• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99043022117
  • منبع : فضای مجازی

/یادداشت/

تاملی بر روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق

تاملی بر روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق

گسترش روابط راهبردی ایران و عراق برای خنثی‌سازی حربه‌های آمریکایی بسیار راهگشا و سازنده است.

به گزارش ایسنا، رضا رسالت در یادداشتی با عنوان "تاملی بر روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق" نوشت: دگرگون کردن ماهیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جوامع خاورمیانه هدف دراز مدت ایالات متحده آمریکا در منطقه اعلام شده است. در حقیقت اصلی ترین انگیزه واشنگتن از طرح خاورمیانه بزرگ نیز ایجاد دگرگونی های سیاسی- اجتماعی در این منطقه به شمار میرود. نظریه پردازان کاخ سفید با همسان جلوه دادن بنیادگرایی اسلامی و تروریسم، به خیال خود در صدد دموکراتیزه کردن کشورهای منطقه خاورمیانه به سبک ویزه خویش برای ریشه کن کردن تروریسم هستند. یکی از اهداف حمله نومحافظه کاران کاخ سفید به عراق در مارس 2003 و تصرف این کشور که بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام شد، تبدیل عراق به سرمشق توسعه و ترویج دموکراسی و ایجاد یک دومینوی دموکراسی سازی در منطقه بوده است. 
روی کار آمدن مقامات عراقی با رای مستقیم مردم این کشور و مردمی بودن دولت در این کشور موجب گرم شدن دوستی‌ها و برادریها با ایران شده است و همکاریهای موجود میان آنها، جایگاه هر دو را در منطقه و جهان ارتقاء داده است.
همکاری و تعاملات سازنده میان دو کشور می‌تواند روابط آنها را راهبردی و خدشه ناپذیر نماید و تبادلات تجاری و اقتصادی میان آنها می‌تواند از یک الگوی هم افزا تبعیت کرده و سطح تعاملات اقتصادی دو کشور را به نصابی مطلوب برساند. طبیعی است که در خلال روند فزاینده و رشد مناسبات تجاری و اقتصادی، روابط سیاسی نیز قوام بیشتری خواهد گرفت و اختلافات پیرامونی به شکل مطلوب تری فیصله پیدا خواهد کرد.
جایگاه راهبردی ایران امروزه نه تنها در میان شیعیان عراق بلکه در میان دیگر اقوام عراق نیز جایگاهی محترم و قابل احترام است، خصوصا اینکه خون دو ملت در مبارزه و شکست داعش در هم آمیخته شده و این مسئله پیوندهای عمیق برادری را میان دو ملت به وجود آورده است. امروز شاهد آن هستیم که به برکت خون سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس دو ملت ایران و عراق خود را میراث دار این خون می‌دانند و خون بهای آن را در خروج کامل نیروهای آمریکایی در منطقه طلب می‌کنند.
در این میان، توسعه  پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا به ویژه همسایگان جمهوری اسلامی ایران موجب تحمیل هزینه های دفاعی فراوان بر کشورهای منطقه شده است. آمریکا با حضور نظامی خود در منطقه علاوه بر بحث تامین کنترل و حفاظت خطوط انتقال انرژی (نفت و گاز) و ترانزیت کالا و تامین امنیت متحدین خود در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر امنیت ایران تاثیر گذار میباشد. می‌توان به مواردی همچون استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای پیرامونی ایران با در اختیار گرفتن پایگاه های نظامی، مقابله با تاثیرات و نفوذ ایران در کشورهای منطقه، ممانعت و یا تضعیف حضور ایران در بازارهای اقتصادی موجود در منطقه، تقویت برتری نظامی نیروهای مسلح کشورهای همسایه که به موجب ان تقویت دیدگاه های ایران ستیزی و افزایش تفکر تهاجمی متحدین امریکا علیه ایران در منطقه خواهد شد.
گسترش روابط راهبردی ایران و عراق برای خنثی سازی این حربه آمریکایی نیز بسیار راهگشا و سازنده است. مقامات رسمی ایران نیازی ندارند که همچون مقامات امریکایی چراغ خاموش و بدون اطلاع قبلی به عراق سفر کنند، بلکه بر عکس سفر مقامات ایران از پیش برنامه ریزی میشود که این خود نشان از پیوند اخوت و همگرایی منافع بلند مدت میان دو کشور ایران و عراق است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha