• شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99050805937
  • خبرنگار : 71429

مهدی حجتی:

مالیات بر منازل خالی، نقض حقوق مالکانه افراد است

مالیات بر منازل خالی، نقض حقوق مالکانه افراد است

یک وکیل دادگستری در ارتباط با طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح در صورت تصویب و تبدیل به قانون، نمی تواند اهداف مورد نظر طراحان و امضاء کنندگان  آن را محقق کند و ایرادات وارد بر این طرح تبعیض در اخذ مالیات از اشخاص را به دنبال خواهد داشت.

سیدمهدی حجتی در گفت ‌وگو با ایسنا، در ارتباط با طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: تجربه تصویب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ نشان داد که اجرای قانون اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در عمل و اجرا با چالش مواجه است و همین موضوع، مجدداً قانونگذار را به صرافت انداخت تا مجدداً دست به اصلاح قانون بزند و اشکالات آن را به حداقل ممکن کاهش دهد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اهداف تصویب قانون سال ۱۳۹۴ و طرح اخیر مجلس دایر بر عرضه بیشتر مسکن در بازار فروش و اجاره گفت: اینکه بخواهیم اشخاص را با تصویب قوانینی از این دست مجبور به عرضه واحدهای مسکونی خویش در بازار فروش و اجاره نمائیم و از این طریق در پی کاهش قیمت مسکن یا اجاره بها در کشور باشیم، با حقوق مالکانه اشخاص و قاعده فقهی تسلیط در تعارض است و ناقض حقوق مالکانه افراد است؛ زیرا مالک اختیار دارد هرگونه تصرفی که می خواهد در مال خویش انجام دهد و یا آن را مسلوب المنفعه نگاه دارد.

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با تأکید بر اینکه قوانینی از این دست باعث خواهد شد تا افراد برای عدم پرداخت مالیات، آن را دور زده و مشمول مالیات نشوند، اضافه کرد:  وضع مالیات های تکلیفی، نمی تواند باعث شود تا افراد مبادرت به عرضه منازل مسکونی خویش در بازار و نتیجتاً کاهش قیمت ملک شوند و این تفکر به نظر می رسد فاقد مبانی کارشناسی است و بدیهی است که در چنین شرایطی، بازارهای کاذبی مانند اجاره کد ملی افرادی که فاقد واحد مسکونی هستند و اجاره کد ملی آنها هزینه بسیار کمتری از مالیات در پی دارد، در کشور شکل خواهد گرفت و یا ممکن است با برخی از صحنه سازی‌ها، املاک فاقد سکنه به صورت واحدهای مسکونی در حال استفاده جلوه داده شوند و راه های دیگری نیز برای فرار از پرداخت چنین مالیاتی در بستر جامعه شکل گیرد.

حجتی تاکید کرد: بهتر است دولت و مجلس از راهکارهای دیگری برای کاهش قیمت مسکن و نرخ اجاره بها در کشور استفاده کنند و با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم این مشکل را در سطح کشور حل و فصل نمایند. طبیعی است وقتی که نگاه به نگهداری منازل مسکونی خالی، سرمایه محور است و افراد با خارج کردن وجوه نقد خویش از بانک‌ها آن را در بازار ملک سرمایه گذاری می کنند، همچنان روند صعوی قیمت مسکن و اجاره بها در وضعیت تورمی موجود، تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در صورت تصویب و تبدیل به قانون، نمی تواند اهداف مورد نظر طراحان و امضاء کنندگان  آن را محقق کند و ایرادات وارد بر این طرح تبعیض در اخذ مالیات از اشخاص را به دنبال خواهد داشت.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: تردیدی وجود ندارد که افرادی که راه‌های حیله به قانون و دور زدن این قانون را شناسایی می کنند، از زیر بار پرداخت چنین مالیاتی شانه خالی خواهند کرد و بر عکس افرادی که به قانون احترام خواهند گذاشت و یا قادر به شناسایی یا اجرای راه‌های حیله به قانون نیستند، مالیات پرداخت خواهند کرد که نتیجه این امر، تبعیض در اجرای قانون خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۰۹:۰۰

در آمریکا که مالیات بر املاک وجود دارد و به شدت هم اعمال می شود. اما قطعاً اسلام با شکاف عمیق طبقاتی مخالف است و داشتن 200 خانه، قطعاً تبذیر است. هر که بیشتر دارد، همه جای دنیا مالیات بیشتری می دهد. در همین ایران خودمان هم هرکس حقوق بیشتری می گیرد، عملاً از نظر مبلغ، مالیات بیشتری می پردازد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۵۲

این قانون برای افراد پولدار که تعداد زیادی خانه مثلا 20 یا 50 یا 200 دستگاه و بالاتر دارند مناسب است. ولی برای اقشار متوسط جامعه که تمام اندوخته و سرمایه عمرخود را صرف خرید یا ساختن 2 تا 3 خانه کرده اند ، اصلا مناسب نیست. چون گروه اول قطعا آنقدر وضع مالی دارد که از عهده پرداخت مالیات آن تعداد خانه های خالی هم بر می آیند ، ولی گروه دوم به هیچ وجه این توان را ندارند و نابود خواهند شد . پس اگر این قانون بدرستی طراحی و اجرا نشود نتیجه عکس خواهد داد و بیشتر به ضرر قشر متوسط و حتی ضعیف خواهد بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۰۹:۳۱

احتمالا منافع خود این وکیل دادگستری محترم به خطر افتاده و به فکر اجاره کد ملی هست مردم ما نباید تن به خیانت بدن و به این اعمال خلاف بابت اجاره کد ملی و غیر تن بدن یه کم خودمون به فکر خودمون باشیم

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۰:۴۶

حتما صاحبخانه ها .....

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۰:۴۷

اقای وکیل حقوق مردم چه می شود

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۰:۴۷

اینجاامریکا نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۱:۴۶

وقاحت تا چه حد؟؟!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۳:۰۵

واقعا وکالت خوندی؟ حداقل سواد، ومعرفت حقوقی راهم داشته باشیم، به نتیجه ای که شما رسیدی نمی رسیدیم،!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۳:۳۶

به جای مالیات بر خانه های خالی باید مالیات نقل و انتقال اصلاح شود و به جای مالیات مقطوع خرید و فروش، مالیات را از سود حاصله ناشی از خرید و فروش بگیرند و آنهم بصورت پلکانی اینجوری مردم خانه را نگه نمیدارند تا گران بشه و به عنوان نوساز بفروشند

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۳:۵۸

قطعا مشکلی به مشکلات دیگر اضافه می گردد اما مگر افراد چقدر می توانند خانه تهیه کنند؟ آیا این بانک ها و موسسات و نهاد ها نیستند که خانه خالی دارند؟ پس حتی طرح مالیات هم نمی تواند مشکلی را حل کند. بانک ها از ابتدا نباید وارد کار اقتصادی میشدند و دارایی و املاک جمع آوری میکردند و این کار اشتباه بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۴:۰۸

اين آقا سواد حقوقي ندارد. مالكيت خصوصي كه آسيب آن به مردم مي رسد مالكيت خصوصي نيست. چرا براي فساد و تن فروشي حد تعيين مي كنند ؟ مگر شخصي تر ابدن انسان هست؟ اما به مالكيت زمين كه ميرسيم و ميدانيم كل جامعه آسيب مي بيند ميشود مالكيت خصوصي.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۴:۵۵

قشنگ معلومه یه ۴۰ تا واحد خالی داره بد جور حرص میخوره سکته نکنی قشنگ

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۶

وکیل دادگستری محترم است نظر خودشان را بیان کردند لطفاً به همدیگر احترام بگذاریم.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۲۲:۰۹

متاسفانه در کامنت های اکثرنشریات این توهین ها دیده میشود، ( علی رغم اینکه ادعا میکنند از از انتشار کامنت های توهین آمیز خودداری میکنند)

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۷:۰۳

سلام. من چهار سال مالزی زندگی کردم. در آنجا مالکان به مستاجرین التماس میکنند که خانه را رهن کنند و انواع مزایا (وسائل زندگی) را فراهم میکنند تا خانه به اجاره برود. پس دلیل وجود خانه های خالی در ایران چیز دیگری است...

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۲۱:۲۵

هیچ کس نمیتواند حق خویش را وسیله ضرر دیگران قرار دهد دولت اعمال حاکمیت کرده بخاطر نظم عمومی منافاتی هم با حق اشخاص نداره

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۲۱:۲۵

جناب اقای وکییل چقدر این افراد(بساز وبندازها)حقوق مردم ودولت رارعایت میکنند؟؟؟!!!شما نگران منافع انهاهستید........

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۲۲:۳۶

یکسری از آدمها که شناخته شده اند نمی خواهند قانون اجرا شود برای آمریکا هم شاخه شانه میکشند

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۲ ۰۲:۰۲

به جای مالیات به خانه خالی باید همه خانه ها مشمول مالیات خانه باشند، اما بر اساس مالیات بر متر. هر فردی هم اجازه 25 متر مسکن بدون مالیات است. خب هم متراژ خانه ها در دست است و هم یک خانواده چهار نفره در یک خانه صد متری مالیات نمیدهد، اما همان خانواده اگر در خانه ای بیش از صد متر زندگی میکرد برای آن متراژ اضافه بر صد متر مالیات می‌پرداخت! خب هم به کم درآمد فشار نمیامد و هم یک شخص که کارش را از دست میداد به خاطر وجود مالیات از خانه کوچکش رانده نمی‌شد (مثل امروز آمریکا). خانه خالی هم مطمئنا به همین حساب اضافه متراژ مالیات میخورد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۲ ۰۲:۲۰

مالیات کار درست هست و اتفاقا باید مالیات درست و کسی که دهها خانه داره باید شغلش هم بررسی و مالیاتی که مرداخت می کنه بررسی بشه و هنگام جواز ساخت هم بیمه گرفته و اگه چندین جواز گرفته از هر کدام پنجاه میلیون مالیات گرفته شود ولی بدبختی اینه یارانه بگیر هستند ..طرف در پاساژ صفوی در بهارستان مغازه فروش نخ داره و جلویش زده تولیدی و سازنده مسکن هم هست و دهها واحد خونه داره ولی مالیات نمیده

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۲ ۱۹:۰۰

ایرانی جماعت با داشتن بیش از یک آپارتمان باید مالیات بدهد و مالیات خانه خالی رو هم باید بدهد بقیه گفتار وکیل فقط برای این بوده که خودش بیش از چند آپارتمان دارد و احساس خطر میکنند .مرد باشید این مالیات رو بگیرید

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۴ ۱۸:۲۲

واقعا چقدر باعث تاسف است که مردم ایران به جایی رسیدند که میخواهند از همدیگر انتقام بگیرند. وقتی در کامنتها میخونم می بینم که برخیها میگن بله باید که از اینها مالیات بگیریم تا نقره داغ بشوند و اینهایی که مالیات نمیدن خائن هستن. غافل از اینکه اظهار نظر دقیق در این خصوص نیازمند دانش زیادی در خصوص علم اقتصاد و تخصص حقوقی است.