• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99042216622
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مسئول امور عشایر شهرستان کاشمر:

«گندم‌بر»، قابلیت تبدیل شدن به دهکده گردشگری را دارد

«گندم‌بر»، قابلیت تبدیل شدن به دهکده گردشگری را دارد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول امور عشایر شهرستان کاشمر گفت: روستای گندم‌بر قابلیت تبدیل شدن به دهکده گردشگری را دارد.

محمدرضا فارسیان امروز، ۲۲ تیر ماه، در بازدید از روستای گندم‎بر اظهار کرد: کویر جنوب شهر کاشمر یکی از مناطق با ظرفیت مطلوب برای سرمایه‌گذاری است و می‌توان از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کرد.

مسئول امور عشایر کاشمر وجود دریاچه نمک را یکی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه ذکر کرد و افزود: در این کویر بیش از یک هزار شتر وجود دارد که به این زیبایی آن افزوده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون توسط یکی از خیران شهرستان، بند خاکی در کنار این روستا احداث شده که جمع شدن این آب در منطقه به زیبایی آن افزوده است. هم‌چنین در این روستا قنات احیا شده‌ای توسط این خیر وجود دارد که البته قابل‌ استفاده نیز است.

فارسیان گفت: با توجه به اینکه جاده ‌این روستا مشکل دارد، طی ۲ سال اخیر اقداماتی در این زمینه انجام و برای سال جاری جهت اصلاح جاده، اعتبارات خاص در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: طی دو ماه آینده لوله‌گذاری آب شرب گندم‌بر از روستای شمس‌آباد واقع در شهر فیض‌آباد به طول ۱۳ کیلومتر به اتمام می‌رسد.

مسئول امور عشایر کاشمر مطرح کرد: با مساعدت فرماندار و معاون عمرانی فرمانداری کاشمر اعتبارات خاصی به امور عشایر شهرستان در سال ۹۸ به مبلغ ۱۶۷ میلیون تومان اختصاص یافت که بیش از ۶۰ درصد از این اعتبار برای منطقه گندم‌بر هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته صد در صد اعتبارات امور عشایر تخصیص‌ یافته که تا کنون ۵۰ درصد آن را هزینه کرده‌ایم و ۵۰ درصد دیگر برای احداث ۲ پل جاده‌ای در روستای اوندر هزینه می‌شود.

فارسیان عنوان کرد: هم‌اکنون در روستای گندم‌بر ۸۵ خانوار زندگی می‌کنند. در شهرستان کاشمر ۱۲ نقطه عشایری داریم که شامل ۵۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر یک هزار نفر هستند. تعدادی از این عشایر در روستاها مستقر هستند که به نام سامانه عرفی نام‌گذاری شده‌اند.

وی گفت: گروهی از این عشایر اقدام به کوچ می‌کنند و در شهرستان‌های کوهسرخ، تربت‌حیدریه و نیشابور مستقر می‌شوند، از طرف دولت سهمیه آرد برای پخت نان و هم‏چنین جو و کنستانتره و علوفه یارانه‌ای برای دام عشایر توزیع می‌شود، همچنین طی یک سال اخیر برای خرید دام بیش از ۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصدی به عشایر پرداخت شده است.

مسئول امور عشایر کاشمر با اشاره به اینکه اقتصاد عشایر دامپروری است و متأسفانه با کاهش قیمت دام زنده دامداران متضرر شده‌اند، تصریح کرد: به روستای گندم‌‏بر به دلیل فاصله بیشتر از شهر و همچنین منطقه کویری از سوی مدیران شبکه بهداشت و درمان، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی و دامپزشکی توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

روستای گندم‌بر از توابع بخش مرکزی کاشمر از محروم‌ترین روستاهاست که پیش‌تر عشایر نشین بوده، اما در سال‌های اخیر افرادی در این روستا اسکان یافته‌اند، این روستا که در ۲۵ کیلومتری شهر کاشمر واقع شده تنها روستای این شهرستان است که از نعمت راه روستایی آسفالته برخوردار نیست.

«گنده‌بر» یا «گندم‌بر» روستای کوچک ۵۶ خانواری، یکی از ۵۸ روستای شهرستان کاشمر است. این روستا به آب شرب دسترسی ندارد و دامداری تنها راه کسب درآمد این روستایی‌ها برای گذران زندگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha