• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99043122959
  • خبرنگار : 71516

"موافقت پارلمان مصر به معنای اعزام فوری نیرو به لیبی نیست"

"موافقت پارلمان مصر به معنای اعزام فوری نیرو به لیبی نیست"

کارشناسان نظامی مصر اعلام کردند موافقت پارلمان با اعطای اختیار به رئیس‌جمهور برای اعزام نیرو به خارج از مرزها به معنای اعزام فوری نیرو به لیبی نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سمیر راغب، کارشناس امنیتی و پژوهش‌های استراتژیک گفت: تصمیم پارلمان در راستای تکمیل تدابیر قانونی لازم برای مداخله در صورت نقض امنیت ملی کشور است.

وی افزود: این تصمیم به نیروهای مسلح موافقت لازم را می‌بخشد. این نیروها بنا به نیاز و در راستای هماهنگی با نیروهای مسلح لیبی به وظایف خود عمل می‌کنند. اکنون موضوع نظامی است.

وی گفت: از این زمان اقدامات چه درباره تعامل یا فرماندهی مشترک(بین نیروهای مسلح مصر یا لیبی) یا ایجاد اتاق عملیات مشترک آغاز می‌شود اما این تصمیم به معنای این نیست که همین فردا  نیروهای مصری به لیبی اعزام می شوند و جنگ آغاز خواهد شد اما آمادگی وجود دارد.

راغب گفت: مصر هرگز جنگ را آغاز نخواهد کرد. مصر خطوط قرمزش را مشخص کرده و اگر طرف مقابل تجاوز را شروع کند نیروهای مسلح آماده هستند و نیازی به تکمیل تدابیر نیست. در هر صورت تصمیم پارلمان به معنای آغاز جنگ نیست اما به معنای آغاز تدابیر نظامی برای ورود نیروهای مصری چه زمینی و چه دریایی است.

وی درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران لیبی گفت: مصر امیدوار است قبل از وقوع هر جنگی بحران به صورت مسالمت‌آمیز حل شود اما اگر مسالمت‌آمیز حل نشود و تجاوز از خط قرمز اتفاق بیفتد ورود نیروهای مصر لازم خواهد بود.

در این راستا طلعت مسلم، کارشناس نظامی گفت: این تصمیم غافلگیرکننده نبود بلکه پیش‌بینی شده و با احتمالات نقض امنیت ملی مصر بود. چیز جدیدی نیست اما به برادران لیبیایی درباره احتمال مداخله خارجی اطمینان می‌بخشد و راه را برای تماس‌های دیپلماتیک جهت عبور از بحران باز می‌کند.

مسلم تأکید کرد: تدابیر اخیر چه درباره نشست قبایل یا تماس‌هایی که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برقرار کرد به این مسئله اشاره دارد که تلاش‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز بحران لیبی وجود دارد.

وی درباره چگونگی مداخله مصر در لیبی گفت: در صورتی که مصر تصمیم به مداخله نظامی گرفت عوامل زیادی در چگونگی این مداخله تأثیر دارند. از جمله این عوامل ساختار نیروهای طرف مقابل است. واضح است که تاکنون بیشتر به مزدوران تکیه داشته‌اند و این‌ها به فعالیت با نیروهای کوچکی که بتوانند عملیات را انجام دهند، نیاز دارند. اما اگر ارتش ترکیه خود وارد عمل شود در این صورت مداخله مصر نیز باید همین‌گونه باشد.

پارلمان مصر دوشنبه با واگذاری اختیارات به سیسی برای اتخاذ اقدامات لازم در جهت حفظ امنیت ملی در مرزهای غربی موافقت کرد.

سیسی اخیرا با هیئتی از نمایندگان قبایل لیبی دیدار و بر حمایت مصر از نیروهای ارتش "ملی" لیبی به رهبری خلیفه حفتر تأکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha