• چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99050805776
  • منبع : دانشگاه تهران

در هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی دانشگاه تهران مطرح شد

لزوم طراحی چارچوبی برای کاهش اثرات اقتصادی شیوع کرونا

لزوم طراحی چارچوبی برای کاهش اثرات اقتصادی شیوع کرونا
عکس دریافتی است.

رئیس سابق مجلس در هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: در رابطه با اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و اهمیت موج دوم شیوع کرونا، دانشگاه‌ها ارتباط و همکاری بیشتری با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند تا چهارچوب بهتری برای کاهش اثرات اقتصادی این بحران طراحی شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسات خوشه‌های علمی دانشگاه تهران که در راستای رسالت علمی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه در مسائل مهم و اثرگذار کشور با هدف بحث و بررسی علمی و ارائه پیشنهادات جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی صورت می‌پذیرد، هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی، ۲۵ تیر ۱۳۹۹ با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکترعلی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، معاونان دانشگاه و اعضای هیأت علمی برگزار شد.

در این نشست که شعار جهش تولید و در نتیجه جهش اقتصاد در سال ۹۹ و چالش‌ها، موانع و فرصت‌های پیش رو جهت نیل به جهش تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، به بیان اهمیت تشکیل خوشه‌های علمی با هدف هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای کشور با مشارکت دانشگاه‌های بزرگ و تأثیرگذاری نتایج حاصل از نشست ها در لوایح مجلس پرداخت.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، در حال حاضر صورت مسئله‌ها مشخص است و اتفاق‌نظر در رابطه با آنها نیز وجود دارد و انتظارات از نشست‌های علمی ارائه راه حل‌های مناسب است.

در ادامه جلسه، دکتر لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، تشکیل خوشه‌های علمی توسط دانشگاه‌های بزرگ کشور را جهت نیل به اهداف جهش اقتصادی بسیار بااهمیت توصیف کرد.

وی افزود: همکاری دانشگاه‌ها با مراکز تصمیم ساز و اجرایی برای آن مراکز و همچنین دانشگاه‌ها ضروری است و باید بستری فراهم شود تا عمده دانشگاه‌های کشور در این امر مشارکت کنند. پاسخ‌گویی به سوالات اساسی در حوزه اقتصاد و بررسی در این حیطه باید توسط دانشگاه‌های کشور صورت پذیرد که در این راستا می‌توان به مواردی چون حجیم بودن برنامه کشور و راهکارهای حل این مسئله، چگونگی نزدیک کردن مردم به اقتصاد، آسیب‌شناسی عدم توانایی دولت‌ها در اجرای سیاست‌های تدوین شده و نحوه چابک‌سازی و کوچک کردن دولت اشاره کرد.

لاریجانی، در ادامه سخنان خود تصریح کرد: راهکارهای رسیدن به اهداف جهش تولید باید در قالب بسته‌های پیشنهادی کوتاه و بلند مدت ارائه شود. در رابطه با اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و اهمیت موج دوم شیوع کرونا، دانشگاه‌ها ارتباط و همکاری بیشتری با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند تا چهارچوب بهتری برای کاهش اثرات اقتصادی این بحران طراحی شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه جلسه و با هدف ارائه راه حل‌ها موضوعات مختلفی چون، بحث سرمایه گذاری و ایجاد فضای با ثبات و امن جهت سرمایه گذاران، تأثیر مسائل سیاسی منطقه و عوامل بین‌المللی، توجه و حساسیت مدیران دولتی، بهره‌وری پایین در تولید، پیچیدگی و زمان بر بودن فضای کسب و کار، اقتصاد باز، آموزش مهارت‌های شغلی و بروزرسانی کارمندان، شایسته سالاری، لزوم حمایت بیشتر دولت از سرمایه گذار، توجه به تضمین حقوق مالکیت توسط حاکمیت، شفافیت و رقابت پذیری، اجتناب از تغییر ناگهانی قوانین و مقررات و توجه ویژه به سرمایه اجتماعی از سوی استادان و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد ارائه شد، حاضران معتقد بودند، این عوامل باید در موضوع جهش تولید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha