• شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99041410010
  • خبرنگار : 71477

مانور دو ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای چین جنوبی

مانور دو ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای چین جنوبی
تصویر آرشیوی است

همزمان با مانورهای نظامی چین که از سوی پنتاگون و کشورهای همسایه مورد انتقاد قرار گرفته، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد دو ناو هواپیمابر آمریکایی امروز (شنبه) مانورهایی را در دریای مورد مناقشه چین جنوبی انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین و آمریکا یکدیگر را به تشدید تنش‌ها در این راه‌آب استراتژیک در زمانی که روابطشان به خاطر مسائل مختلف از ویروس کرونا گرفته تا هنگ‌کنگ خدشه‌دار شده، متهم کرده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت ناوهای هواپیمابر نیمیتز و رونالد ریگان مشغول انجام عملیات‌ها و مانورهایی در دریای چین جنوبی هستند تا از یک منطقه "هند-پاسیفیک آزاد" حمایت کنند.

نیروی دریایی آمریکا دقیقا اعلام نکرد که این مانورها در کدام قسمت دریای چین جنوبی آنجام می‌شوند که وسعت آن حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است و چین علی‌رغم اعتراضات همسایگانش بر ۹۰ درصد این دریا ادعای مالکیت دارد.

آدمیرال ویکوف، فرمانده این ناوگروه جنگی به رهبری ناو هواپیمابر رونالد ریگان گفت: هدف این مانورها و عملیات‌ها دادن یک سیگنال واضح و غیرمبهم به شرکا و متحدانمان است مبنی بر اینکه ما نسبت به ثبات و امنیت منطقه‌ای متعهد هستیم.

وی افزود، این مانورها واکنشی به مانورهایی که چین انجام می‌دهد نیست؛ مانورهایی که پنتاگون از آنها به عنوان اقداماتی غیرموثر برای کاهش تنش‌ها و حفظ ثبات انتقاد کرده است.

چین روز جمعه انتقاد آمریکا از مانورهایش را رد کرد و تاکید داشت که آمریکا مقصر تشدید تنش‌هاست.

به گفته نیروی دریای آمریکا، ناوهای هواپیمابر آمریکا مدت‌هاست که مانورهایی را در غرب اقیانوس آرام  از جمله دریای چین جنوبی انجام داده‌اند.

چین هفته گذشته اعلام کرد که مانور پنج روزه‌ای را در نزدیکی مجمع الجزایر پاراسل برنامه ریزی کرده که از اول ژوئیه آغاز شده است؛ مجمع الجزایری که ویتنام و چین هر دو بر آن ادعای مالکیت دارند.

ویتنام و فیلیپین نیز از این مانورهای برنامه‌ریزی شده چین انتقاد کرده و هشدار دادند که این مانورها می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در این منطقه شود و بر روابط پکن با همسایگانش تاثیر منفی بگذارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha