• پنجشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99041209292
  • خبرنگار : 71496

دخالت انگلیس در جنگ یمن با تشکیل نیروی زمینی در عدن بیشتر می‌شود

دخالت انگلیس در جنگ یمن با تشکیل نیروی زمینی در عدن بیشتر می‌شود

درحالی که دولت لندن و رسانه‌های آن به حراج موضع‌گیری‌های انسانی خود درمورد نبرد مردم انگلیس با کووید-۱۹ ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد همه در سکوت درباره ادامه جنگ علیه یمن و انباشت شهدا و زخمی‌ها با سلاح‌ها، تجهیزات و تجربیات انگلیس همدست هستند. با انتقال ۴۵۰ نیرو به عدن جهت ایجاد یک نیروی پیشگام مشترک انگلیسی-آمریکایی برای حفظ کنترل بر این استان استراتژیک، دخالت انگلیسی در یمن آن هم در اوج بحران کرونا به سطح دیگری منتقل شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، یکی از ۳۶۰۰ نیروی بازنشسته انگلیسی که در پایگاه‌های نظامی عربستان در نزدیکی مرزهای یمن مستقر هستند و برای شرکت «BAE Systems» با قراردادهای چند میلیارد دلاری با ارتش عربستان، کار می‌کردند، اظهار کرد: اگر ما آنجا نبودیم، جنگنده‌های عربستانی ظرف یک هفته نهایتا دو هفته از آسمان یمن ناپدید می‌شدند. این نیروهای بازنشسته استمرار عملیات‌های نظامی هوایی عربستان شامل آموزش خلبانان، مدیریت عملیات‌های پرواز به سمت جنوب برای حمله به اهداف انتخاب شده در اراضی یمن و نیز خدمات نگه‌داری و قطعات یدکی جنگنده‌ها، تجهیز ۲۴ ساعته آنها به سلاح، حمایت فنی و مدیریت انبارهای تسلیحاتی و خمپاره‌ها را به صورت رسمی برعهده دارند. این شرکت به صورت مشخص و آشکار به مشارکت خلبانان جنگی انگلیسی در حمله به اهدافی در یمن اعتراف نکرده اما مشهور است که بیشتر این نیروهای بازنشسته در واقع همان کارمندان انتقال یافته یا سابق یگان هوایی انگلیس هستند.

همزمان نیروهای بخش‌های تسلیحاتی انگلیس با مدیریت مرکز عملیات کنترل نظامی عربستان برای تعیین اهداف بمباران، چگونگی ماموریت‌ها و سلاح‌های مورد استفاده، هماهنگی با کادر شرکت‌های هوایی انگلیس جهت اجرای عملیات‌ها، آماده کردن خمپاره‌ها، تجهیزات و جنگنده‌ها طبق برنامه زمانی توافق شده با عربستان همکاری مستقیمی دارند. همه اینها به معنای آن است که انگلیس به طور کامل بخش هوایی جنگ علیه یمن را برعهده دارد از جنگنده‌ها، خمپاره‌ها، مدیریت عملیات، حفاظت، آموزش و اجرا گرفته تا حتی برخی انگشتانی که دکمه شلیک راکت‌ها علیه اهداف یمنی را فشار می‌دهند.

البته هیچ یک از این موارد در رسانه‌های رسمی یا روزنامه‌های راست گرای انگلیس مگر برخی موارد کمیاب یافت نمی‌شوند. دولت انگلیس در سایت رسمی خود ترجیح داده توجه شهروندان را به مبلغ ۳۷ میلیون پوندی که به تازگی برای کارهای خیریه در یمن اختصاص داده و نیز حملات مکرر ارتش یمن (نیروهای حوثی) علیه عربستان جلب کرده و به قرارداد نظامی بزرگی (به ارزش ۳.۳ میلیارد پوندی) که حدود پنج سال قبل در آستانه آغاز جنگ با آل سعود به امضا رسانده، کوچکترین اشاره‌ای نکند.

مشهور است که انگلیس از زمانی که خاندان آل سعود کنترل بیشتر مناطق جزیره عربی را در سال ۱۹۲۰ به دست گرفت، منبع سلاح این خاندان بوده است. با وجود اینکه آمریکایی‌ها زمام کنترل بر عربستان را پس از فروکش امپراتوری انگلیس در دهه پنجاه قرن گذشته به دست گرفتند اما همواره به لندن اجازه دادند سهم مهمی از کیک صادرات اسلحه به عربستان را برای خود داشته باشد و از این مساله حمایت کردند، آنها ماموریت ایجاد، آموزش و ارتقای نیروهای موسوم به گارد ملی ویژه حمایت از آل سعود در برابر کودتاها را به انگلیسی‌ها واگذار کردند. انگلیسی‌ها از دهه شصت یگان هوایی عربستان را به جنگنده‌های پرسرعت خود از جمله جنگنده‌های قرارداد مشهور الیمامه تجهیز کردند. جنگنده‌هایی که انگلیس برای عربستان خریداری کرد از دو نوع تورنادو و تایفون بیشتر پروازهای روزانه برای بمباران یمن را انجام می‌دهند.

پس از انتشار گزارش‌هایی در مارس گذشته درباره ورود گروهی ۴۵۰ نفره از نیروهای ویژه انگلیسی-آمریکایی به عدن به عنوان پیشگام نیروی مشترکی متشکل از ۳۰۰۰ تن با ماموریت کنترل بر استان فوق استراتژیک جنوب برای دریانوردی در منطقه تنگه باب المندب و دریای عرب، به نظر می‌رسد حضور انگلیس در جنگ علیه یمن در آستانه انتقال به سطح دخالت مستقیم در درگیری‌های زمینی است.

این گروه جدا از نیروهای مستقر در بندر اصلی صادرات گاز مایع در استان شبوه و تحت حمایت دو رزم‌ناو آمریکایی است که مسؤول حفاظت از منابع یمن در برابر سرقت آنها هستند، علاوه بر آنها نیروهای "واحد فرهنگی جنگ" نیز هستند که شامل شهروندان انگلیسی یمنی الاصل بوده و در عملیات‌های لجستیک و اطلاعاتی زمینی مشارکت دارند.

سال گذشته اطلاعاتی از زخمی شدن برخی سربازان انگلیسی در جریان درگیری‌هایی داخل مناطق تحت حاکمیت دولت صنعا انتشار یافتند، کارشناسان این مساله را نشانه‌ای از تغییر تدریجی استراتژی پروژه آمریکایی-انگلیسی درباره یمن، نتیجه درک رو به فزونی واشنگتن و لندن از تنگنای شکست ائتلاف عربستانی-اماراتی در حل و فصل امور با گذشت بیش از پنج سال از آغاز درگیری‌ها به ویژه با ادامه پیشروی نیروهای یمنی به ضرر مزدوران عربستانی و اماراتی، دستاوردهای ارزشمندی که به تازگی در الجوف و مأرب به دست آمده بودند و همچنین حملات مکرر به پایگاه‌های حساس نظامی و نفتی عربستان با راکت و جنگنده‌های هدایت شونده دانستند.

به نظر نمی‌رسد خروج انگلیس از دریای خون یمن به این زودی‌ها باشد، عربستانی‌ها و سایر خاندان‌های خلیج فارس بیش از نیمی از صادرات نظامی انگلیس در جهان را خریداری می‌کنند. با نزدیک شدن به تاریخ خروج قطعی انگلیس از اتحادیه اروپا و شرایط اقتصادی پرفشار بر وضعیت مالی کشور در پی شیوع کرونا، هیچ کسی در حاکمیت انگلیس جرات نمی‌کند جریان پول جاری به لندن را متوقف کند، حال انگیزه‌های انسانی هر چه که می‌خواهند باشند. از منظر استراتژیک، یمن ِانگلیسی و محافظه‌کار که در حال حاضر با حاکمیت انگلیس منحصر به فرد است و برای دهه آتی نیز در قدرت باقی خواهد ماند، بیشتر در مسیر توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود با آمریکایی‌ها حرکت می‌کند. اقدامات انگلیسی‌ها با فعالیت‌های نظامی آمریکا در جهان از ونزوئلا تا دریای چین، از افغانستان تا سوریه و از لیبی تا جنوب صحرای بزرگ آفریقا و شاخ آفریقا تکمیل می‌شوند و هرگز به این زودی‌ها کاهش این همکاری نه در یمن و نه در هیچ جای دیگر مطرح نخواهد بود.

این کارشناسان بدبین می‌گویند، رویکرد میهن شیفتگی که بر غالب دولت انگلیس حاکم است و حضور منفردانه بوریس جانسون در قدرت برای سال‌های آتی، احتمالا روسای حامی این کشورِ غرق در رویای امپراتوری و خاطرات شهرک‌سازی در جنوب یمن را به اشغال دوباره عدن و بندر آن و اعمال حاکمیت بر این کشور برای جلوگیری از نفوذ ادعایی ایران در بحر العرب سوق می‌دهد.

در هر حال، دستان انگلیسی‌ها که در طول تاریخ به خون یمنی‌ها آلوده بوده و حضور تعیین کننده آنها در جنگ عربی_آمریکایی علیه یمن موضوعی خارج از بحث بوده و تبدیل دوباره عدن به منطقه حفاظت شده انگلیس هرگز خارج از این چارچوب امپریالیستی مستمر در طول چند دهه اخیر نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha