• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۰۱:۳۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99042820810
  • خبرنگار : 71635

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد

ایران در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی کرونا

ایران در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی کرونا

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره نتایج تحقیقاتی مبنی بر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تا کنون، توضیح داد و گفت: چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم که به اعتقاد بنده روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد مبتلا به کووید۱۹ بدون علامت هستند، گفت: برهمین اساس هم این آمار ۲۵ میلیونی جزو آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، نیست. ارائه آمارهایی مانند ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تاکنون با مطالعات سری‌اپیدمی بر بیماری به دست می‌آید که نشانگر وسعت گسترش بیماری است.

وی با بیان اینکه این موضوع را باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: اگر این تعداد افراد به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، به احتمال زیاد مجددا به بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ زیرا آنتی‌بادی محافظت کننده در بدن شان به وجود آمده است و شاید اگر روزی تا ۷۰ درصد جمعیت ایران مبتلا شوند بتوان ماسک، دستکش و... را کنار گذاشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ابتلای مجدد به کرونا برای بار دوم بسیار نادر است و در صورتی که فردی مجددا مبتلا شود امکان ابتلا به نوع شدید و خفیف در او یکسان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار مرگ و میر ناشی از کرونا دقیق ذکر می‌شود اما آمار اعلام شده در مورد ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی با آمار روزانه وزارت بهداشت مطابقت ندارد؟، گفت: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد مواردی که بی‌علامت یا کم علامت به ویروس مبتلا می‌شوند، مرگ و میر ندارند و علت این تفاوت همین موضوع است.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، گفت: کشورمان در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی است؛ بنابراین چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم. اعتقاد بنده این است که روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است. با توجه به این موضوع برای دسترسی به واکسن باید وضعیت بیماری در ایران و جهان را کنار یکدیگر بسنجیم. در صورتی که یک بار ابتلا به بیماری سبب عدم ابتلای مجدد به کویید۱۹ باشد، نشان می‌دهد فرد در برابر بیماری ایمن شده است، ولی اگر ایمنی پایدار نباشد حداقل تا زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی به طور موقت از این مخمصه نجات پیدا می‌کنیم.

مردانی درباره تخمین موارد ابتلای تا ۳۵ میلیون ایرانی به بیماری در ماه‌های آینده، تصریح کرد: در اسفند ماه پیش‌بینی کرده بودم که حداقل تا یک سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد، آن زمان این موضوع باعث ناراحتی مردم شد، اما اکنون می‌بینیم که آن پیش‌بینی‌ها درست بوده است و قدم اول ایمنی جمعی محقق شده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با استناد به گزارشی از وزارت بهداشت اعلام کرد که تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر  ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا به آن خواهند بود.

در همین راستا مصطفی قانعی - دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت که بیش از ۹۰ درصد  کسانیکه به بیماری کووید_۱۹ مبتلا می شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی کنند. بنابراین زمانیکه وزارت بهداشت اعلام می کند ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت کشور، به کرونا مبتلا شده اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که با ویروس مواجهه داشته اند، اما مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

ابتدا اینکه شاید برخی تصور کنند چون اسم گروهی یا گله ای روی این نوع ایمنی گذاشته شده ، پس باید همه چیز به حال خود رها شود وافراددرهم بلولند تا درنهایت مشکل خود بخود حل شوند !!!. خیراصلا اینطور نیست ، ایمنی گروهی هم قواعدی دارد و باید بسیار حساب شده انجام شود . مثلا : 1 -- حتما باید افراد پیر و افراد ضعیف و دارای بیماری های زمینه ای چداسازی و ایزوله شوند 2- میزان مواجه ناخواسته اولیه افراد با ویروس حداقل ممکن باشد 3- جامعه ای که قرار است ایمنی گروهی در آنها رخ دهد باید از لحاظ پزشکی و سطح عمومی بهداشت بسیار پیشرفته باشد ، به نحوی که تنها کشور جهان که تا این لحظه این ترم در آن اجرا شده کشور سوئد است که از جمله پیشرفته ترین کشورهای جهان از لحاظ بهداشت محسوب میشود ، اما با این وجود باز هم اجرای ایمنی گروهی با انتقادهای بسیار گسترده محافل مختلف اجتماعی آن کشور مواجه شده است 4 - باید یکپارچگی ژنتیکی کامل دربین مردم آن جامعه وجود داشته باشد. چنین یکپارچگی کامل ژنتیکی در دنیای امروز فقط شاید در برخی قبایل بدوی و دور افتاده آفریقایی وجود داشته باشد که برای مدت هزاران سال ، افراد آن قبایل نه از جامعه و قبیله خود خارج شده اند ونه فردی از بیرون به آن قبایل وارد شده است. در دنیای مدرن امروزی چنین جوامع ایزوله ای وجود خارجی ندارند ( جز همان قبائل معدود بدوی ) ، بنابراین یکپارچگی کامل ژنتیکی در جوامع ، امروزه اصلا وجود خارجی ندارد.

avatar

با توجه به اینکه اخیرا اخبار متعددی شنیده میشود دال براینکه حتی افراد جوان و کاملا سالم ، و حتی نوزادان تازه متولد شده به کرونا مبتلا میشوند و متاسفانه براثر آن فوت میکنند ، باید در تعیین استراتژی ایمنی گروهی یا هر شیوه دیگر برای مقابله با کرونا نهایت احتیاط شود.تا به هیچ گروه و دسته سنی آسیبی از این بیماری وارد نشود

avatar

اعلام مواجهه قبلی 25 میلیون نفر با کرونا ، به این معنی نیست که در این مدت به همین تعداد تست سرولوژی هم انجام شده است. خیر اصلا این تعداد تست امکانپذیر نیست . بلکه ابتدا در نمونه تست های انجام شده در چند ماهه اخیر ، درصدافرادی که در این نمونه تست ها ، آنتی بادی مربوطه در نمونه خون آنها وجود داشت مشخص شد . سپس این درصد در کل جمعیت کشور ( 80 میلیون) ضرب شد که جواب شد 25 میلیون . یعنی در واقع نتایج گرفته شده از تعدادی نمونه آزمایش بوده که به کل کشور تعمیم داده شد. بنابراین عدد 25 میلیون صرفا یک تخمین است و عدد دقیقی نیست ، احتمالا عدد واقعی کمتر است

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۰۸:۴۷

یافته‌های اخیر پژوهش‌هایی که سایت خود شما هم در موردشون مطلب نوشته نشون میدن که ایمنی جمعی قابل تحقق نیست!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۱:۰۰

آقای سامان ، اهدای خون " سالم "

avatar

علی رغم توصیه کارشناسان و مراجع بهداشتی جهان مبنی بر مردود دانستن روش ایمنی گروهی ، اما در کشور ما ، بنا به هر دلیلی ، بطور خواسته (با اعلام مواجهه 25 میلیون نفر با ویروس کرونا) ، و یا بطور ناخواسته و از روی ناچاری ، آنچه که عملا در حال وقوع است ، حرکت در جهت همین شیوه ایمنی گروهی است . در برسی شروط 4 گانه ای که برای دستیابی به ایمنی گروهی برشمردیم ، مشاهده میکنیم که دستیابی به دو شرط آخری ، یعنی دارابودن سطح بهداشت بسیار پیشرفته ، و یکپارچگی کامل ژنتیکی ، نه تنها از دسترس کشور ما ، بلکه دسترس اکثر کشورهای جهان خارج است. پس آنچه باقی میماند آن دوشرط اولی است ، یعنی ایزوله کردن کامل افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای و نوزادان و افراد ضعیف و غیره ، و محافظت از آنها، و شرط بعدی ، فراهم آوردن شرایطی که در صورت تماس ناخواسته افراد سالم با این ویروس ، ، آلودگی آنها حداقل ممکن باشد. در اینصورت باید لااقل در انجام همین دوشرط تلاش بیشتری کنیم . مثلا اتوبوس ها ، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی حداقل مسافر را سوارکنند کنند ، فروشگاهها و سایر مکان های عمومی افراد کمتری را پذیرش کنند ، محدودیت های سفر ، .... و سایر محدودیت های مشابه تا انتقال نا خواسته ویروس در بین افراد به حداقل ممکن برسد .... حتما و حتما و حتما باید افراد پیر و دارای بیماری های زمینه ای ، و افراد ضعیف و غیره ، ایزوله شوند و از حضور در محل کار منع شوند ، در غیر اینصورت متاسفانه احتمال ابتلای افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای به کرونا بالا میرود که منجر به افزایش جانباختگان خواهد شد. و همچنین چون افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای نوع شدید کرونا را تجربه میکنند ، در نتیجه تکثیر ویروس در بدن آنها زیاد بوده ، و آنها میتوانند به منبعی بزرگ برای آلودگی سایر افراد نیز تبدیل شوند. ازسوی دیگر اگر هرچقدر تماس ناخواسته افراد سالم با ویروس کرونا کمتر باشد ، عوارض ویروس در بدن آنها کمتر بوده یا به صفر خواهد رسید، ولی آنتی بادی در بدن آنها تشکیل خواهد شد

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۰۹:۱۰

وقتی سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که امکان ابتلای مجدد بسیار بالاست و نهایتا بدن افراد تا سه ماه ایمن شود، در تعجبم از این خبر

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۰۹:۱۳

بر اساس آخرین تحقیقات که اتفاقا در سایت خودتان هم منتشر شده است، امکان ایمنی گله ای برای ویروس کرونا وجود ندارد.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۰۹:۱۸

به عنوان یک میکروبیولوژیست میگم برای ویروس کرونا امکان ایمنی گله ای وجود ندارد چرا که آنتی بادی ها تنها تا سه ماه در بدن باقی می مانند و توسط سلول های تی خاطره امکان تولیدشون برای این ویروس هست. از سوی دیگر این ویروس جهش های زیادی دارد و در نتیجه امکان ایمنی گله ای وجود ندارد. لطفا به آخرین تحقیقات مراجعه شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۰:۰۶

با سلام. احتراما جناب دکتر مسعود مردانی، اینجانب پزشک نیستم ولی امار مبتلایان 25 میلیون نفر به ویروس کرونا محتمل به نظر نمی رسد.طبق نورم جهانی از هر 100 نفر مبتلا به کرونا 2 الی 3 نفر تلفات دارد.با این تفاصیل اگر در کشور ما 25 میلیون نفر گرفتار کرونا ویروس شده باشند و ما حداقل تلفات یعنی 2 در صد را هم در نظر بگیریم در نتیجه امار تلفات انسانی در کشور ما 500 هزار نفر می شود. اقای دکتر لطفا در مورد امار 25 میلیونی بیشتر توضیح دهید تا ما تصحیح گردیم.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۱:۱۶

تنها زدن ماسک کافیه یا سیاست های پیش گیرانه دیگری هم باید اعمال شود مثل جلوگیری از تجمعات تفریحی و امثال ان

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۱:۲۹

همه گیری با چه هزینه ای؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۲:۵۳

جناب دکتر در گفتگوی تلویزیونی فرمودند که ایمنی در افراد مبتلا ثابت نشده حال چطور ای نظرات رو ابراز نمودند.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ ۱۴:۲۵

لطفا سندومدرک ارائه شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۳۱ ۰۹:۰۲

من خفه‌ی این استراتژی تون هستم. یعنی همه باید بریم کرونا بگیریم تا کشور به سمت ایمنی جمعی حرکت کنه.