعرضه سهام مصاحبه واعلام نمود در سال 98 بیش از11 هزار میلیارد تومان سود داشته وتوضیح نداداین سود به این سهامداران جدید تعلق نمی گیرد. وخیلی از افرادی که سهام شستا را خریدند حرفه ای نیستند وخیال می کنند بعداز مجمع امسال سود به آنها تعلق می گیرد در حالی که سودپایان سال 99 که تیرماه سال 1400 مشخص می شود به این سهامداران تعلق می گیرد تا سودبه دستشان برسد حدود18 ماه طول می کشد حال سهامدار بداند سهام شستا 2500 تومانی پس از 18 ممکن است حدود100 تومان سود عایدش شود تصمیم می گیرد سریعا سهام را بفروشد وبانک 18 ماه حدود 500 تومان سود خواهد داد ضمنا این گونه سهام که حباب دارد لاجرم در درازمدت افت فاحش خواهد نمود البته سعی مدیران شستا این است که قیمت سهام را به اوج برسانند تا 2درص سهمی که می خواهند عرضه کنند به اندازه حدود 7درصد عرضه اولیه عایدی داشته باشند این وظیفه مدیران بورس وفرابورس است که مطالب لازم را به خریداران سهام گوشزد کنندتادر ماههای آینده دچار شوک افول قیمت سهام شستا نشوند. کارشناس اقتصادی

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۲۰

فکر کنم حباب بورس به اندازه مقدار وسرعت تورم هم نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۲۲

.کاملا نظر ایشان درست ولی در ایران روی هیچ چیزی نمیشه حساب کرد.؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۳۶

به نظرمن قیمت امروز غیر واقعی دلار وطلا و... وورود این دو به بازار بورس نقشه دولت برای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت آنهاست که بازار مسکن و خودرو نیز از آن جدا نیست این دام دولت است که بعد در فرصت مناسب آنها را پایین میکشد واین نقدینگی را تا حد زیادی از دست مردم خارج میکند منتظر آن روز باشید

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۴۰

بهترین دروغ اونیه که با راست قاطی کنی . درسته حرفات اما زمانی که حباب بورس بریزه حباب سکه و ارز و ملک و خودرو و ..... می ریزه . ما دیگه به این حبابها عادت کردیم جناب کارشناس . الکی مردم رو نترسون حالا که جایی پیدا شده که با یک تومن هم میشه سرمایه گذاری کرد .تا زمانی که ارزش پول ملی ما پایین بیاد بورس هم بالا میره

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۳۱

سلام همه نظرات درسته چون مملکت شانسیه مونده قرعه بدبختی یا خوشبختی بنام کی بیوفته فقط باید منتظر بود

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۱۶:۴۳

سلام فعلا دولت پشت بورسه هرکی هم اومده راضیه بنظرم شمام یه کد باز کنید عرضه اولیه بگیرید سودش خوبه چشم طلا و دلار و خونه که شما دوسداری بیایم سرمایه گزاری کنیم میایم فعلا بورسیا دارن میخورن ۵ ماه دیگه شما بخورید آسیاب به نوبت😏

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۶ ۰۰:۴۱

فقط بورس نه بانک

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۶ ۰۰:۴۱

فقط بورس

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۶ ۰۰:۴۱

بانک نه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۴ ۱۵:۰۹

...

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۵ ۲۱:۲۲

پول مردم رو فقط غارت میکنند این نااهلان

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۰۱ ۱۴:۳۱

تا الان یک کارشناسی درست حرف نزده فقط وعده و وعید با مردم صادق باشید شجاع باشید هر زوز بدتر از روز قبل مشکلات زندگی کم بود این هم اضافه شد واقعیت هرچی هست را بگویید شما راست بگویید

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۷ ۱۳:۴۵

علت ریزش بورس را همه میدانند برای صعود و جبران ضررها فکر کنیدبرای درمان هیچکس قدم بر نمی دارند ولی همه شدن کارشناس ریزش را تکنیک میکنند