• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99042216483
  • خبرنگار : 30054

بهترین رمان‌های ایران و جهان

بهترین رمان‌های ایران و جهان

احتمالا شما در این متن انتظار دارید لیستی از بهترین و معتبرترین کتاب‌های ادبی در حوزه رمان در سطح ایران و جهان ببینید. اما قبل از این بهتر است کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کتاب وب، به نظر شما بهترین کتاب و بهترین رمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ مسلما هر کدام از شما می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش بدهد و یا حتی می‌توانید این اختیار را داشته باشید که از پاسخ " نمی‌دانم " استفاده کنید.

بنابراین بهتر است تمام ویژگی‌هایی که ممکن است یک رمان داشته باشد را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم تا در مجموع این موارد بتوانیم ویژگی‌های بهترین رمان را پیدا کنیم. در کلام بهتر در این متن به جایی این که بخواهیم ماهی به دستان شما بدهیم، ماهیگیری را آموزش دهیم. این اتفاق باعث می‌شود شما این فرصت را داشته باشید که کتاب‌ها و رمان‌های خوب را خودتان شناسایی کنید و در این بین کتاب‌ها و نویسنده‌هایی را پیدا کنید که کمتر شناخته شده‌اند و این درست مانند یافتن گنجی گران‌بها می‌تواند ارزشمند باشد.

برای شروع بحث بهتر است تعریفی مشخص برای "رمان" معرفی کنیم. رمان داستانی بلند است که در بستر واقعیت رخ می‌دهد که در آن کنش و واکنش‌های بسیاری رخ می‌دهد و زبان غالب آن به شکل نثر روان (غیر از شعر)  می‌باشد. در همین تعریف می‌توانیم داستان‌های حماسی مانند ایلیاد و هومر و همچنین کتاب‌هایی چون کمدی الهی دانته را از گود رمان خارج کنیم.

بحث برانگیزترین مفهومی که در تعریف رمان به آن برمی‌خوریم این است که گفتیم رمان داستانی است که در بستر واقعیت رخ می‌دهد. این سخن در دید اول دارای یک تناقض و پارادوکس است. چرا که اصولا داستان مفهومی غیر واقعی است و نمی‌توان انتظار داشت که در آن اتفاقات بر اساس واقعیت‌ها رخ دهد. از طرفی اگر بخواهیم تنها واقعیت‌ها را در داستان لحاظ کنیم در این صورت سبک‌های دوست داشتنی مانند تخیلی و سورئال به خودی خود از گود خارج می‌شوند و این چیزی نیست که خوشایند باشد.

واقعیت در رمان

منظور ما از بستر واقعیت در رمان بیشتر این است که یک داستان و یک رمان باید بتواند روابط درست و منطقی بین اجزای مختلف دنیایی که برای ما به تصویر می‌کشد داشته باشد. به بیان بهتر برای ما مهم نیست که پایه‌های این دنیا چه مقدار به دنیای واقعی نزدیک باشد و اصولا از این دنیا به چه میزان تبعیت دارد. در این جا چیزی که مهم است این است که اتفاقاتی که در دل این دنیا توسط شخصیت های مختلف رخ می‌دهد بتواند روابط منطقی برقرار کنند. البته منطقی بودن این روابط نیز بستگی به خواسته و نظر نویسنده دارد.

شاید کمی دچار سردرگمی شده باشید و این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که مگر می شود در دنیایی که منطق آن مشخص نیست بتوان قوانین مشخصی پیدا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این وظیفه شما نیست که این قوانین و روابط را پیدا کنید، بلکه این کار نویسنده است که بتواند این اتفاق را رقم بزند.

بنابراین یکی از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین مشخصه‌هایی که می‌توان بر اساس آن بهترین کتاب رمان ایران و جهان را انتخاب کرد این است که این کتاب رمان بتواند روابط درست و قابل قبولی برای ما رقم بزند. حال گفتن این نکته نیز قابل توجه است که چگونه برقراری این ارتباطات و ساختن چه نوع دنیایی باعث ایجاد انواع سبک‌های نوشتاری و محتوایی مختلف در رمان ها و کتاب های داستان شده است.

بر اساس شخصیت خود انتخاب کنید

معمولا خوانندگان مبتدی‌تر دوست دارند با خواندن کتاب وارد دنیای جدیدی شوند و اتفاقات نوین دیگری را تجربه کنند. اما بهترین راه برای ورود به دنیای کتاب این است که نزدیک‌ترین کتاب و رمان به داستان زندگی خودتان و دنیای خودتان را انتخاب کنید. نگران این موضوع نباشید که نمی‌دانید از سبک رئال خوشتان می‌آید یا سورئال. این موارد چیزهایی است که در ادامه راه کم کم متوجه آن خواهید شد. در کلام بهتر در ابتدای مسیر بهترین کتاب و رمان ایران و جهان آن کتابی است که شما از آن راضی باشید.

اما بهتر است برای رسیدن به نتایج منطقی‌تر و بهتر به سراغ مفهومی به نام نقد کتاب و رمان بروید. نقدهای درست بدون این که داستان را برای شما لو بدهند و از جذابیت رمان بکاهند کاری می‌کنند که شما بتوانید تصمیم بگیرید سراغ چه کتاب و چه زمانی بروید. نقد نه تنها برای آشنایی افراد با رمان‌های قدیمی بلکه برای صنعت نشر نیز بسیار مهم است. زیرا باعث می‌شود ناشران بتوانند به یک رمان جدید اعتماد کنند و یا بخواهند که آن را رد کنند.

در نهایت از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، شما می‌توانید بهترین کتاب و رمان ایرانی یا رمان خارجی را خودتان انتخاب کنید. کافی است به خودتان اعتماد داشته باشید و بگذارید قلبتان به کمک ابزارهایی مانند کتاب وب این انتخاب را انجام دهد. پشیمان نخواهید شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha