• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042417796
  • خبرنگار : 71402

رئیس پارلمان کاتالونیا هدف بدافزار جاسوسی اسرائیلی

رئیس پارلمان کاتالونیا هدف بدافزار جاسوسی اسرائیلی

رئیس پارلمان کاتالونیا و قانونگذار منطقه‌ای از حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالان» تاکید کرد، تلفن همراهش در سال ۲۰۱۹ با استفاده از بدافزار «پگاسوس» شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او گروپ» هدف قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های گاردین و ال پائیس دوشنبه گزارش دادند، راجر تورنت، رئیس‌ پارلمان کاتالونیا از طریق گروه فعال آنلاین و خصوصی مستقر در دانشگاه تورنتو متوجه این حمله هکری شده است. این قانوگذار "دولت اسپانیا" را مقصر دانسته و آن را "جنگ کثیف" علیه سیاستمدار مخالفت توصیف کرده است.

براساس این گزارش، راجر تورنت به همراه دست‌کم دو سیاستمدار کاتالونیایی طرفدار استقلال به نام‌های آنا گابریل و جوردی دومینگو هدف این بدافزار جاسوسی اسرائیلی قرار گرفته است. این نرم‌افزار اجازه دسترسی به دوربین تلفن هوشمند را می‌دهد و میکروفن آن دستگاه را به "جاسوس همراه" تبدیل می‌کند.

رئیس پارلمان کاتالونیا گفت: این نگرانی‌ها و ایده‌های فعالان حامی استقلال را تایید و اثبات می‌کند که این کشور برای استفاده از تمام مکانیسم‌ها برای پیگرد یک پروژه سیاسی مشروع استفاده می‌کند. این اتفاق از نقطه نظر دموکراتیک و قانون، غلط و غیر قابل پذیرش است. اینکه پول هنگفتی از منابع عمومی برای خرید بدافزاری هزینه شود که ابزاری علیه مخالفان سیاسی شود، غیر اخلاقی است.

این مقام ارشد کاتالونیا همچنین تاکید کرد، شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او این نرم‌افزار جنجالی خود را که برای رهگیری مجرمان و تروریست‌ها به کار می‌رود، تنها به دولت‌ها می‌فروشد و او این مساله را پیگیری می‌کند.

مرکز اطلاعات ملی اسپانیا در واکنش به گزارش گاردین در بیانیه‌ای اعلام کرد، مطابق سیستم حقوقی عمل می‌کند و به قوانین احترام می‌گذارد و فعالیت آن تحت نظارت دیوان عالی ملی است. این نهاد اطلاعاتی به پرسش مستقیم این روزنامه انگلیسی درباره استفاده از بدافزار پگاسوس پاسخی نداد.

در همین حال دفتر نخست‌وزیر اسپانیا در بیانیه‌ای تاکید کرد، هیچ مدرکی دال بر هدفگیری تلفن‌های همراه سیاستمداران کاتالونیا وجود ندارد و افزود که چنین عملیات‌هایی عموما "مطابق با دستورهای قضایی مرتبط انجام می‌شوند."  

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha