• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99050402634
  • خبرنگار : 71548

مراسم افتتاحیه نمایشگاه محمد صیاد برگزار شد

حکایت روزهای شلوغ انقلاب در چند فریم عکس

حکایت روزهای شلوغ انقلاب در چند فریم عکس

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ روز جمعه (سوم مردادماه) در مرکز نبشی افتتاح شد و تا چایان تابستان نیز ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس محمد صیاد عصر روز جمعه (سوم مردادماه) و در روزهایی که نشانه‌های کرونا در هر جایی از شهر دیده می‌شود، با حضور تعدادی از هنرمندان عکاس، علاقه‌مندان و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

نمایشگاه محمد صیاد قرار است تا پایان تابستان در دو بخش تصاویر انقلاب و جنگ برگزار شود که هر بخش از این نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­‌ها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.

روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می‌­شود: عکس‌هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می‌­آورد که مردم و خیابان‌­های تهران به تماشای پیروزی انقلاب رفته بودند. در این مجموعه‌­ عکس، روایت انقلاب در چند پرده نشان داده می شود. قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده‌ و قسمتی دیگر تا جریان‌های اوایل دهه­‌ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه‌ی جریانهای انقلاب شکل گرفته‌­اند.

سیدمحمد طباطبایی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرده بود، در سخنانی اظهار کرد: نقش عکس و عکاسان در ثبت و روایت وقایع انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه ما در نمایشگاه‌ها و مطبوعات و نیز کتاب‌ها عکس‌های متعددی از وقایع انقلاب اسلامی دیده‌ایم اما در این نمایشگاه عکس‌های تازه و جدیدی از انقلاب به نمایش درآمده است که پیش از این کمتر دیده شده است.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: اینکه در روزهای رکود فعالیت‌های فرهنگی پیشکسوتان هنر فعالانه و متعهدانه در عرصه حضور دارند موجب مباهات و امیدواری است. 

همچنین محسن شاندیز ، محمدعلی جدیدالاسلام و سعید صادقی از عکاسان پیشکسوت نیز  در افتتاحیه این نمایشگاه حاضر بودند.

محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آن­گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می‌­زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال­‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش­‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه­‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.

صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه‌ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب‌های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکس­‌های او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می‌­پرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.

بخش اول این نمایشگاه با موضوع عکس‌های انقلاب از ۳ تا ۲۸ مردادماه در مرکز نبشی برگزار می‌­شود. این نمایشگاه در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و روزهای جمعه از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب امکان بازدید دارد.

مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه‌ی خسرو، پلاک ۵۱ واقع شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha