• دوشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99041611499
  • منبع : نمایندگی لرستان

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی لرستان:

آفت لارو منجر به زوال گیاه ارژن شده است

آفت لارو منجر به زوال گیاه ارژن شده است

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: آفت لارو منجر به زوال گیاه ارژن شده است.

دکتر مجید توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی گیاه یا جانوری منقرض می‌شود، انسان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند مجدداً آن را خلق کند و از طرفی باز انقراض هرگونه فقط ارزش همان‌گونه را از دست نمی‌دهیم بلکه این زوال، حیات و موجودیت سایر موجودات و شرایط محیطی را به خطر خواهد انداخت.

وی ادامه داد: ازآنجاکه مجموعه موجودات زنده و محیط‌زیست آنها تشکیل یک زنجیره مرتبط و ناگسستنی را می‌دهند، انهدام هر یک از حلقه‌های این زنجیره باعث گسستن کل مجموعه خواهد شد.

توکلی ادامه داد: درختچه‌های ارژن از گونه‌های باارزش و بی‌نظیر گیاهی هستند که متعلق به خانواده بوده و رویشگاه اصلی آنها در رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز است.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: امروزه این‌گونه باارزش جنگلی در بعضی از مناطق جنگلی و مرتعی استان در حال نابودی و انقراض است.

وی با بیان اینکه افت لارو یکی از علل نابودی این گیاه است، تصریح کرد: خسارت ناشی از این آفت به درخت‌های ارژن دارای اهمیت اقتصادی بوده به‌طوری‌که در اغلب موارد در اثر تغذیه شدید لاروها این گیاه عاری از گل و برگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آفت باعث لخت شدن درختچه می‌شود و گاهی تا  150 تا 200 لارو روی یک درختچه جوان مشاهده می‌شود.

توکلی افزود: در چنین مواردی کاهش شهید برگ‌ها موجبات ضعف درخت را فراهم ساخته و آن را برای حمله آفات چوب‌خوار مستعد می‌کند به‌طوری‌که  طی چند سال اخیر منجر به خشکیدگی کامل و زوال ارژن‌ها در منطقه شده‌اند.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: مشاهده لانه‌های لاروی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ردیابی این آفت روی این درختچه است.

وی گفت: گیاه میزبان این آفت فقط ارژن بوده و در مواردی نادر روی زالزالک هم دیده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha