• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99050100451
  • خبرنگار : 71451

تدبیر حاج قاسم سلیمانی در پی تک سراسری رژیم بعث عراق

تدبیر حاج قاسم سلیمانی در پی تک سراسری رژیم بعث عراق

درست است که ما چندین شهید دادیم و اسیر شدیم اما باتدبیر بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله خرمشهر حفظ شد و سقوط نکرد. اگر دشمن به خرمشهر می رسید و خرمشهر سقوط می کرد برگ برنده سنگینی در اختیار دشمن قرار می گرفت.

به گزارش ایسنا، سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به سالروز عملیات دفاع سراسری توضیح داد:تاریخ ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ برای لشکر ثارالله یکی از روزهای بسیار مهم است. در سال  ۱۳۶۷ چهار روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط حضرت امام (ره)، دشمن در یک تک سراسری از منطقه شلمچه و طلائیه به سمت سه راهی حسینیه با یک فلش سنگین به سمت خرمشهر حرکت کرد و هدف آن تسخیر خرمشهر بود.

وی ادامه داد: سه گردان در لشکر ۴۱ ثارالله در منطقه شلمچه حضور داشتند گردان ۴۱۵ کهنوج و ۴۰۹ زابل و ۴۰۵ مالک اشتر شهربابک ما در یک منطقه حضور داشتیم یک گروهان در خط بود و دو گروها در دژ بودند صبح روز اتفاق سردار سلیمانی تماس گرفتند و گفتند که جانشین را جای خودت بگذار و پیش من بیا. بنده با بررسی منطقه پی به سنگینی آتش دشمن بردم و دیدم تحرکات دشمن زیاد است با سردار تماس گرفتم خودم در منطقه ماندم و جانشین را پیش سردار فرستادم.

 * مروری برعهدشکنی عراق پس از قطعنامه ۵۹۸

* مقاومت سه روزه رزمندگان «لشکر۱۰ » در وقت اضافه جنگ

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: بعد از یکی دو ساعت درگیری، پیک حاجی خبر آورد که همه نیروها را به سمت سه راهی حسینیه اعزام کنید دشمن به سه راهی حسینیه رسیده و به طرف خرمشهر در حرکت است. با حرکت به سه راهی  حسینیه و بعد از عبور از جاده فاطمه الزهرا (س) پنج کیلومتری سرای حسینیه ستونی از تانک مشاهده کردیم فکر کردیم که اینها بچه های ارتش هستند که به طرف ما می آیند به نزدیکی ۱۰۰ متری ما که رسیدند متوجه شدیم که عراقی هستند سریع ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر به عقب حرکت کردیم و در یک جاده آنتنی به سمت پل مارد بچه ها را مستقر کردیم و اعلام کردیم آتشی انجام نشود  تا دشمن به ما نزدیک شود چون عقبه آتشی نداشتیم و باید با بچه هایی که بودند می جنگیدیم.

وی یادآور شد: دشمن هدایت عملیات را با هلی کوپتر داشت. دو هلی کوپتر بالا بودند و پیاده ی دشمن را هدایت می کرد و روبروی ما هم تانکهای عراقی ایستاده بودند. با زدن یکی از تانکهای عراقی درگیر شدیم عراقی ها «پی ام پی» هایشان را به سمت راست حرکت دادند و ما را دور زدند چون قدرت مانور بی ان پی زیاد است ما با دشمن درگیر بودیم از سمت چپ جاده تانکها وارد شدند و ما را محاصره کردند در همین زمان بچه را به سمت پل مارد حرکت دادیم و به طرف خرمشهر نرفتیم با این نیت به طرف پایین حرکت کردیم که دشمن را سرگرم کنیم و به دنبال این بودیم که پل پشت سرما بین جاده عباس خرمشهر و سرای خرمشهر قرار دارد را خراب کنیم تا زرهی دشمن نتواند به طرف خرمشهر برود.

* سندی که نشان می‌دهد ارتش در آغاز جنگ غافلگیر نشد

سردار معروفی ادامه داد: روز جمعه ساعت یازده و سی دقیقه بود که محاصره کاملا تنگ شد. آخرین پیام من به سردار حاج قاسم این بود که گفتم محاصره تنگ شده است و اسارت ما قطعی است و جمله ای که سردار در آن صحنه به من گفتند این بود که مواظب خودت و بچه ها باش، این آخرین جمله حاجی بود و دشمن بی سیم چی را زد و حسین عسکری شهید شد و بعد ما را اسیر کردند.

وی گفت: لشکر ثارالله در این صحنه مجاهدت کرد و سه گردانش را وارد صحنه کرد و از سه راهی حسینیه تا نزدیکی منطقه چندین ساعت دشمن را سرگرم کرد و توانست پل پشت سر را منفجر کند تا دشمن نتواند وارد منطقه شود. درست است که ما چندین شهید دادیم و اسیر شدیم اما باتدبیر بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله خرمشهر حفظ شد و سقوط نکرد. اگر دشمن به خرمشهر می رسید و خرمشهر سقوط می کرد برگ برنده سنگینی در اختیار دشمن قرار می گرفت  اما با تدبیر این بزرگ مرد و حماسه ای که این سه گردان در آن صحنه آفریدند باعث شد که دشمن سرگرم شود و در نهایت خرمشهر حفظ شود.

سردار حسین معروفی خاطرنشان کرد: در این صحنه حافظ خرمشهر شهید حاج قاسم سلیمانی بود با حضور معنادار و فرماندهی با تدبیرش در  کنار رزمندگان اسلام خرمشهر را  حفظ کرد تا پای نحس دشمن به خرمشهر نرسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha