• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99043123041
  • خبرنگار : 71480

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب

شاید اصلاح‌طلبانی که هیچگاه تایید نمی‌شدند، ۱۴۰۰ تایید شوند

شاید اصلاح‌طلبانی که هیچگاه تایید نمی‌شدند، ۱۴۰۰ تایید شوند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برای افزایش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰  ممکن است کسانی که شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه می‌دهند و  حتی برخی اصلاح طلبان که در شرایط عادی هیچ گاه تایید صلاحیت نمی‌شدند،  تایید شوند.

محسن رهامی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: کرونا موجب شده است که بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارمندان و کارگران زیادی بیکار شوند، این بیماری بیشترین فشار را بر طبقات پایین وارد کرده و موجب گسترش نارضایتی شده است و شاید این نارضایتی موجب کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ شود.

وی با اشاره به کاهش فعالیت جریان های سیاسی، ادامه داد: احزاب و جریان های سیاسی معمولا در این فاصله تا انتخابات، نظرات خود را اعلام کرده و کاندیدهای احتمالی خود را غیرمستقیم معرفی می کردند، اما اکنون فعالیت چندانی ندارند و اگر شرایط به این گونه پیش رود، شاهد کاهش مشارکت جامعه و جریان های سیاسی در انتخابات خواهیم بود و شرایط مشارکت انتخابات ۹۸ شاید عمومی تر شود، زیرا در انتخابات مجلس، عوامل محلی و قومی در مشارکت تاثیر مثبت دارد ولی در انتخابات ریاست جمهوری چنین ویژگی وجود نداشته و عوامل محلی و قومی موجب افزایش مشارکت نمی شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصلاحات می تواند بین شصت تا هفتاد درصد جامعه را پای صندوق آرا بیاورد، خاطرنشان کرد: با این حال در انتخابات ۹۸ کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شدند و با استعفای عارف و موسوی لاری، شورای سیاستگذاری هم تعطیل شد و انسجام دوباره اصلاح طلبان زمان بر خواهد بود. وقتی اصلاح طلبان به صورت جدی در صحنه نباشند، رقیب آنها هم حضور چندان چشمگیری نخواهد داشت. وقتی مثل انتخابات ۹۸ اصلاح طلبان در صحنه نباشند، رقیب هم بی انگیزه خواهد شد و این وضعیت در انتخابات ۱۴۰۰ می تواند تشدید شود.
رهامی با اشاره به تاثیر نارضایتی مردم در کاهش مشارکت در انتخابات، گفت: در این شرایط شاید با تایید صلاحیت کسانی که شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه می دهند، تلاش شود تا مشارکت بیشتر شود. حتی ممکن است برخی اصلاح طلبان که در شرایط عادی هیچ گاه تایید صلاحیت نمی شدند هم تایید صلاحیت شوند تا مشارکت افزایش یابد. در انتخابات سال۷۶ محمد خاتمی بیست میلیون رای  آورد در حالیکه اگر او تایید نمی شد شاید مجموع رای دهندگان بیش از ده میلیون نفر نمی شد. در سال ۹۲ هم تقریبا همین شرایط به وجود آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۸:۲۲

اصلاح طلبانی همچون مریم رجوی -اندی -روح اله زم و.................تاییدشوند

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۹:۳۵

به کوری چشم شما فقط خاتمی. ما با شعار نه به جنگ طلبی نه به افراط گری نه به تندروی در انتخابات شرکت خواهیم کرد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۳۵

کجا هستند ایشون؟؟؟ در قید حیاتن؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۵۷

زبانتو گاز بگیر. ایشون همچون شیرمردی استوار ایستاده است.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۲ ۱۰:۳۰

نه بابا فقط یه مشت ....مثل شریعتمداری و قالیباف و .... تایید میشند

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۸:۲۳

تاریخ را تحریف نکنید. سال 98 کاندیداهای شما حضور داشتند ولی رای نیاوردند.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۹:۴۰

شما اگه جرئت دارین فقط بزارین محمد خاتمی بیاد اون موقع همه چی روشن میشه براتون چون شما میدونین اگه خاتمی بیاد راحت ۲۵میلیون رای میاره نمیزارین بیاد و اِلا کی می خواد به تحفه های شما رای بده.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۰:۲۸

آقا محسن عزیز مردم میدونند محمدخاتمی همان حسن روحانی و همان کابینه خواهد بود ، مگر محمدخاتمی شش دانگ از رئیس جمهور درانتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرد؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۹:۲۷

سلام بر مرد اصلاحات سلام بر سیدمحمدخاتمی✌

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۹:۳۰

ما نیازی به اصولگرایان تندروی افراطی نداریم چراکه کشور را به سوی جنگ و نزاع با دنیا می کشانند. ما به یک آدم میانه رو نیاز داریم تا کشور رو به آرامش برساند.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۰:۱۴

گل پسر یعنی الان خیلی آرامش داری یا مرفه بی دردی یا توی ایران زندگی نمی کنی

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۵۲

عباس جان بعضی چیزها خارج از اختیارات دولت و مجلسه یعنی دولت و مجلس تو برخی مسائل هیچ کاره اند البته نمی تونم خیلی باز بگم امیدوارم متوجه شده باشی چی میگم.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۵۲

عباس جان بعضی چیزها خارج از اختیارات دولت و مجلسه یعنی دولت و مجلس تو برخی مسائل هیچ کاره اند البته نمی تونم خیلی باز بگم امیدوارم متوجه شده باشی چی میگم.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۰۹:۳۲

الان کرونا باعث نارضایتی شده و عملکرد دولت هیچ تاثیری نداشته

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۰:۰۳

داداش اگه اصولگراهم بود باز وضع همین بود...

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۰:۱۲

البته روحانی اصلاح طلب بومی و اصیل نیست ایشون یک کاندید اجاره ای بودن و یه زمانی اصولگرا بودن.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۰:۰۹

نوش داروش حلالش باشه بعد از مرگ سهراب .👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۰

كاسبان تحريم و جنگ طلب جايي در بين مردم ندارند مردم امنيت مالى و اقتصادى ميخواهند همه به دنبال ارتباط بين المللى خوب هستند اگر كسى با اين تمايلات پيدا بشه مردم حتما خواهند امد

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۲

به بولتون های داخلی میدان و صلاحیت ندهید. امثال س.ج و ح.ع و م.ا و... همان بولتون های داخلی و جنگ طلب هستند.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۸

جناب رهامی محض اطلاعتون باید عرض کنم جریانات سیاسی فقط کارشون آوردن مردم پای صندوق رای نیست. جوری همتون هر چهار سال یک بار سر از تخم در میارین که انگار وضیفه شما فقط گرم کردن تنور انتخاباته. اصلا اقای رهامی خود شما تو این چند سال کجا بودین که حالا دم انتخابات یکی یکی سر و کلتون پیدا میشه.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۴:۰۹

کجا بودند ؟ صادرات ! واردات! شمارش دلار ! و بورس!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۱:۴۸

چه دل خجسته ای دارید شما. مردم دارن زیر بار فشار های اقتصادی و اجتماعی خفه میشن. شما از اصلاح طلبی حرف میزنی. چندین دهه هست که اینها همه امتحان خود را به بدترین شکل ممکن پس داده اند. اصولگرایان که دیگه بدتر.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۲:۲۶

چرا نمیپذیرید که اصلاح‌طلبان توان اصلاح ساختاری برای ارتقا مردم سالاری ،شفافیت و دفاع از منافع ملی ندارند. مقاومت شدید تاریخی طرف مقابل ،عدم پذیرش موجودیت اصلاحات در حکومت و گفتمان ناسالم برای حل سو تفاهم ها یا مسائل عواملی هستند که این باور را ایجاد کرده که دیگه رای به نفع اصلاحات تاثیری برای ایجاد تغییر یا اصلاح نمیگذارد. پس بهتر برین کنار و درقالب حزب منتقد فعالیت کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۲:۳۲

دیگه تموم شد ماجرا

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۳:۰۸

هر کسی هم بیاد توفیری به حال مردم نخواهد داشت، خاتمی و روحانی و ... فرقی باهم ندارند. تا اراده مبارزه با فساد نباشد هر کس و هر دولتی هم بیاد...

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۳:۵۲

اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا...!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۴:۰۷

خواهشا اینو درک کنید که مردم از اصلاح طلب و اصول گرا عبور کرده اند؛ این بازی ها برای مردم آشکار شده.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۵:۵۷

اصلاح طلبان از همه طرف تحت محاصره و فشار بودن و نتوستن خودشونو نشون بدن و کار کنن به خصوص اقدام سرطانی دولت فاسد ظالم بی رحم ترامپ ضربه مهلکی به سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان زد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۸

در زمان اصولگراها ایران وضعش خیلی بدتر بود به خصوص دوران احمدی نژاد. البته تو دوران روحانی خوب پیش می رفتیم که یک دفعه ترامپ و تحریم های کمرشکنش باعث این وضع شد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۲ ۱۰:۱۷

ایران دیگر نیازی به اصلاح طلبانی که مبلغ انتخابات کاندیداهای از فیلتر شورای نگهبان رد شده هستند ندارد. این شیوه انتصابات در پوشش انتخابات فقط به تعمیق فساد سازمان یافته، تورم لجام گسیخته و بیکاری مزمن فزاینده در ایران انجامیده است.