• جمعه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99051006955
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی:

ایران براساس کنوانسیون «شیکاگو» و «مونترال» از آمریکا شکایت کند

ایران براساس کنوانسیون «شیکاگو» و «مونترال» از آمریکا شکایت کند

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: ایران می‌تواند بر اساس کنوانسیونِ «شیکاگو» و کنوانسیونِ «مونترال» از آمریکا شکایت کند، چرا که هیچ جنگنده‌ای حق ندارد در مسیر طبیعی هواپیماهای مسافربری اختلال ایجاد کند.

علی امیدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعرض جنگنده‌ «اف -۱۵» آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران که به سمت لبنان در حرکت بود، اظهار کرد: هنوز جزئیات فنی این ماجرا منتشر نشده است تا متوجه شویم فاصله این هواپیمای آمریکایی با هواپیمایی ماهان ۱۰۰۰ متر بوده است یا خیر. هم‌اکنون دو قرائت رسمی دولت ایران و آمریکا وجود دارد. قرائت ایران می‌گوید که هواپیمای ماهان در کریدور پرواز خود قرار داشته که هواپیمای آمریکایی بی‌جهت مزاحمت ایجاد کرد.

وی افزود: اما نظر آمریکایی‌ها چیز دیگری است. در آن منطقه در سوریه پایگاه نظامی «التف» وجود دارد که متعلق به آمریکا است. آمریکایی‌ها مدعی هستند "ابتدا پیام رادیویی برای خلبان هواپیمای ماهان فرستادند که خودش را معرفی کند که پاسخی دریافت نشد. وقتی پاسخی دریافت نکردیم هواپیمای جنگی ما به منظور بازدید بصری به پرواز درآمد."

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه این واقعه را از دو جهت سیاسی و حقوقی می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم، گفت: از بُعد حقوقی باید ببینیم واقعیتِ ماجرا چه بوده است. اگر بر فرض قرائت طرفِ آمریکایی درست باشد، مسئولیت حقوقی برای آن کشور ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه استانداردهای تحقیق و بازدید بصری را رعایت نکرده و در مسیر هواپیمای مسافربری ایران سدی ایجاد کرده باشند.

امیدی ادامه داد: البته آمریکایی‌ها مدعی هستند خلبان هواپیمای ماهان از طریق سیستم هشدار هواپیما پیام خطرِ تصادف دریافت کرده است و به همین دلیل به سرعت ارتفاع خود را کم کرده است. از بُعد حقوقی اگر قرائت ایران درست باشد که این هواپیما در مسیر قانونی خود در حال پرواز بوده و جنگنده آمریکایی در مسیر آن انسداد ایجاد کرده است، بدون شک برای آمریکا عواقبی دارد و ایران می‌تواند بر اساس کنوانسیونِ «شیکاگو» و کنوانسیونِ «مونترال» از آمریکا شکایت کند. هیچ جنگنده‌ای حق ندارد در مسیر طبیعی هواپیماهای مسافربری اختلال ایجاد کند.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی ایران به خوبی در حال پیگیری این موضوع است و به شورای امنیت سازمان ملل نامه داده‌اند و به شکل تخصصی می‌توانند در «ایکائو» (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) این موضوع را بررسی کنند. البته معمولاً سازمان‌های بین‌المللی محافظه‌کار هستند و ممکن است ایکائو گزارشی منتشر کند و از طرفین بخواهد امنیت هواپیماهای مسافربری را حفظ کنند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: در بعد سیاسی تحلیل آمریکایی‌ها این است که ایران از طریق هواپیماهای مسافربری امکانات لازم را برای حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مورد حمایت خود ارسال می‌کند که البته این یک ادعا است. با توجه به این تصور، پرواز جنگنده «اِف ۱۵» آمریکا و نزدیک شدن آن به هواپیمای مسافربری ماهان یک نوع هشدار به ایران بوده است که در آینده شاید این پروازها را تحمل نکنیم و هواپیمای مسافربری را مجبور به فرود اضطراری کنیم.

امیدی افزود: در بلندی‌های جولان هم اخیراً حوادثی رخ داده است و آمریکا خود را متعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند و مایل نیست که موازنه قدرت در لبنان و سوریه به ضرر این رژیم رقم بخورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.