• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042216660
  • خبرنگار : 71402

مذاکرات تازه رهبران صربستان و کوزوو با همان مسائل قدیمی

مذاکرات تازه رهبران صربستان و کوزوو با همان مسائل قدیمی

رهبران صربستان و کوزوو امروز (یکشنبه) گفت‌وگوهایشان را با هدف عادی‌سازی روابط به بن‌بست رسیده، از سرگرفتند؛ تحرکی که بیش از ۲۰ سال پس از اقدام بلگراد در اعزام نیرو به این منطقه و سرکوب اعتراضات جدایی‌طلبان آلبانیایی‌تبار صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان و عبدالله هوتی، نخست‌وزیر کوزوو مذاکراتی ویدیویی با میانجیگری جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کردند که با هدف مقدمه‌چینی نشست رو در رو میان این رهبران بود که احتمالا برای روز پنج‌شنبه در بروکسل برنامه‌ریزی شده است.

این فرایند که با عنوان گفت‌وگوی بلگراد –پریشتینا شناخته می‌شود، از نوامبر سال ۲۰۱۸ مسکوت مانده بود.

جوزپ بورل در بیانیه‌ای ویدیویی تاکید کرد: تبعیت از توافقی برای عادی‌سازی مناسبات دوجانبه برای آینده بهتر مردمان کوزوو و صربستان حیاتی است. این برای چشم‌انداز اروپایی و برای امنیت و ثبات این منطقه اهمیت دارد. این مذاکرات به شجاعت سیاسی دو طرف نیازمند است. این فرایند به تعهد و مشارکت در چارچوب آشتی و عملگرایی نیاز دارد. این فرایند ساده‌ای نیست و نبوده است اما ضرورت کار در مسیر صلح و شکوفایی در راستای آینده مشترک وجود دارد.

ووجیچ و عبدالله هوتی در گفت‌وگوی روز جمعه بر مواضع خودشان روی وضعیت کوزوو تاکید کردند. رئیس‌جمهوری صربستان گفت، اگر آن‌ها روی این مساله متمرکز شوند که آیا بلگراد باید استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد یا خیر این مذاکرات "بی‌معنا" خواهد شد. نخست‌وزیر کوزوو هم گفت: به رسمیت شناختن مشترک میان دو کشور تنها راه عادی‌سازی روابط است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ به صورت یک‌جانبه از صربستان اعلام استقلال کرد؛ اقدامی که بلگراد از به رسمیت شناختن آن امتناع کرده و تنش‌ها از آن زمان ادامه دارد.

مذاکراتی با میانجیگری اتحادیه اروپا از مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و به عقد بیش از ۳۰ توافق انجامید اما هیچ کدام از آن‌ها اجرا نشده‌اند. رهبران فرانسه و آلمان جمعه بعد از این مذاکرات گفتند، ووجیچ و عبدالله هوتی برای از سرگیری گفت‌وگوها و تعمیق همکاری در حوزه‌های متنوع که به اعتمادسازی منجر شود، توافق دارند.

در بیانیه مشترک مذکور تاکید شد، عادی‌سازی روابط کوزوو و صربستان "اهمیت فوق‌العاده‌ای برای امنیت و ثبات این منطقه و فراتر از آن دارد و تاثیر زیادی روی چشم‌انداز عضویت این دو کشور در اتحادیه اروپا" می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha