• دوشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99041611624
  • خبرنگار : 30054

پاسخ به سوالی که ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده

کی، کجا و چگونه وکیل بگیریم؟

کی، کجا و چگونه وکیل بگیریم؟

استفاده مناسب از خدمات وکالت و مشاوره حقوقی موجب می‌شود حجم پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی کاهش یابد و هم سرعت و دقت رسیدگی‌ به پرونده‌ها به خاطر حضور افراد متخصص، بالاتر برود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام روابط عمومی‌ سیدوک، بسیاری از ما در طول زندگی خود به موارد و موضوعاتی برمی‌خوریم که نمی‌دانیم برای حل آنها باید به وکیل مراجعه کنیم یا خودمان راهی محاکم قضایی برای پیگیری شویم. این سوالی است که در سطرهای بعدی به آن پاسخ داده‎ایم.

موضوع را با یک سوال ساده شروع می‌کنیم. در چه زمینه‌هایی می‌توان وکیل گرفت؟ اینکه پرونده‌‎های وکیل پایه یک دادگستری چه موضوعات حقوقی را شامل می‌شود و در چه زمینه‌هایی می‌توان از وکیل پایه یک دادگستری کمک گرفت، پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت وکیل دادگستری تنها درباره موارد خاص و استثناهای امور قضایی نمی‎تواند وکالت کند، بنابراین در خصوص سایر موضوعات و پرونده‌ها امکان وکالت دارد که خود دامنه وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد، مانند وکالت در امور مالیاتی، مهاجرت، دعاوی خانوادگی یا ملکی، چک یا سفته، ثبت احوال، مباحث مالی شرکت‎ها و...

بنابراین زمینه تخصص وکیل دادگستری بسیار وسیع و گسترده است. همچنین فراموش نکنید وکیل دادگستری به‎نوعی نماینده یا جانشین شما محسوب می‌شود که با تنظیم و امضای عقد وکالت از سوی شما برای انجام کاری مأمور شده است. پس به نکات مطرح‌شده در این نوشتار برای افزایش ضریب موفقیتتان در دعاوی توجه ویژه کنید.

آیا وکیل در همه موضوعات می‌تواند وکالت کند؟

اما اگر این روزها خود یا یکی از آشنایان‌تان به دنبال یافتن وکیل دادگستری برای رسیدگی به پرونده‌ حقوقی هستید باید بدانید اگرچه به‌ طورقطع همه افرادی که به‌عنوان وکیل دادگستری فعالیت می‌کنند مهارت‌ و تخصص لازم را در رشته خود دارند، اما با توجه به زمینه‌ای که بیشتر در آن وکالت کرده‌اند، در برخی از شاخه‌ها میزان حرفه‌ای بودن و تسلط‌شان بر موضوعات دعاوی، متفاوت است. برای مثال وکیل پایه یک دادگستری که بیشتر فعالیت‎هایش در زمینه دعاوی خانوادگی است، شاید مانند وکیل دیگری که در زمینه امور مربوط به چک فعالیت دارد بر این حوزه تسلط نداشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، هنگام انتخاب وکیل به این موضوع نیز تا حدی دقت داشته باشید و این توصیه را هم با دیگران به اشتراک بگذارید.

وکیل پایه یک دادگستری یا دو؟

بهتر است بدانید که یک وکیل پایه یک دادگستری از مجرب‌ترین وکلا محسوب می‌شود که برای اینکه بتواند به این تخصص در رشته کاری خود برسد، آزمون و دوره تخصصی وکالت را پشت سر گذاشته‌ است که البته مشاوران حقوقی نیز در این زمینه دوره‌های لازم را گذرانده‎اند، اما شاید برخی از افراد ندانند که چه تفاوتی میان وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو وجود دارد، یا اینکه اختیارات وکلای پایه دو در مقایسه با وکیل پایه محدودتر است به این معنا که وکلای پایه دو فقط می‎توانند در محاکم کیفری شرکت کنند، ضمن اینکه این وکلا فقط قادر هستند درباره آن دسته از جرم‌های تعزیری وکالت کنند که مستوجب حبس کمتر از ۱۰ سال، جزای نقدی، شلاق همچنین اقدامات تامینی است، ضمن اینکه اگر این روزها به دنبال یک وکیل دادگستری هستید که به دعوی مالی شما به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون ریال رسیدگی کنند، نمی‌توانید به سراغ وکیل پایه دو دادگستری بروید، بلکه رسیدگی به پرونده را باید به وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

همچنین این محدودیت در دعاوی مربوط به اختلاف در اصل نکاح و طلاق و نیز اثبات و نفی نسب لحاظ می‌شود. البته به‌طورقطع این موارد را وکیل دادگستری هم هنگامی‌ که به وی مراجعه می‌کنید به شما خواهد گفت اما اطلاع از آن می‎تواند روند کارتان را تا حدی تسریع کرده و دل‌نگرانی‌هایتان را هم برطرف کند.

توصیه برای مراجعه به وکیل

تا فراموش نشده، یک توصیه در گوشی هم برای شما داریم و آن اینکه بهتر است برای گرفتن وکیل، به سراغ وکلای شهر خودتان یا بهتر بگویم شهری که دعوی در آن طرح‌ شده است بروید، زیرا که به کار گرفتن وکیلی که در شهر دیگری ساکن بوده و فعالیت دارد باید هزینه‌های مربوط به جابجایی و اقامت وی را نیز شما بپردازید که به‌طورقطع هزینه مازادی به شما تحمیل خواهد کرد، همچنین این امکان وجود دارد که دوری وی از محل طرح دعوی و دادگاه، باعث طولانی شدن فرایند رسیدگی شود به این دلیل که در مواردی شاید آگاه شده از آخرین وضعیت پرونده نیازمند پیگیری حضوری وکیل باشد.

اعتماد و امانت‌داری

به‌ غیر از موارد عنوان‌شده باید بدانید که قرارداد وکالت یک عقد امانی بوده که علاوه بر ضرورت بهره‌مندی از تخصص و تبحر ویژه وکیل در موضوع طرح‌شده در دعوی، اعتماد و امانت‌داری نیز دو اصل مهم است که به‌طورقطع یک وکیل دادگستری باید از آنها برخوردار باشد. این‌ها موضوعاتی است که ضرورت دارد همه ما هنگام مراجعه به وکیل دادگستری به آنها توجه داشته باشیم.

همراهی برای کاهش پرونده‌ها در سیستم قضایی

پیشنهاد ما این است که قبل از انجام هر معامله خرید و فروش خودرو و مسکن، رد و بدل کردن چک و سفته، امضای هر نوشته و قرارداد حتما از مشاوره وکلای خبره بهره بگیرید تا هم بر حجم پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی کشور افزوده نشود و هم اینکه شما با خیال راحت‌تر زندگی کنید.

در سامانه هوشمند خدمات آنلاین حقوقی «سیدوک» کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین و در تمام مدت شبانه‌روز به خدمات مشاور حقوقی، وکیل، کارشناس رسمی‌دادگستری و داور دسترسی داشته باشند.

شما با درخواست آنلاین وکیل به زمان و مکان انتخابی خودتان در سیدوک، می‌توانید خدمات مناسب در زمینه مشاوره و وکالت را با هزینه‌ای معقولانه و به‌صرفه و در اسرع وقت تجربه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha