• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99050402098
  • خبرنگار : 71516

تلاش بن سلمان برای بازگرداندن مقام سابق اطلاعاتی عربستان از طریق اینترپل

تلاش بن سلمان برای بازگرداندن مقام سابق اطلاعاتی عربستان از طریق اینترپل

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که ولیعهد عربستان برای بازگرداندن سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی به عربستان از طریق اینترپل تلاش می‌کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیوریورک تایمز با اشاره به اسنادی نوشت: یکی از پیام‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان این است: کشوری در جهان نیست که با تحویل تو مخالفت کند. 

به نوشته این روزنامه اینترپل پرونده الجبری را سیاسی خوانده و نام وی را از لیست افراد تحت تعقیب حذف کرد.

اینترپل در پایبندی عربستان به تدابیر قانونی درباره تحقیقات مربوط به فساد شک داشت.

این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان بی فایده برای بازگرداندن الجبری به عربستان از زمان فرارش در سال ۲۰۱۷ تلاش می‌کرد. ابتدا به او پیشنهاد کار جدیدی داده شد و بعد برای بازگرداندن او از طریق اینترپل به اتهام فساد تلاش کرد. مقامات سعودی طی سال میلادی جاری دو تن از کودکان الجبری را بازداشت کردند که موجب جنجال در آمریکا و درخواست اعضای سنا برای آزادی آن‌ها شد.

نیویورک تایمز نوشت: افشای این اسناد همزمان با نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و پیامدهای آن که احتمالا موجب بر تخت نشستن محمد بن سلمان شود، است. محمد بن سلمان از زمانی که سمت ولایت عهدی را در سال ۲۰۱۵ پذیرفته بر سیاست‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی سلطه یافته و مخالفان را هدف قرار داده است. این روش‌های مستبدانه توجه جهانی را به جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد، جلب کرد.

تحرکات اخیر عربستان علیه الجبری موجب جنجال گسترده‌ای در واشنگتن شده است چراکه آمریکا او را شریک اطلاعاتی باارزشی می‌داند.

به گفته نیویورک تایمز پیام‌هایی که از شرکت حقوقی که با الجبری فعالیت داشت، به دست آمده نشان می‌دهد مسئله مربوط به رقابت میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف، ولیعهد سابق است. الجبری در گذشته نقش مهمی در تعامل با امنیت و مبارزه با تروریسم ایفا کرد و همین مسئله وی را در تماس منظم با دیپلمات‌های آمریکایی و مسئولان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) گذاشت.

این روزنامه نوشت: الجبری سال ۲۰۱۵ از منصبش به عنوان مشاور ولیعهد بعد از برکناری محمد بن نایف برکنار شد. خروج الجبری از عربستان به دلیل ترس و نگرانی‌اش از هدف قرار گرفتن توسط مقامات در سال ۲۰۱۷ بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha