• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99050604159
  • خبرنگار : 71592

تل‌آویو در حلقه محاصره‌ای که تنگ‌تر می‌شود: نارضایتی مردمی و حزب‌الله

تل‌آویو در حلقه محاصره‌ای که تنگ‌تر می‌شود: نارضایتی مردمی و حزب‌الله

تل آویو در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر نمی برد و رژیم صهیونیستی در دو محور سر در گم مانده است؛ از یک طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم با اتهام فساد و تظاهرات مردم خشمگین روبروست و از طرفی هم دولت از واکنش حزب الله لبنان به حمله اخیر در سوریه هراس دارد و نگران است که دامنه درگیری گسترش یافته و به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، تل آویو از چند روز پیش صحنه تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو متهم به فساد و کلاهبرداری است و قرار است جلسات بررسی پرونده های وی در ماه ژانویه برگزار شود.

با وجودی که این تظاهرات تازگی نداشته و در ادامه اعتراض به وضعیت بد اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت می گیرد اما این بار با ویژگی هایی جدید همراه است که در تظاهرات قبلی دیده نمی شود؛ نخست اینکه حجم اختلافات داخلی بسیار زیاد است و شکاف بزرگی میان خیل کثیری از اسرائیلی‌ها و سیستم حکومتی که نتانیاهو رهبر آن است، وجود دارد.

تظاهرات اخیر چهره واقعی نتانیاهو را هم به عنوان یک دیکتاتور مستبد نشان داد چرا که او از گروههای فاشیستی برای مقابله با تظاهر کنندگان استفاده کرد و برای سرکوب معترضان به زور متوسل شد؛ اقداماتی که موجب شد برخی سیاست مداران بارز او را به رفتن به سمت جنگ داخلی متهم کنند.

روزنامه المانیتور روز شنبه در یادداشتی نوشت، تاکنون سابقه نداشته است که نتانیاهو تا این اندازه تنها باشد. وی هنوز "بسیار محبوب" به نظر می رسد اما مدت هاست که از اتکا به یک چارچوب مشاوره سازمان یافته، یک محیط کاری ایده آل و وجود مشاوران عاقل و منطقی دست کشیده است.

الیف صباغ، کارشناس مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل در سطح نظامی و سیاسی و شخص نتانیاهو سر در گم مانده است. تفاوت این تظاهرات با تظاهرات های قبلی خشونت معترضان و حامیان نتانیاهو است.

وی در مصاحبه با المیادین گفت: نتانیاهو سر در گم است و قدرت اداره یک درگیری نظامی را ندارد او در سطح دولت ائتلافی هم تحت فشار است. تل آویو در حال حاضر برای ممانعت از وقوع یک جنگ تمام عیار نمی خواهد دامنه درگیری ها گسترش یابد.

وی گفت: تل آویو در وضعیت خوبی به سر نمی برد و دلیل آشفتگی آمریکا در منطقه، همین سر در گمی اسرائیل است. خطرناک ترین مرحله در اسرائیل مرحله ای است که حامیان نتانیاهو برای مقابله با مخالفان وی به خیابان ها بیایند. این درگیری ها ممکن است به خشونت بدل شود.

اما وضعیت و صحنه داخل اراضی اشغالی سوالاتی را مطرح می کند اینکه آیا این صحنه نشانگر آغاز جنگ است یا خیر؟ چرا که تنش در اراضی اشغالی با آشفتگی در همه سطوح سیاسی، امنیتی و نظامی درخصوص برخورد با واکنش احتمالی حزب الله لبنان به حمله اخیر رژیم صهیونیستی که به شهادت یکی از نیروهای مقاومت در سوریه منجر شد، همزمان است.

از طرفی هم نوعی تفرقه در میان برخی از مسئولان اسرائیلی مشهود است به ویژه پس از آنکه اعلام شد، رژیم صهیونیستی از طریق سازمان ملل به حزب الله پیام داده که تل آویو قصد کشتن علی کامل محسن (عضو حزب‌الله لبنان) را نداشت.

اما در مقابل به نظر می رسد حزب الله بار دیگر ابتکار عمل را در دست دارد و واکنش احتمالی با اتکا بر معادله "هر وقت که بخواهیم و هر طور که بخواهیم پاسخ می دهیم" است.

در همین راستا، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگوی ویژه با المیادین گفت، پاسخی درباره نحوه واکنش حزب الله به حمله اسرائیل وجود ندارد. وقوع جنگ طی ماههای آتی بعید است اما اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به جنگ گرفته باشد حزب الله مقابله کرده و پاسخ خواهد داد.

وی افزود: به تهدیدهای اسرائیل عادت کرده ایم این تهدیدها چشم انداز سیاسی تازه ای به ما نمی دهند و تنها رجز خوانی است.

انیس النقاش، هماهنگ کننده شبکه تحقیقات و مطالعات استراتژیک "امان" گفت، مقاومت لبنان آمادگی بالایی دارد و حوادث آتی مشخص خواهد کرد که حزب الله به دشمن پاسخ خواهد داد. این حزب ضعیف نشده که قواعد درگیری را تغییر دهد و رژیم اشغالگر نسبت به سابق کمترین قدرت را دارد.

وی افزود: اسرائیل قبلا حمله می کرد و از کسی غدرخواهی هم نمی کرد اما امروز از ترسش به مقاومت پیام می فرستد. عدم پاسخ حزب الله به این پیام که سازمان ملل آن را تحویل داده اسرائیل را بیشتر دستپاچه می کند.

النقاش گفت، مقاومت خواستار برقراری ثبات در لبنان است اما اگر جنگ بر آن تحمیل شود، باکی ندارد.

سردرگمی رژیم صهیونیستی درمورد واکنش حزب الله و تلاشش برای پرهیز از سناریوی جنگ و درگیری اظهارات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را تداعی می کند که گفته بود: "جنگ بزرگ در صورت وقوع به سقوط اسرائیل منجر خواهد شد."
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha