• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99050100426
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه تایوان: تهدید نظامی چین رو به افزایش است

وزیر خارجه تایوان: تهدید نظامی چین رو به افزایش است

وزیر خارجه تایوان امروز (چهارشنبه) در پی افزایش رزمایش‌های چین در نزدیکی تایوان گفت، پکن در حال افزایش آمادگی‌های نظامی خود برای کنترل بر تایوان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزف وو، وزیر خارجه تایوان به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد که چین به صورت تدریجی در حال افزایش آمادگی‌های نظامی خود به ویژه در حریم هوایی یا دریایی نزدیکی تایوان است. آنچه چین در حال حاضر انجام می‌دهد ادامه افزایش آمادگی نظامی برای حل مساله تایوان است. تهدید نظامی از سوی چین رو به افزایش است.

وزارت دفاع تایوان در ژوئن گزارش هشت مورد ورود بدون اجازه از سوی هواپیماهای چینی در حریم هوایی خود را منتشر کرد.

وزیر خارجه تایوان همچنین اعلام کرد، چنین نفوذی در ژوئن تقریبا هر روز اتفاق افتاد. چین چندین مورد حمله نظامی شبیه سازی شده علیه تایوان انجام داده است. چنین رفتاری ما را نگران می‌کند.

وی ادامه داد: حمله به تایوان می‌تواند برای چین به منظور منحرف ساختن فشار داخلی یک راه فرار باشد. چون این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و سیلاب‌های مخرب اخیر با رکود اقتصادی روبروست.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و استفاده از هر ابزاری برای کنترل بر آن را منتفی ندانسته است.

چین، ادعای مالکیت جزیره خودمختار تایوان را داشته و تهدید می‌کند که از ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور، برای به دست گرفتن کنترل تایوان استفاده کند. جدایی چین و تایوان از یکدیگر به جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد؛ زمانی که ملی‌گراهای "چیانگ کی-شک" همزمان با قدرت گرفتن حزب کمونیست در چین، به مستعمره سابق ژاپن فرار کردند.

پکن روابط خود با دولت تایوان را از زمان انتخاب "تسای اینگ‌ون" به عنوان رئیس جمهور مستقل این جزیره در سال ۲۰۱۶ و تلاش برای جدایی دیپلماتیک از چین- همزمان با افزایش تهدید نظامی خود- قطع کرد. با وجود این، انتخاب مجدد تسای امسال با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

وو ادامه داد: ظاهراً اعتماد به نفس چین به دنبال سرکوب صداهای مخالفش در مستعمره سابق بریتانیا، هنگ‌کنگ که از طریق تصویب یک قانون فوق امنیتی تسهیل شده، افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر جامعه بین‌المللی به چین سیگنال کاملاً واضحی ندهد، معتقدم چین این‌طور برداشت می‌کند که جامعه بین‌المللی در انجام کارهای دیگر نیز مانع این کشور نخواهد شد. این موضوعی است که ما به شدت نگران آن هستیم.

وو بر ضرورت هماهنگی بین متحدان مانند ژاپن و آمریکا، که هیچ‌کدام با تایوان روابط دیپلماتیک ندارند اما روابط نزدیکی را با این جزیره حفظ می‌کنند، تأکید کرد و افزود: به دستور قانون آمریکا، واشنگتن باید قدرت دفاعی تایوان را تضمین کرده و اطمینان دهد که تایوان با تهدیدهای علیه این جزیره، همچون مسائلی بسیار مهم برخورد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha