• جمعه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99051006910
  • خبرنگار : 50061

یک استاد دانشگاه:

عید قربان فرصتی برای وحدت بین ادیان و مذاهب است

عید قربان فرصتی برای وحدت بین ادیان و مذاهب است

ایسنا/قزوین استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: حضرت ابراهیم پدر ادیان توحیدی یعنی مسیحیت، یهود و اسلام است، در واقع عید قربان یک وجه مشترک ادیان توحیدی است و باید از این فرصت به عنوان یک شعار برای وحدت بین ادیان و مذاهب استفاده کنیم.

دکتر داوود معماری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزه‌های قرآنی و روایی به سه دسته تقسیم می‌شوند، قسمت اول اعتقادات یا همان اصول دین، قسمت دوم احکام شرعی یا همان فروع دین و قسمت سوم اخلاقیات است.

وی ادامه داد: احکام شرعی یک ظاهر و یک باطن دارد، برای مثال ظاهر نماز رکعت و کیفیت و نیز روح و فلسفه نماز باطن آن است، خداوند متعال در آیه ۱۴ سوره طه فرمودند « أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی»؛ روح نماز به یاد خدا بودن و در واقع خداوند را بر جهان حاضر و ناظر دانستن است همان تعبیری که امام راحل فرمودند «عالم محضر خداست».

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی نماز واقعی خواهد بود که حضور و شهود خداوند را در هر لحظه زندگی خود احساس کنیم و هیچ مکانی را خلوت در نظر نگیریم. وقتی یک انسان مؤمن چنین حالتی را داشته باشد و خداوند را شاهد و ناظر ببیند هیچ‌گاه مرتکب گناهان و حق‌الناس نخواهند شد.

وی افزود: در خصوص روزه هم آمده است انسان باید در نهایت به تقوا برسد اگر کسی ۳۰ روز ماه رمضان را روزه بگیرد و در نهایت به تقوا نرسد می‌توان گفت که روزه‌اش واقعی نیست.

معماری خاطرنشان کرد: در حج هم ظاهر حج، بیت‌الله است اما در واقع باطن آن زیارت خود خداست؛ فروغی بسطامی می‌گوید «گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند/ گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش» یعنی وقتی حج رفتید صفا و مروه همه این‌ها وسیله است و باید از ظاهر بیت بگذری و به صاحب خانه برسی.

وی بیان کرد: ظاهر عید قربان این است حجاج بیت‌الله الحرام گوسفندی را ذبح می‌کنند که کار شایسته‌ای است اما اصل قربانی کردن چیز دیگری است؛ «قربان» به معنای نزدیک‌تر شدن است یعنی باید این کار می‌خواهیم به خدا نزدیک‌تر شویم و از خانه و ظواهر رد شده و به صاحبخانه برسیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: قربانی کردن یک مفهوم کنایه‌ای هم دارد و باید نفس خود را قربانی کنیم و گوسفند کنایه از نفس انسان است؛ اگر حاجی گوسفند قربانی کند ولی منیت و تعلقات و وابستگی‌های دنیوی خود را قربانی نکند و کنار نگذارد حاجی واقعی نیست و فقط توانسته خانه خدا را زیارت کند.

حجاج در منا منیت را قربانی می‌کنند

وی تصریح کرد: قربانی کردن کنایه از این است که از آن به بعد تعلقات دنیایی را کنار بگذاریم؛ تعلقات متفاوت است ممکن است تعلقات فردی مانند فرعون پُست و مقام باشد و یا مانند قارون ثروت و یا اینکه شهرت باشد.

معماری اظهار کرد: خداوند در عید قربان با قربانی کردن گوسفند به ما می‌آموزد که از سایر تعلقات فاصله بگیریم و وابسته به مقام، ثروت و شهرت نباشیم. مولوی در دفترچهارم «مثنوی معنوی» آورده است: « نردبان خلق این ما و منیست/ عاقبت زین نردبان افتادنیست/ هر که بالاتر رود ابله‌ترست/  که استخوان او بتر خواهد شکست» تعلقات بی معنا باعث می‌شود انسان‌ها از هم فاصله بگیرند و نژادپرست شوند و خود را از دیگران برتر بدانند.

وی اضافه کرد: مولانا همچنین در دیوان شمس هم آورده است «خواهی که تو را کعبه کند استقبال/ مایی و منی را به منا قربان کن» یعنی برای فاصله گرفتن از منیت وقتی به منا رسیدید اینطور نباشد که فقط گوسفند قربانی کنید بلکه باید منیت را هم قربانی کنید. باید هر آنچه را که ما را از روح انسانی و خلیفه الهی دور می‌کند قربانی کنیم و از تعلقات و وابستگی‌ها فاصله بگیریم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) یادآور شد: بحث قربانی کردن در زمان حضرت ابراهیم(ع) و حتی در زمان هابیل و قابیل هم بوده است که خداوند قربانی هابیل را پذیرفت چون توأم با تقوا بود . اما عید قربان میراث حضرت ابراهیم(ع) بوده و از آن زمان به یادگار مانده است.

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم پدر ادیان توحیدی مانند مسیحیت، یهود و اسلام است و همه آن‌ها فرزندان و نوادگان حضرت ابراهیم(ع) هستند در واقع عید قربان یک وجه مشترک ادیان توحیدی است و باید از این فرصت به عنوان یک شعار برای وحدت بین ادیان و مذاهب استفاده کنیم.

معماری تأکید کرد: بر اساس روایات شب و روز عید قربان جزو با فضیلت‌ها و روزهای سال است که در مفاتیح عبادت و دعاهایی برای این شب و روز وجود دارد.

وی بیان کرد: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که بنا به دلایل مختلف جوانان از ظواهر احکام فاصله گرفته‌اند وعرفان‌های کاذب و دورغین از طریق فضای مجازی وارد کشور شده‌ به همین دلیل باید میراث اسلامی خود را بیشتر شناسایی و با زبان روز و ادبی‌ و جوان‌پسند به نسل جدید عرضه کنیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) پیشنهاد داد: اگر در عصر کنونی بخواهیم عید قربان را به شکل سنتی مطرح کنیم برای جوانان جذابیتی نخواهد داشت اما اگر در قالب داستان‌، قصه، فیلم و تئاتر معارف و ارزش‌های اسلامی را ترویج کنیم برای جوانان جذاب خواهد بود، باید مراکز توانمند مانند صداوسیما، تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معارف اسلامی را توسط اسلام شناسان، روزآمد و علمی عرضه کنند تا روی نسل جوان تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.