• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99042518825
  • خبرنگار : 30054

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی چیست؟ امروزه ملات‌ها و بتن‌های ساختمانی معمولی برای نصب و تثبیت ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات عظیم مهندسی گزینه مناسبی نیستند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام شیمی بازار، هنگام اجرای عملیات ساختمان، پارامترهایی چون مقاومت فشاری، خمشی و کششی اهمیت زیادی می‌یابند؛ زیرا این سازه‌ها، نیروهای فشاری زیادی را به تکیه‌گاه‌ها، به‌صورت فشاری و کششی و خمشی وارد می‌کنند و لازم است که برای این‌گونه سازه‌ها از گروت استفاده شود.

گروت این روزها محصول حائز اهمیتی در ساخت و ساز است. این ماده که از ترکیب آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های دیگر به دست می‌آید، کارکردی مشابه با ملات دارد و برای پر کردن فضاهای خالی و ترک‌های بزرگ گزینه بسیار مناسبی است.

در واقع آن‌ها هم به عنوان یک ماده مستقل شناخته می‌شوند و هم به عنوان یک ماده تعمیری بتن. گروت‌ها به شکل پودر هستند و پس از مخلوط شدن با آب به شکل ملات سیال استفاده می‌شوند.

گروت‌ها چه از نوع سیمانی باشند چه گروت اپوکسی به دلیل افزایش حجمی که پیدا می‌کنند، باعث می‌شوند که بتوان از پر شدن دائمی تمامی فضای گروت‌ریزی شده اطمینان حاصل کرد و این خاصیتی است که در ملات‌های ماسه سیمان معمولی وجود ندارد.

گروت منبسط شونده است و خاصیت غیرانقباضی دارد. مقاومت آن بیشتر از بتن معمولی است و همچنین قابلیت و توان کنترل بارهای دینامیکی را بیشتر از ملات مشابه دارد؛ به همین دلیل پرکننده خوبی برای زیر صفحات و بیس پلیت‌های ستون‌های فلزی، پمپ‌ها، جک‌ها، دستگاه‌های پرس، فن‌ها و روترهای سانتریفیوژ است.

طراحی گروت‌ها به نحوی است که می‌توانند نیروهای وارد را جذب کنند و آنها را به بخش زیر کار منتقل کنند؛ بنابراین آن‌ها در مرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به مقاومت بالا، ترمیم ترک‌های عمیق و زیرسازی تجهیزات سنگین وجود دارد.

برای نمونه در نصب انواع ماشین‌آلات نیروهای وارده از آنها توسط گروت به فوندانسیون بتنی منتقل می‌شود. در هنگام ترمیم مساحت های زیاد یا عمیق، ترکیب گروت و ترمیم‌کننده الیاف‌دار از لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه است و آسیبی به عملیات ترمیم نمی‌زند.

جهت کاهش احتمال خطا در تولید گروت و تسهیل اجرای عملیات گروت‌ریزی، این ماده به شکل بسته‌های خشک از پیش مخلوط شده تولید و عرضه می‌شوند و به‌آسانی و با اضافه کردن مقدار مشخصی آب آماده مصرف می‌شوند.

انواع گروت

گروت‌ها عموما در سه نوع اصلی تولید و روانه بازار می‌شوند:

گروت پایه سیمانی

این نوع گروت‌ها از ترکیب سیمان هیدراته، سنگدانه با دانه‌بندی مشخص و مواد افزودنی ساخته می‌شوند و به شکل خمیری و سفت شده قابل‌ استفاده‌اند. می‌توان از آن‌ها برای انتقال بارهای فشاری استاتیکی بزرگ، انتقال بارهای ضربه‌ای و دینامیکی استفاده کرد.

گروت‌های سیمانی رایج‌ترین نوع برای مصارف عمومی هستند و معمولا برای ضخامت‌های ۲ الی ۱۰ سانتی‌متر مناسب‌اند. نوع ویژه آن‌که دانه‌بندی حداکثر تا ۳ میلی‌متر دارد برای پر کردن حفره‌ها و منافذ دور از دسترس بسیار مناسب است.

نوع دانه‌درشت آن غالبا برای استفاده در ضخامت‌های بالای ۱۰ سانتی‌متر به کار می‌رود و برای پر کردن زیر تکیه‌گاه‌ها کاربرد دارد.

گروت پایه سیمانی منبسط شونده

در شرایط خاص آب و هوایی و دمای بالا، امکان از دست رفتن بیشتر آب ملات وجود دارد. در این حالت باید برای گروت، انبساط آزاد بیشتری در نظر گرفته شود تا انقباض به وجود آمده ناشی از تبخیر آب را جبران کند.

در این حالت استفاده از گروت منبسط شونده پیشنهاد می‌شود. گروت پایه سیمانی منبسط شونده از سیمان، سنگدانه با دانه‌بندی خاص، الیاف پلی پروپیلن، روانساز پودری و مواد منبسط کننده ملات فرموله و تولید می‌شود.

مزایای گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یک ملات بسیار قدرتمند است که از نظر کیفیت و مقاومت در مقایسه با همه گروت‌های پایه سیمانی بهتر عمل می‌کند. این محصول حالت روان ندارد و شره نمی‌کند و به همین دلیل در کلیه سطوح افقی عمودی و بالاسری قابل‌ استفاده است.

این محصول خاصیت سیالیت بالایی دارد و به همین دلیل دسترسی و پر کردن نقاط دوردست مورداجرا را تسهیل می‌کند.

از گروت پروکسی غالبا در زمان نصب و تثبیت ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین استفاده می‌کنند. مقاومت فشاری و کششی بالای این محصول باعث شده که تحمل خوبی در برابر فشارهای دینامیکی و نیروهای خمشی برشی داشته باشد.

گروت پروکسی تا ۱۱۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر تحمل فشار دارد و تا محدوده ۱۲۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تحمل کشش دارد.

کاربردهای گروت اپوکسی

از گروت اپوکسی غالبا در موارد زیر استفاده می‌کنند:

 . نصب بیس پلیت ستون‌ها و صفحات زیر ماشین‌آلات سنگین

. ترمیم کف‌های صنعتی تحت بار و ترافیک سنگین

. ترمیم شکستگی و پریدگی لبه‌ها

. ترمیم آسیب‌های واردشده بر کانال‌ها و سازه‌های آبگیر

. تعمیرات عرشه بتنی پل‌ها و قطعات پیش‌ساخته بتنی

. ایجاد چسبندگی بین مقاطع فلزی و بتن یا سنگ

. پر کردن حفره‌های میان بولت‌ها و فضای بین بتن و غلاف فلزی در کارهای مقاوم‌سازی

. اصلاح و مسطح ساختن ناهمواری‌های قالب بندی

. وصل قطعات بتنی سخت شده به یکدیگر

. پرکردن گروت‌ریزی زیر ریل‌های تحت بار زیاد

. نصب و ثابت‌سازی تجهیزات در محیط‌هایی با مواد شیمیایی اسیدی و نمک‌های خورنده بتن

تحقق مزایای گروت به انتخاب درست مصالح، رعایت نسبت‌های استاندارد و استفاده از افزودنی‌های مناسب وابسته است.

گروت‌های اپوکسی و گروت‌های بر پایه سیمان مواد و ساختار شیمیایی کاملا متفاوتی نسبت به هم دارند و به همین علت هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربفردی دارند.

اگر نیاز دارید که با تامین‌کنندگان این محصول در ارتباط مستقیم قرار بگیرید و یا از آخرین قیمت‌های گروت اپوکسی در سریع‌ترین زمان ممکن مطلع شوید، مراجعه و عضویت در وب سایت شیمی بازار به شما توصیه می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha