• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99041712981
  • منبع : نمایندگی سمنان

خبر خوش مدیرکل محیط زیست استان سمنان

وجود 2خانواده حداقل ٤ فردی یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران+عکس

وجود 2خانواده حداقل ٤ فردی یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران+عکس

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از وجود دو خانواده حداقل ٤ فردی در محدوده پارک ملی توران شاهرود در شرق استان سمنان خبر داد.

امیرعبدوس 17 تیرماه با انتشار این عکسدر صفحه اینستاگرام خود که یک خانواده یوزپلنگ آسیایی را نشان می دهد، اعلام کرد: اینک جمعیت یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار در پارک ملی تورانه به ١١ فرد رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان وعده داد: تمام تلاش‌ها برای شکستن کد انقراض یوز و رسیدن به عدد ٥٠ فرد پیگیری شود.

این مدیر مسوول در آخرین پست اینستاگرام خود آورده است: نمی دانم در پست قبلی یوزپلنگی را که از بین پاهای یوز جلوی دوربین دیده می شود مشاهده کرده بودید یا خیر؟ وقتی آن پست را می نوشتم منتظر بودم یک نفر در کامنت ها سوال بپرسد آیا این تصویر دو فردی همان خانواده چهار فردی جدید است؟ بله! واقعیت را اکنون در تصویر مشاهده می‌کنید.این خانواده ٤ فرد دارد. یوز مادر این تصویر با یوز مادر خانواده ای که قبلا در چند پست قبلی معرفی کرده بودم کاملا متفاوت است. در این تصویر مادر و دو توله در قاب زیبایی که توله بازیگوش سوم از پاهای خود در جلوی دوربین ساخته است قرار گرفته اند. اما ممکن است این خانواده توله های بیشتری داشته باشد مثلا چهار توله که یکی از توله ها جلوی دوربین نیامده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان آورده است:فعلا با اطمینان کامل حضور دو خانواده حداقل ٤ فردی را در محدوده پارک ملی نوید می دهیم که در تجمیع با سه یوزپلنگی که به صورت منفرد در این محدوده شناسایی شده اند تا کنون مجموع یوزپلنگ های شناسنامه دار محدوده پارک ملی توران به ١١ فرد رسیده است.

به گزارش ایسنا، توران که مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی در جهان است مجموعه منطقه حفاظت شده، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران شناخته می شود. اولین مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست‌ در خصوص پارک ملی توران مربوط به سال ۱۳۵۱ است که در آن این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

پس از آن در سال ۱۳۵۵ مصوبه شماره ۷۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست این منطقه را به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تقسیم‌ نمود. در همین سال این دو مجموعه به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران در سطح بین المللی به ثبت رسید. این‌ دو منطقه دارای منابع غنی حیات وحش در بخش پناهگاه حیات وحش و قابلیت‌های ژئوپارک، خصوصیات زمین‌ شناسی، چشمه‌ها، منابع آبی و رودخانه‌ها در بخش منطقه حفاظت شده می باشند.

اگرچه توران از تنوع جانوری و گیاهی بالایی برخوردار است اما مهمترین گونه جانوری این زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است که هر دو در معرض خطر انقراض قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha