• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99051208192
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارشناس فوتبال:

ذوب‌آهن شانس ماندن در لیگ برتر را دارد

ذوب‌آهن شانس ماندن در لیگ برتر را دارد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس فوتبال از داشتن شانس ذوب آهن برای ماندن در لیگ برتر و روحیه دادن به بازیکنان این تیم برای انجام بازی های باقیمانده می گوید و اعتقاد دارد آنچه در این شرایط به ذوب آهن کمک می کند مسائل روحی و روانی است تا فنی.

اکبر دادفرنیا در گفت و گو با ایسنا، در خصوص بازی ذوب آهن در مقابل نفت مسجد سلیمان، اظهار کرد: اگر به وزن بازیکنان مدافع ذوب آهن نگاه کنید، می بینید اضافه وزن دارند و با این حال در این بازی با ۳ دفاع مرکزی بازی کردند، این بازیکنان با چنین وزنی نمی توانند در دفاع خطی بازی کند. باید یک بازیکن، عقب تر حالت لیبرو بازی می کرد تا بازی را جمع کند که نیاز به سرعت دارد که باز هم ذوب در این مساله نیز مشکل دارد، بنابراین باید فکر اساسی شود.

وی در خصوص گل نفت مسجد سلیمان گفت: حرف و حدیث ها در مورد آفساید بودن این گل زیاد است ولی چون خط افساید نشان داده نشد، بنابراین نمی توان اظهار نظر کرد، اما به هرحال جایگاه ذوب آهن، جایگاهی است که احساس خطر می کند و این مسئله موجب شده فوتبال احساسی و با اضطراب را به نمایش بگذارند. این اضطراب موجب می شود که نتوانند کار تاکتیکی که مدنظر کادر فنی است را در زمین پیاده کنند. وحشت و ترسی که در تیم می بینیم، موجب شده تمرکز نداشته باشند و اگر تیم بتواند به یک آرامش و تمرکز لازم برسد می تواند نتیجه خوبی بگیرد. اگر ذوب آهن از نظر جایگاهی به جای تیمی مثل نساجی بود به مراتب بهتر بازی می کرد چون احساس خطری نداشتند و فوتبال بهتری به نمایش می گذاشتند. همچنین از این نظر که این تیم از نظر نفراتی خوب بسته نشده است جای حرف دارد که باید در زمان مناسب به آن پرداخته شود.

وی افزود: در زمینه داوری در حق ذوب آهن در چند بازی اخیر سزاوارانه رفتار نکردند، ولی به هر حال ذوب آهن کمبود بازیکن دارد. از نظر ساختاری، مهاجم حرفه ای ندارند، مارکو مارکوویچ تنها است و زمانی که ارسالهای بلند برای او می شود و سر می زند برای چه کسی سر بزند. کسی در کنار او نیست که از این موقعیت ها درست استفاده کند؛ بنابراین نیاز به خانه تکانی و گرفتن بازیکن در تمام خطوط دارند که از بازیکنان جوان و با طراوت استفاده کنند.

این پیشکسوت فوتبال تغییرات پی در پی در ذوب آهن را یکی دیگر از عوامل نتیجه نگرفتن ذوب‌آهن خواند و گفت: تغییرات کادر فنی و همچنین بازیکنانی که گرفتند بیشترین ضربه را به ذوب آهن زد. چرا ذوب آهن باید در چنین جایگاهی قرار داشته باشد؛ بنابراین این تغییرات مدیریتی در باشگاه و کادر فنی طبیعی است که به تیم صدمه بزند. مربی می آورند اما اجازه کار کردن با آرامش و درست به او نمی دهند، امید نمازی آمد، علیرضا منصوریان آمد، کدام یک را گذاشتند درست و با برنامه کار انجام دهد.

وی تصریح کرد: مربیان محکوم به گرفتن نتیجه هستند و باید نتیجه گرا باشند. مربی برای ساختار یک تیم جلو نمی آید چرا که با "حیا کن، رها کن" مواجه می شود و باید تمام تمرکز و انرژی خود را برای گرفتن نتیجه بگذارد و این قضیه سامان نمی گیرد، چرا که اگر نتیجه نگیرند از تیم کنار گذاشته می شوند و فرصت سازندگی و تفکر به آنها داده نمی شود. تیم هایی مثل نساجی و فولاد جوانان خود را می آورند و مربیان داخلی آن ها را می شناسند.

دادفرنیا اظهار کرد: حرف منصوریان این بود که من این بازیکنان را می خواستم اما نه با این قراردادها! قراردادهایی که بیشتر بالای ۲ میلیارد است با شرایط بازی آنها مقایسه کنید، اصلا خوب نیست. باید یک تبصره و قرارداد داخلی باشگاه داشته باشد و آیتم بندی کند که در صورت نتیجه نگرفتن و یا برخی موضوعات موارد تنبیه و تشویق داشته باشند. در این صورت بازیکن انگیزه بازی کردن پیدا می کند، اما در شرایط فعلی بازیکنان می دانند در هر صورتی قرارداد خود را دریافت می کنند. بازیکن می داند که فصل بعد در کدام تیم است و در برخی موارد از تیم های فصل بعد با آنها تماس می گیرند و بازیکن هم انگیزه ای برای تمرین و بازی خوب ندارد و تنها مراقب این است که آسیب نبیند تا به تیم جدید خود برود.

سرپرست اسبق تیم فوتبال ذوب آهن گفت: وقتی بازیکن به زمین می رود و احساس کند اگر درست بازی نکند قراردادش کم می شود بنابراین با تمرکز و با انگیزه دوچندان بازی می کند. بازیکن حق دارد قرارداد خوبی داشته باشد، اما باید با حساب و کتاب و شرایطی که ایجاد انگیزه کند. در گذشته ما برای پیراهن باشگاه بازی می کردیم. ۵۰ سال در فوتبال این مملکت بودم، ما در گذشته برای اسم باشگاه و پیراهن باشگاهمان بازی می کردیم، کفش و وسایلمان را خودمان می خریدیم، لباس تیم بزرگسالان را به جوانان می دادند و جوانان را به پایین تر، اما حالا شرایط فرق کرده است. در یک بازی ممکن است با یک ضربه سرنوشت زندگی یک بازیکن عوض شود مثل بازیکن برزیلی استقلال و یا پارسا بازیکن سایپا که دچار معلولیت شدند؛ بنابراین باید آینده نگری کنند، اما اینگونه درست نیست.

وی در خصوص خطر سقوط ذوب آهن و بازی هایی که با پرسپولیس، نساجی و گل گهر دارد، خاطرنشان کرد: تمام این بازی ها می تواند برای ذوب آهن سخت باشد، به ویژه گل گهر که می تواند یک فینال باشد؛ اما با نتایج این هفته و تساوی هایی که به دست آمد، جایگاه پایین جدولی ها تغییر نکرده، بنابراین شرایط به نوعی است که ذوب آهن شانس ماندن در لیگ برتر را دارد. تیم های پایین جدول با تیم هایی رقابت دارند که خود را برای ۴ تیم بالای جدول آماده می کنند تا بتوانند سهمیه بگیرند؛ بنابراین برای همه آنها می تواند بسیار سخت باشد، برای ذوب آهن شانس بیشتری می بینم و تنها نباید ببازند و تساوی و برد می تواند آنها را از بحران خارج و در لیگ برتر نگه دارد.

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: ذوب آهن تیم ریشه دار و با اعتباری است که در اثر تغییرات این گونه شده است، اگر اجازه می دادند این ۹ بازی را مربیان جوان ذوب آهن در کنار یک مشاور باتجربه مثل کربکندی، حاج رسولیها، یزد خواستی و ... به عنوان مدیر فنی ادامه می داد، اگر این جوانان موفق می شدند تعریف و تمجید از ذوب آهن بالا می رفت، اما اگر هم موفق نمی شدند دیگر این جوانان انتظار بازی نداشتند و در نهایت هم شرایط هم بدتر از این نمی شد.

دادفرنیا با اشاره به تعداد زیاد مربیان اصفهانی گفت: در اصفهان چیزی حدود ۴۵ تا۵۰ مربی سطح A آسیا داریم، این مربیان کجا فعال هستند، جز دو نفر در کنار سپاهان و یک نفر هم کنار ذوب آهن، باید ببینیم این مربیان کجا و در چه سطحی فعالیت می کنند.

وی افزود: در هر زمانی ممکن است تیمی به بحران برخورد کند، ذوب آهن در برزخ و بحران است، اگر یک برد داشته باشد از این شرایط خارج می شود، این تیم در شرایط فعلی به انرژی، و انگیزه های روحی و روانی نیاز دارد. باید در کنار آنها یک فرد باتجربه باشد تا بتواند با بازیکن ارتباط خوبی برقرار کند. هر بازیکنی شرایط خاص خود دارد؛ نیاز به یک روان شناس ورزشی دارند که بتواند برخورد و ارتباط خوبی با آنها برقرار کند. من در بین این بازیکنان بودم، سال ۸۷ سرپرست تیم ذوب آهن بودم. در زمان ما یک مربی کروات آوردند به نام "زوران"، مربیان اروپای شرقی فرهنگشان با ما فرق دارد و حالت دیکتاتوری دارند و نمی توانند ارتباط عاطفی برقرار کنند و این مربی از دستیارانش استفاده نمی کرد تا اینکه آذری او را برکنار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha