• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99051208676
  • خبرنگار : 30054

کاربرد میخ چوبی، مهره چوب و مهره خاردار در صنعت چوب

کاربرد میخ چوبی، مهره چوب و مهره خاردار در صنعت چوب

یکی از مراحل تولید و ساخت محصولات چوبی اتصال قطعات به یکدیگر می‌باشد. اتصالات با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که قدیمی‌ترین آن‌ها استفاده از میخ، چسب و پیچ است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چوبینر، با گذر زمان روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای اتصال چوب به دیوار، فلزات و قطعات چوبی به یکدیگر تولیدشده است که متناسب با نیاز از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به کاربرد میخ چوبی، مهره چوب و مهره خاردار که جزء اتصالات صنعت چوب محسوب می‌شوند بپردازیم.

انواع اتصالات

 اتصالات همان‌طور که ذکر شد نقش مهمی در کیفیت نهایی دارند. اتصالات علاوه بر میخ و پیچ به شکل‌های مختلفی تولید می‌شود که در ادامه به معرفی چند نمونه از اتصالات کاربردی در صنعت چوب می‌پردازیم:

میخ چوبی

بیسکویت چوبی

مهره خاردار

مهره چوب

میخ چوبی

یکی از روش‌های ایجاد اتصال بین قطعات چوبی استفاده از میخ چوبی است. میخ چوبی یک قطعه استوانه‌ای شکل است که از برش دادن دوبل‌های شاخه‌ای بلند به دست می‌آید، یعنی یک دوبل چندم‌تری به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌گردد تا چندین میخ چوبی که به پین چوبی نیز خوانده می‌شوند به دست آید. میخ چوبی را در ساخت میز، صندلی، مبلمان، اسباب‌بازی و مواردی از این قبیل به کار می‌برند. روش استفاده از میخ چوبی به این صورت است که سوراخ‌هایی به‌اندازه قطر پین چوبی در لبه‌های دو قطعه که به یکدیگر می‌خواهیم وصل کنیم، حفر کرده سپس میخ چوبی و درون حفره را به چسب چوب آغشته نموده و در انتها قطعات را به یکدیگر متصل می‌نماییم.

بیسکویت چوبی

بیسکویت چوبی نیز مانند میخ چوبی یک قطعه چوبی است که از الیاف فشرده چوب تولید می‌گردد و به شکل یک بیضی با انتها و ابتدای تیز تولید می‌شود. برای استفاده از بیسکویت چوبی باید ابتدا با فرز بیسکویت زن متناسب با سایز بیسکویت بر روی دو قطعه که به یکدیگر متصل می‌شوند را سوراخ‌هایی حفر نمود سپس درون سوراخ و بیسکویت را به چسب آغشته نموده تا قطعات محکم به یکدیگر وصل شوند.

مهره خاردار

علاوه بر پیچ و میخ‌های متداول ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که برای ایجاد اتصال و نصب محصولات چوبی بر روی نواحی مختلف استفاده می‌شود. مهره خاردار یک نمونه از این اتصالات است که در اندازه‌های مختلف تولید می‌گردد. همان‌طور که مشخص است این مدل مهره در قسمت کلگی خود چندین خار دارد که در بافت چوب و دیواره‌ها به‌خوبی فرو می‌روند و پیچ در بخش رزوه دار آن‌ها قرار می‌گیرد تا قطعات چوبی، ام دی اف، نئوپان، فایبرگلاس و... به‌خوبی به یکدیگر وصل شوند. برای استفاده از مهره خاردار که شبیه به رولپلاک های متداول است ابتدا با توجه به‌اندازه مهره سطح چوب را با دریل سوراخ نمایید سپس با ضربه‌های آرام چکش مهره خاردار را درون سوراخ جای دهید تا بدنه و خارهای مهره با چوب درگیر گردد و محکم شود؛ در انتها پیچ مناسب رزوه را به کار ببرید. معمولا در ساخت مهره خاردار از فلزات مرغوب که دچار زنگ‌زدگی و فرسودگی نمی‌شوند استفاده می‌شود و در ارتفاع و رزوه‌های مختلف تولید می‌گردد.

مهره چوب

مهره چوب که به روپیچ توپیچ چوب نیز خوانده می‌شود یک نمونه دیگر از اتصالات صنعت چوب است. مهره چوب روی بدنه‌اش رزوه دارد و این ساختار باعث می‌شود که بدنه با بافت چوب کاملاً درگیر شود. از مزایای استفاده از مهره چوب این مورد است که قطعات و اجزای محصول از یکدیگر جدا هستند و به‌راحتی خود خریدار می‌تواند آن‌ها را به یکدیگر وصل نماید؛ به‌طور خلاصه باز و بسته کردن قطعاتی که با مهره چوب به یکدیگر وصل شده‌اند بسیار ساده است. برای استفاده از مهره چوب ابتدا باید محل موردنظر را با دریل به‌اندازه‌ی قطر مهره سوراخ کرده و سپس مهره چوب را درون آن قرار داده و با یک عدد پیچ مناسب دو قطعه ام دی اف و یا چوب را به یکدیگر متصل نمایید. برای آن‌که یک اتصال محکم و بدون شکستگی قطعه کار داشته باشید بهتر است تا از مهره چوب برای اتصال نری کار به یکدیگر استفاده کنید.

قیمت اتصالات صنایع چوب

اتصالات صنایع چوب در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که در فروشگاه چوبینر موجود می‌باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت اتصالات صنایع چوب می‌توانید از طریق راه‌های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

۰۲۱۶۶۵۶۳۰۴۸- ۰۹۰۲۱۲۳۵۶۲۶- ۰۲۶۳۴۶۴۷۹۷۲ 
Choobiner.ir

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha