• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99041813298
  • خبرنگار : 50249

/روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/

پرداختن به ادبیات کودک به منزله شکست در سایر زمینه‌ها نیست

پرداختن به ادبیات کودک به منزله شکست در سایر زمینه‌ها نیست

ایسنا/خراسان رضوی یک شاعر حوزه کودک گفت: برخی از مردم ادبیات کودک را سطح پایین می‌دانند و تصور می‌کنند شاعری که در زمینه ادبیات کودک فعالیت می‌کند به دلیل شکست در زمینه‌های دیگر به این سوی روی آورده است.

منیژه رضوان در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت 18 تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان، اظهار کرد: ادبیات کودک نه برتر از ادبیات دیگر است و نه در سطح پایین‌تری قرار داد و از لحاظ سختی و آسانی سرودن نیز تفاوتی با سایر موضوعات ادبی ندارد و چه بسا به دلیل اینکه شاعر باید روحیات کودک را در نظر بگیرد، نوشتن برای کودک سخت‌تر نیز باشد.

وی در رابطه با تفاوت ادبیات کودک و بزرگسال با یکدیگر، بیان کرد: تفاوت اصلی ادبیات کودک و نوجوان با ادبیات بزرگسال، زنده بودن و شور و هیجانی است که باید در ادبیات کودک و به‌ویژه شعر کودک وجود داشته باشد. نویسنده آثار کودک باید خود نیز واجد ایجاد آن شور و هیجان باشد تا بتواند ارتباط درستی بدین وسیله با کودک برقرار کند و احساس شادی را به او القاء کند.

این شاعر حوزه کودک گفت: وضعیت کتاب‌های کودک نسبت به گذشته تغییری نکرده است؛ اما با توجه به اینکه امروزه، به واسطه اینکه مردم بیشتر به فرزندان خود و آموزش آن‌ها اهمیت می‌دهند، به اهمیت کتاب نیز پی برده‌اند و اخیرا توجه مردم به این امر بیشتر شده است؛ اما در زمینه چاپ، نشر و توزیع کتاب‌ها رشدی حاصل نشده است.

معرفی ادبیات از طریق رسانه برای هدایت مردم به سوی هنر

رضوان ادامه داد: در میان نخبگان و در دانشگاه‌ها بیشتر از سایر مردم و به صورت تخصصی‌تر به موضوع ادبیات کودک و نوجوان توجه می‌شود که باعث فعالیت و پیشرفت در این زمینه است و ارتباط رسانه با ادبیات نیز در زمینه پیشرفت و معرفی آثار بسیار موثر است که به نظر بنده معرفی کردن ادبیات از طریق رسانه برای هدایت مردم به سوی هنر اتفاقی است که باید شکل بگیرد.

وی در رابطه با اینکه توجه بیشتری بر جنبه سرگرمی کتاب‌های کودک وجود دارد، عنوان کرد: به نظر بنده ادبیات کودک بیشتر جنبه سرگرمی دارد و درصد پایین‌تری از آن مربوط به آموزش است.

رضوان افزود: سرگرم‌ کردن کودک به نوعی هدایت او به مسیری درست است که او را از فعالیت‌های دیگر به سمت و سوی فعالیتی شادی‌بخش هدایت می‌کند و در این زمینه آموزش مستقیم را شاهد نیستیمT جنبه آموزشی دادن به شعر کودک، لطف شعر کودک را از آن می‌گیرد.

این شاعر حوزه کودک با بیان اینکه باید برای معرفی آثار مطلوب حوزه کودک به مردم راهکاری اندیشیده شود، گفت: امروزه زمینه به دست افرادی افتاده است که شاید تخصص لازم را ندارند و افرادی که واقعا در این زمینه مشغول به فعالیت هستند به درستی دیده و شناخته نمی‌شوند و به دلیل اینکه مردم نمی‌توانند آثار خوبی را که در زمینه ادبیات کودک به چاپ می‌رسد از آثاری که مطلوب نیست تشخیص دهند، برای شناخت آثاری که جایگاه ادبی خوبی دارد باید راهکاری بیندیشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.