• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99043123155
  • خبرنگار : 71605

معترضان هنگ‌کنگی قانون امنیت ملی را دور زدند

معترضان هنگ‌کنگی قانون امنیت ملی را دور زدند

یکی از نخستین اعتراضات هنگ‌کنگ پس از اجرایی شدن قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ، برگزار شد و طی آن معترضان پوسترهایی در دست داشتند که به نوعی این قانون را از طریق شیوه‌های جدید بیان اعتراض، دور می‌زد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تایمز ژاپن، در بین ده‌ها تظاهرکننده در مرکز خرید لوکسی در ناحیه مرکزی کسب‌وکار هنگ‌کنگ، مردی پوستری را بالا برد که از فاصله دور روی آن به چینی اینطور خوانده می‌شد که "هنگ‌کنگ را آزاد کنید، انقلابی برای دوران ما".

دولت هنگ‌کنگ به تازگی این شعار را به خاطر دارا بودن مضامین جدایی‌طلبانه ممنوع کرده بود و بدین‌ ترتیب ممنوعیت اقدامات جدایی‌طلبانه در قانون جدید امنیتی هنگ‌کنگ را به اجرا درآورد.

اندکی بعد، پلیس ضدشورش به این مرکز وارد شد و معترضان را پراکنده کرد. آن‌ها مرد مورد نظر را با گفتن اینکه شعاری که در دست دارد ممنوع است، دستگیر کردند؛ اما زمانی که مأموران پلیس از نزدیک به پوستر نگاه کردند، هیچ کلمه‌ای دیده نمی‌شد. این پوستر تنها حاوی اشکال دایره‌شکلی در یک زمینه متضاد بود. مأموران، چند عکس از پوستر گرفته و مرد را رها کردند.

از زمان اعمال قانون امنیتی در هنگ‌کنگ- که جدایی‌طلبی، خرابکاری، فعالیت‌های تروریستی و تبانی با نیروهای خارجی را ممنوع می‌کند و انجام آن‌ها می‌تواند به اندازه طول زندگی فرد مجازات زندان در پی داشته باشد- معترضان ضددولتی در هنگ‌کنگ و حامیان جنبش آن‌ها، شیوه‌های خود برای شنیده شدن صدایشان- بدون نقض قانون جدید امنیت ملی این دولت‌شهر- را تغییر داده‌اند.

قبل از آنکه قانون امنیتی هنگ‌کنگ در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) اجرایی شود، معترضان غالباً از پوسترهای رنگی در اعتراضات خود استفاده می‌کردند که حاوی شعارها با مضامینی، از محکومیت دولت چین گرفته تا تقاضا برای استقلال هنگ‌کنگ، بودند. آن‌ها از آن زمان به بعد، در مبهم کردن پیام خود، خلاقیت به خرج داده‌اند.

بسیاری از معترضان در این مرکز خرید، کاغذ سفیدی در دست داشتند تا به آنچه "ترور سفید" چین در سرکوب سیاسی توصیف می‌کنند، اعتراض کنند. باقی پوسترها نیز، به نحوی طراحی شده بودند که ممنوعیت شعارها را دور بزنند. دولت هنوز مشخص نکرده که آیا چنین اشکالی از ابراز اعتراض، غیرقانونی هستند یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha