• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042417579
  • خبرنگار : 71402

تاکید گوترش بر برقراری آتش‌بس فوری میان ارمنستان-جمهوری آذربایجان

تاکید گوترش بر برقراری آتش‌بس فوری میان ارمنستان-جمهوری آذربایجان

سخنگوی سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) گفت، آنتونیو گوترش خواستار توقف فوری خصومت‌ها در مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان و تنش‌زدایی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، استفان دوجاریک در بیانیه‌ای گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل عمیقا از شنیدن گزارش‌هایی از تبادل آتش از جمله استفاده از تسلیحات سنگین در امتداد مرز بین‌المللی ارمنستان و جمهوری آذربایجان که ظاهرا تلفاتی داشته است، نگران شده است. دبیرکل سازمان ملل بر توقف فوری درگیری تاکید دارد و از تمام طرف‌ها می‌خواهد تا گام‌هایی در راستای تنش‌زدایی وضعیت و خویشتنداری از بیان لفاظی تحریک‌آمیز بردارند.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، گوترش حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای رسیدگی به "این وضعیت خطرناک و یافتن یک راهکار مسالمت‌آمیز و مذاکره‌شده برای پایان یافتن درگیری ناگورنو-قره‌باغ اعلام می‌کند."

اخباری از درگیری‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان از یکشنبه آغاز شد و ایروان و باکو یکدیگر را به آغاز درگیری در امتداد خط تماس میان استان تاووش ارمنستان و منطقه تووز جمهوری آذربایجان متهم می‌کنند. باکو گفته است چهار سرباز آن حین این درگیری‌ها کشته شده‌اند و مقام‌های ایروان هم از زخمی شدن ده‌ها تن از طرف ارمنی حین این خشونت‌ها خبر داد.

در همین حال مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر دو کشور برای کاهش تنش‌ها در مرز مشترک گفت، درگیری اخیر مرگبار لزوم استفاده از کانال‌های ارتباطی مستقیم موجود برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر را ضروری می‌کند.   

اورتگاس گفت: ایالات متحده شدیدا خشونت در امتداد مرز بین‌المللی ارمنستان-جمهوری‌ آذربایجان را رد می‌کند. ما از طرفین می‌خواهیم تا استفاده از زور را فورا متوقف کنند، از خطوط ارتباطی مستقیم کنونی میان خودشان برای جلوگیری از تنش بیشتر استفاده کنند و ایالات متحده همچنان با قدرت به کمک به طرفین برای دستیابی به راهکار همیشگی و مسالمت‌آمیز برای درگیری ناگورنو-قره‌باغ متعهد است. ما همچنان به صورت فعال در تلاش‌ها برای دستیابی به این هدف مشارکت می‌کنیم.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha