• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99050402087
  • خبرنگار : 71642

گفت وگوی ایسنا با آیدین الفت

از ثبت یک مهارت شغلی تا حکایت یک استودیو در روزگار کرونا

از ثبت یک مهارت شغلی تا حکایت یک استودیو در روزگار کرونا

آیدین الفت می‌گوید: ثبت رشته طراحی و مهندسی صدا به عنوان یک مهارتْ شغلی، عامل گسترش این رشته خواهد شد.

این مهندس صدا که با ایسنا گفتگو می کرد، ادامه داد: رشته طراحی و مهندسی صدا تا ماه قبل در ایران به عنوان یک پیشه و شغل به حساب نمی‌آمد اما ما و همکارانم در طول دو سال اخیر تلاش کردیم تا این رشته با نام "طراحی و ساختار بندی صدا"، به عنوان یک مهارت شغل در ایران ثبت شود.

الفت در همین رابطه بیان کرد: رشته طراحی و مهندسی صدا بعد از دو ۲ سال تلاش من و همکارانم به جهت قانونی کردن این مهارت در کشورمان، بالاخره و در هفته گذشته به ثبت رسید و در حال حاضر رسما به عنوان یک مهارت شغل به حساب می‌آید.

او افزود: پس از ثبت طراحی و مهندسی صدا به عنوان یک شغل در ایران، این حوزه عرصه خوبی برای ایجاد شغل است و از آنجا که رشته‌های آن در ایران زیاد شناخته شده نیست، فعالیت در رشته مهندسی صدا خود به خود باعث گسترش این رشته نیز می‌شود.

الفت که مدیریت مجموعه شهر صدا پارسیان را هم برعهده دارد درباره فعالیت‌ این روزهای خود بیان کرد: در حال حاضر در سه حوزه آموزشگاه، استودیو و آکادمیک و دانشگاهی فعالیت دارم. بعد از شیوع ویروس کرونا و با تعطیلی مراکز هنری به علت خطرات وارده از طرف این ویروس، در آموزشگاه از استقبال مردم بسیار کاسته شد و به همین ترتیب، راندمان کاری آموزشگاه نیز پایین آمد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی هم باوجود اینکه به فکر آموزش آنلاین بودیم اما بستر این کار فراهم نبود و موفق به برگزاری کلاس‌های آنلاین نشدیم. بعد از گذشت یک مدت طولانی و با بهتر شدن شرایط جامعه، به مراکز فرهنگی اجازه بازگشایی داده شد و با گذشت زمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استقبال مردم بهتر شد. بازده کاری کم کم به حالت عادی برگشته بود که بار دیگر و به دستور مسئولین مربوطه، به مدت یک هفته ( از تاریخ سه شنبه ۲۴ تیر تا سه شنبه ۳۱ تیر ) آموزشگاه تعطیل شد. علاوه بر مشکل تعطیلی و راندمان کاری، مسائل و مشکلات اقتصادی نیز یکی از عواملی بازدارنده استقبال مردم است.

این مهندس صدا که در بخش استودیو و طراحی و مهندسی صدا هم فعالیت می کند، ادامه داد: استودیو شهر صدا تنها استودیو در ایران است که هر ۱۰ ساعت یکبار قابلیت تازه سازی تمام هوای داخل استودیو را دارد و این موضوع بخش مهمی از نگرانی‌ها مربوط به شیوع ویروس کرونا را برطرف می‌کند. 

او درباره تازه ترین فعالیت های این استودیو توضیح داد: در یک ماه اخیر چند پروژه مهم با برخی از شرکت‌ها و اشخاص مختلف در استودیو شهر صدا انجام شده است اما یکی از اتفاق‌ها مبارک برای ما تا به امروز، همکاری آهنگ‌سازهای ایرانی و غیر ایرانی مقیم کشورهای خارجی با این استودیو بوده است. این آهنگ‌سازها پروژه‌های خودشان را به ما ارجاع می‌دهند و از علل مهم آن نیز می‌توان به گرانی استودیوهای خارجی نسبت به استودیوهای ایران اشاره کرد.

او یادآور شد: اجاره استودیو در ایران ساعتی ۷ دلار است و این درحالی است که در برخی از کشورهای خارجی، ارزش  استفاده از استودیو ساعتی ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار است. البته که جدا از نگاه اقتصادی به این موضوع، یکی از استودیوهای شهر صدا پارسیان برای میکس موسیقی فیلم تاسیس شده است و به جرات می‌توان گفت که از بهترین امکانات جهانی لازم برای یک استودیو موسیقی فیلم برخوردار است. علاوه بر پروژه‌ها مذکور، استودیو ما در ماه اخیر کار میکس و مسترینگ موسیقی فیلم "مجبوریم" به کارگردانی رضا درمیشیان و تئاتر "مرغ دریایی من" به کارگردانی کیومرث مرادی انجام داده است.

این استاد دانشگاه عملی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت خود در محیط آکادمیک و دانشگاهی گفت: در طول ترم اخیر و با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها، اقدام به ضبط ویدیوهای آموزشی‌ برای دانشجویان کردیم که البته در حوزه این درس، زیاد کاربردی نداشت اما از تاریخ ۲۰ خرداد ( که به ما اجازه برگزاری کلاس‌های عملی داده شد ) موفق به برگزاری کارگاه‌های عملی شدیم.

الفت در پایان درباره وضعیت حال حاضر جامعه به دلیل ویروس کرونا گفت: دوران این ویروس مانند دوران جنگ یا بسیاری از بلایای طبیعی دیگر است. یک دوران گذار است تا به انسان‌ها ارزش سلامتی را گوشزد کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha