• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99042921848
  • خبرنگار : 50153

تونل سوم، روایتی از جنایات رژیم پهلوی

تونل سوم، روایتی از جنایات رژیم پهلوی

ایسنا/قم «تونل سوم» رمان نوجوان و ماجرا محور است که به دل تاریخ تونل می‎زند و مخاطب نوجوان را با گوشه‎ای از جنایات رژیم پهلوی آشنا می‎کند.

 اثر 173 صفحه‎ای«تونل سوم»  برگزیده‎ چهلمین جشنواره‎ انقلاب اسلامی است که به همت انتشارات شهید کاظمی روانه‎ بازار شد تا در سبد فرهنگی خانواده‎های دغدغه‎مند قرار گیرد.

فاطمه الیاسی، نویسنده‎ جوان این اثر کوشیده با خلق صحنه‎هایی دراماتیک، نوجوان را به کرمانشاه چهار دهه پیش ببرد و در این سفر او را با وحید که پسری پر جنب و جوش و غیر قابل کنترل است، همراه سازد.

سفر وحید سفر بلوغ است. او در این داستان قد می‎کشد و بزرگ می‎شود و در سایه‎ همین قد کشیدن به مبارزی تمام عیار تبدیل می‎شود. او که ابتدا گمان می‎کند در منجلاب حیله و نیرنگ غرق شده، پس از تلاش و دست و پا زدن خودش را از باتلاق بیرون می‎کشد و می‎تواند سهم خود را از سفره‎ی مبارزه و انقلاب برگیرد.

نویسنده که قصد طنز پردازی نداشته، اما برای مخاطب طنازی کرده و شوخی و خنده را چاشنی غم و گریه کرده تا نوجوان با شخصیت داستان زندگی کند. با خنده‎اش بخندد، با گریه‎اش گریه کند و با بزرگ شدن او، بزرگ شود و قد بکشد.

الیاسی در این رمان شخصیتی خلق کرده که در عین شیطنت و سر به هوایی، باهوش و با پشتکار است. پر است از ایده‎های نو، لبریز از شور زندگی. وحید پسری نیست که در بچگی بزرگ شده و کارهای بزرگ‎ترها را انجام بدهد. او با بچگی کردن و سر به سر بقیه گذاشتن اهدافش را پیش می‎برد. مانند هم سن و سال‎هایش لجش می‎گیرد، قهر می‎کند و حتی می‎ترسد؛ اما در نهایت اوست که مهار امیال سرکشش را در دست می‎گیرد، نه این که افسار خود را به دست نفسش بسپارد.

شخصیت نوجوان داستان که حدود سه سال برای پرورش آن وقت صرف شده، یکی از صدها نخبه ‎ ی ایرانی است که دستگاه حکومت از وجودشان واهمه داشت و همواره سعی می ‎کرد استعداد و نبوغ‎شان را کور کند یا اگر نتوانست جلوی آن‏ها را بگیرد، دست کم تحت نظارت خویش در آورد .
 فاطمه الیاسی در گفت‌وگویی که به مناسبت انتشار آخرین اثرش با خبرنگار ایسنا داشت، گفت: نویسندگی‌را از چهار سال پیش شروع کردم و مسیر زندگیم کاملا عوض شد؛ مثل این که گمشده‌ام‌را پیدا کرده‌باشم.

وی افزود: مدتی داستان کوتاه می‌نوشتم. با مجله زن روز همکاری کردم و داستان نوشتم. حتی با چند تن از نویسندگان تصمیم گرفتیم مجموعه داستان بنویسیم با موضوع مقاومت و تحولات منطقه که  به زودی چاپ خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha